Ik voel me genaaid door Mini en Fiat 500. Want nu de mannen aan de boodschappenwagentjes moeten geloven kunnen er ineens wél extra pk’s, stoere zwarte 15 inch lichtmetalen velgen, achterspoilers en schakelflippers op standaardversies worden geleverd! Dus dan maken zeker alleen dames met een snor kans op deze fijne autootjes. Mini en Fiat 500 zadelen bovendien, net als Nivea en L’Oréal, het mannelijk deel van de bevolking op met een identiteitscrisis. Want wat is nog mannelijk tegenwoordig? Je wallen insmeren met Q10 Sensitive Energy crème om kringen onder de ogen te voorkomen?
Op een internationaal autoforum las ik laatst de volgende vraag van een mannelijke Mini-wannabe: “Ik vind Mini een cool karretje, maar ik vrees dat als ik het autootje koop, het mijn mannelijkheid aantast. Wat moet ik doen?” Als in een theekransje werd er in het forum serieus op de vraag van deze kwetsbare man gereageerd: “Ik ken verschillende mannen die in een Mini rijden en zij hebben naar mijn idee hun mannelijkheid niet verloren. Laat je niet van de wijs brengen. Maak zelf je keuzes”. Aangevuld met de onsterfelijke zinsnede: “Maar koop ‘m dan niet in het roze!”. Is dit nu ‘Wat Mannen Willen’? Dat zowel Mini als Fiat 500 de mannelijke doelgroep wil imponeren maakt duidelijk dat de wereld van mooie bolides nog steeds gedomineerd wordt door bronstige marketingmannen. Verkoopcijfers zijn leidend en daar moet het imago én het product op worden aangepast. Dat vind ik teleurstellend. Waarom mag een ‘damesauto’ dat imago niet behouden? En waarom mag ik als vrouw niet in een gespierde uitvoering rijden? Geforceerd wordt het bestaande vrouwelijke snoezige en sexy imago omgebogen naar een stoer en mannelijk imago. Wat mannen willen, waar vrouwen recht op hebben! Negentig procent van de mannen zal toch ook niet met een zwartrode glammy handtas van Gucci gaan lopen?
Signature song
“If I were a boy just for a day I’d roll out of bed in the morning And throw on what I wanted And go drink Beers with the guys” Beyonce Knowles
Gepubliceerd op AutoVisie.nl (juli 2011) en YouStyleBlog (februari 2012)