Dit is geen mutsenauto. Maar een vierwieler voor vrouwen met ballen. Vrouwen die van omvang, lekker sturen en paardenkrachten houden. Vrouwen die als mannen rijden. Die niet altijd de makkelijkste weg kiezen. In het leven niet en on the road niet. Elk obstakel als Batwoman – smal landweggetje, krappe bocht, eng steegje of overvolle parkeerplaats – durven te trotseren met hun Batmobiel, de Fisker Karma
‘Er moet toch markt zijn voor een milieuvriendelijke auto die verder gaat dan een Prius?’, bedacht Henrik Fisker, de man achter de meest waanzinnige droomauto’s als de BMW Z8 en de Aston Martin V8 Vantage, jaren geleden na het spotten van Leonardo DiCaprio in een Toyota Prius. In slechts vier jaar tijd heeft Henrik Fisker vervolgens – van schets tot productie – de excentrieke Fisker Karma geproduceerd. Bewonderenswaardig. De gevleugelde ronde vormen van de Karma fascineren direct. En zijn flinke wielen, 22 inch, die grote indruk maken. Size does matter. In de uitvoering zwarte metallic lak doet de Fisker denken aan de mysterieuze Batmobiel. Een hagelwitte Fisker legt echter de nadruk op de snoet van de auto. Alsof je oog in oog staat met de permanente grijns van The Joker. Excentriek en eigenaardig. Color does matter.
Schuif in de gladde lederen zetels, aai met je handen over het stuur en je voelt je in de Batmobiel als een waar prinsesje. Het interieur van de Fisker Karma heeft een eigen signatuur. Rustig, ingetogen en door de gebruikte duurzame materialen aaibaar en warm. Op de plastic fantastic middenconsole na dan. Bijna alle activiteiten stuur je aan via een touchscreen. Van de navigatie, radio, bandenspanning, warmte, kou tot de traction control. De deuropening en het handschoenenkastje gaan elektronisch open en dicht. Het handschoenenkastje gaat echter alleen open als je de Fisker ‘gestart’ hebt. Niet altijd handig, wel veilig. Helaas heeft Henrik Fisker bij het design van het touchscreen niet samengewerkt met Apple. Want intuïtief is dit scherm niet. Eerder best complex. Door alle mogelijke keuzes zie je door de bomen het bos even niet meer. De Karma is er snel bij op de weg en heeft voldoende kracht (400 pk in totaal) om in mum van tijd op de 100km per uur te komen. Het voelt echter niet overweldigend zoals ik bij andere supercars wel ervaren heb. Dan voel je de kracht van de acceleratie in je wangen. De Fisker trekt snel en ‘zen’ op. Gelardeerd met een zacht fluitend psychedelische sound. Een vreemde gewaarwording. Gekeken naar de omvang van de Fisker Karma, bijna 5 meter lang en ruim 2 meter breed, reageert de Goliath goed. Hij luistert naar je en stuurt verbazingwekkend scherp en licht. Voor de lange afstanden is het een waar genot om in deze kluis te rijden. Je zoeft letterlijk soepel en krachtig over het asfalt. Als een ware held draagt hij je op zijn armen. De auto parkeren is even peentjes zweten als je niet gewend bent om in een krachtpatser te rijden. Vanachter het stuur kijk je uit op zijn enorme gok. En zijn dijen puilen ook behoorlijk uit. Gelukkig helpen de parkeersensoren rondom de auto je de uitdaging aan te gaan met het enge parkeervak.
De thumbs up onderweg komen voornamelijk van het mannelijke geslacht. Mannen op leeftijd in grote witte Mercedessen of yuppen in lease-BMW’s. Met die verlangende blik, staren ze de Fisker Karma na: ‘Wow, die machine is veel vetter dan de mijne!’. Vrouwen dralen een beetje verlegen om de Fisker heen: ‘Hij is wel groot he?’ Watjes. Het blijft verder gissen naar het merk. ‘Wat is dit voor supercar?’, vragen vele nieuwsgierige mannen. Antwoord: jouw nieuwe jongensdroom. Ruim 90% van de 130 Fisker rijders in Nederland is namelijk man. Een aantal heeft er zelfs hun geliefde testosteronpleazende Maserati, Porsche of BMW voor opgegeven.
De grootste domper op puur elektrisch rijden is doorgaans bereik. Het idee dat je niet zomaar op de dolle pof een Europese of gewoon Hollandse roadtrip kan maken is de reden dat een deel van de groen-doenmensen kiest voor een elektrische auto met range extender. Bij de Fisker is de range extender een 2.0 ecoliter turbo benzinemotor met 260 pk. Wat zorgt voor bijna 500 km bereik in totaal. De eerste 80 km kan de Fisker Karma puur elektrisch aan. Gecombineerd (dus met range extender aan) verbruikt hij 2,1 liter op 100 km. Met een uitstoot van 51 gram CO2 per km. Met een rondje joggen of een uitgebreide ochtendwip stoot je als mens ongeveer 30 gram CO2 per km uit. Das super zuinig voor een supercar! Hou het dan wel bij de korte afstanden. Want op de lange afstanden spreek je de benzinemotor maximaal aan en dan is de Fisker nog net iets minder zuinig dan een Porsche Panamera Hybrid, namelijk 9,2 liter op 100 km. De fiscale voordelen maakten het in 2011 en 2012 wel heel interessant om een Fisker Karma te bestellen. Wat voor de reguliere loonslaaf, door het astronomische bedrag van ruim 100.000 euro, een droom is, is voor de slimme ondernemer realiteit geworden door gebruik te maken van subsidies, versneld afschrijven en gratis parkeerplaatsen. Good karma! De relatief hoge aanschafkosten van een elektrisch gedreven auto worden tot nu toe voor een deel gecompenseerd door de overheid. De miljoenennota van 18 september jl. vermeld echter dat de korting op elektrisch aangedreven auto’s in 2016 wordt teruggedraaid naar nul.
Een supercar die elektrisch is aangedreven. Tot vier jaar geleden zouden deze twee woorden niet snel in één zin genoemd worden. Tot de Fisker Karma kwam. Rijden in deze verleidelijke bolide doet je beseffen hoe fijn het is om een luxe stille auto te rijden. Hoewel de slogan ‘We get you hot, not the planet’ nog weinig wordt gebruikt door Fisker, I love it! Want het klopt, ladies. If you can afford it, flaunt it!
“If you want me meet me,
At electric chapel,
If you want me meet me,
At electric chapel,
If you want to steal my heart away,
Meet me, meet me, baby, in a safe place,
Come on meet me in electric chapel”
Lady Ga Ga, Electric Chapel
Nieuwsgierig naar meer foto´s van de witte stille ridder? Ga naar Facebook FemmeFrontaal, pica´s door Frank A. Evers.
Nice to know:
Onder de excentrieke look zitten twee elektromotoren. De benzinemotor voorin is gekoppeld aan een generator die, als na zo’n 80 km de batterij leeg is, de twee elektromotoren achterin van stroom voorziet. In ‘Stealth’-modus kun je korte afstanden puur elektrisch rijden. En in de ‘Sport’-modus (benzinemotor oftewel range extender ingeschakeld) kun je spontaan een roadtrip naar Milaan plannen. Het zonnepaneel boven op het dak is niet alleen design maar ook functioneel. In het regenachtige Nederland kun je daarmee één dag emissievrij rijden. De Atlantic, het jongere broertje van de Karma dat in 2013-2014 uitkomt zal kleiner en betaalbaarder zijn. Een Fisker Karma ecostandaard is er vanaf 106.505 euro. De Karma EcoSport (testauto) is er voor 116.025 euro. De huidige bijtelling van een Fisker is nu 14%. Verlekker je op de website van Fisker Nederland. Nieuwsgierig naar de subsidiemogelijkheden bij de aanschaf van een elektrische of plug-in hybride auto? Kijk dan op Subsidie Elektrische Auto.