En jij dacht dat de 500 gewoon een snoezig autootje was? Buckle up! Het guitige snoetje en het hobbelige rijgedrag hebben plaatsgemaakt voor een vette bek, strakke wegligging en Danoontje Powerrrr in de Abarth 500.
‘Ohw! Wat een vette Fiat 500!’, kirren jonge meiden bij het zien van het gepimpte rugzakje. Jongens steken stoer hun duim omhoog en zeggen, ‘Cool, een Abarth’. En dat is wat dit karretje is, een Abarth 500. Je mag het geen Fiat noemen. De Abarth is vernoemd naar Carlo Abarth, een sportwagen fabrikant die zijn bedrijf startte in 1949. Ruim 45 jaar lang maakte hij met Fiat raceauto’s. Dat resulteerde in bijna 900 gewonnen races en tal van wereldrecords.
Nog nooit heb ik me bij de aanblik van een logo zo één gevoeld met een auto. Het logo van de Abarth verbeeldt namelijk het astrologische symbool, de Schorpioen. Emotioneel, gepassioneerd en vastberaden. We delen hetzelfde sterrenbeeld, Carlo Abarth en ik. De Abarth rijdt zoals de ultieme Fiat 500 had moeten rijden. Een snelle vergelijking leert dat de Schorpioen veel stugger aanvoelt waardoor je scherpe bochten een stuk strakker kunt nemen met hoge snelheid. Zonder op te letten of je handtas of flesje Christal Clear door de auto vliegt. Hij knuffelt het wegdek als een kleuter die zijn troetelbeer knuffelt. Vastberaden en liefdevol. Het lederen stuurwiel van de Abarth voelt ook anders aan. Je hebt minder beweging nodig om te draaien, hij is heel direct. Een ‘Super Mario Bros’-stuiterbal is het echter wel. Iedere richeltje, gaatje in het asfalt, uitpuilend stukje wegdek of overstekend schattig muisje pakt hij maximaal. En dat voel je direct in de cabine. Au! Maar hij kan het hebben.
De Abarth-editie van de 500 doet erg mannelijk aan. De auto is net ietsjes langer dan een standaard 500 en ligt lager op het asfalt waardoor hij met zijn vette 17” wielen en body kit net iets vuriger en gespierder overkomt. Het ronde lieflijke en vrouwelijke Rubensmodel is er wel vanaf. Daarnaast brult hij met zijn Abarth Record Monza uitlaatpijpen als een baby beer de hele buurt ‘s ochtends wakker bij het starten van zijn 160 paardenkrachten motor. Net als zijn ‘look’ is ook zijn ‘feel’ geïnspireerd op de racerij. Voor de jongens; met een heuse turbodrukmeter. Strakke en slanke lederen racestoeltjes, ergonomische lederen pookje en racepedalen van aluminium met rubberen stippen erop. Alleen een helm met mijn sterrenbeeld als accessoire mist nog. Dit bommetje op de weg wordt gelukkig standaard geleverd met zeven airbags en grote rode krachtige remmen die een betere remkracht hebben dan een reguliere 500.
Mocht je zo zuinig willen rijden als een oude grijze vrome vrouw, kies dan voor een ander karretje. Cruise control kent de Abarth namelijk niet en ook van een zesde versnelling heeft deze 500 nog nooit gehoord. Lekker hoog in de toeren blijven rijden. Hij houdt echter wel van een ‘all inclusive’ benzinearrangement bij het pompstation, want met 1 liter verbruik op 13 km (testauto) is hij een kleine veelvraat. De meest voor de hand liggende concurrent van de Abarth 500 is de Mini Cooper S. Waar de Mini enigszins rauw uit de hoek kan komen door haar schokkerige rijgedrag rijdt de Abarth nét wat soepeler over het donkere wegdek.
In de sterren van 2012 staat geschreven dat de ‘Abarth zich niet moet laten leiden door gevoelens van jaloezie jegens de Mini. Dit kan zijn innerlijke rust verstoren en zijn geweten dwarszitten. Saturnus maakt de Abarth vanaf 2013 extra ambitieus!’ Ik ben overtuigd. Benieuwd hoeveel racevreugde Abarth de wereld nog meer wil laten zien…
Signature song
“Today, full of energy, Mario is still running, running
Go save Princess Peach! Go!
Today, full of energy, Mario runs
Today, full of energy, jumping!”
Super Mario Bros, Go Go Mario
Nice to know:
Testauto: Abarth 500 cabriolet Esseesse, 500C 1.4 16v, getuned naar 160pk. Nieuwprijs rond de 26.000 euro. Abarth verkoopt zo´n 100 auto’s per jaar in Nederland. En het liefst aan mannen. De verdeling is ongeveer 20% vrouwelijke kopers, 80% mannelijke kopers. Een sprint van 0-100 km/u is voorbij na 7,4 seconden en de topsnelheid van dit rugzakje is 211 km per uur. Ja, echt. Drie woorden om deze auto te beschrijven: fel, jongensachtig en toch schattig. Wat is het beste aan deze auto? Afwerking en details uit de racerij in ´look & feel´. Wat zijn de nadelen van deze auto? Comfort en gevalletje ‘His barke is worse than his bite’.
Voor meer foto’s van fotograaf Frank A. Evers van de Abarth 500, check ze op Facebook FemmeFrontaal.