Lydia Altena groeide op tussen de auto’s en werkt al sinds haar studietijd in de automotive. Na een uitstapje van een paar jaar keerde zij een half jaar geleden terug en ging aan de slag als PR Manager voor Mercedes-Benz. Als een vis in het water voelt zij zich in de autowereld.
‘Mijn vader heeft een garagebedrijf aan huis. Ook mijn twee oudere broers zijn autofan en werkzaam in de autobranche. Thuis aan de keukentafel ging het dus vaak over auto’s. De passie sloeg over.
Tijdens mijn studie International business & languages koos ik voor een stage bij Ford Motor Company in Duitsland. Dat beviel zo goed dat ik besloot: dit is de branche waarin ik verder wil.’
Lydia heeft later onder meer gewerkt bij Daihatsu en maakte enkele jaren later de overstap naar Alfa Romeo. De liefde voor auto’s en hun historie is gebleven.
Sympathie voor klassiekers
‘Ieder merk heeft een eigen identiteit. Veel mensen kiezen een Daihatsu omdat die zuinig en compact is. Alfa Romeo is een merk waarin emotie een rol speelt. Er zijn diverse modellen van uiteenlopende merken die ik wel kan waarderen. Ik bezit al enige tijd een Renault Clio Williams en ik zou ooit nog graag een Alfa Romeo Giulia uit de jaren ’60 willen hebben. Ik heb een sympathie voor sportieve klassiekers, zoals bijvoorbeeld de legendarische Mercedes-Benz 300SL Gullwing. Maar recentere auto’s als de Alfa Romeo 8C of de Mercedes-Benz CLS-Klasse vind ik ook mooi.’
The Pacific Coast Highway
‘In 2008 begon ik bij autofabrikant Spyker Cars in Zeewolde. Het was een bijzondere tijd. Tijdens een beurs in California kreeg ik de kans om een Spyker C8 Spyder te rijden. Rijden over The Pacific Coast Highway met deze auto was echt een unieke ervaring.’
Na Spyker volgde een periode waarin Lydia buiten de autobranche werkte.
Mercedes-Benz
‘Het was heel positief om eens in een andere branche werkzaam te zijn, maar … ja, als je iets met auto’s hebt, begrijp je het. Ik rijd zelf al enkele jaren een Mercedes-Benz C-Klasse en behoor dus tot de doelgroep van het merk. Het merk past goed bij mij. Als PR Manager van Mercedes-Benz houd ik mij bezig met genereren van publiciteit, introducties van nieuwe modellen, het bezoeken van beurzen, organiseren van nationale evenementen. Het klinkt cliché, maar geen dag is hetzelfde. Een merk als Mercedes-Benz heeft bovendien een breed productengamma.’
One of the guys
‘Ik merk zelf niet zo dat de autowereld een mannenwereld is. Misschien omdat ik er in mee ben gegroeid. Er werken veel gepassioneerde mensen. Het is een wereld waarin ik mij prettig voel. Ik ben geen wandelende encyclopedie, maar heb door de jaren heen wel wat kennis opgedaan. Dat wordt gewaardeerd.’
Stijl zit in de genen
‘Vrouwen kijken meestal anders naar auto’s. Ze vinden andere factoren belangrijk, letten eerder op vormgeving dan vermogen. Het is niet altijd makkelijk om vrouwen te bereiken. Het is één van de redenen waarom Mercedes-Benz zijn naam verbindt aan de Dutch Fashion Foundation en internationaal aan de Fashion Weeks van New York, Berlijn en Parijs. Daarnaast heeft Mercedes-Benz zijn eigen online platform over stijl, genaamd mb! De bezoeker vindt er informatie, video’s en foto’s over de laatste ontwikkelingen op het gebied van mode, design, cultuur, mobiliteit en reizen. Stijl zit Mercedes-Benz echt in de genen.’