Renault Clio: Your Second Love

Op de valreep in 2012 heeft FemmeFrontaal hem getest, het nieuwe snoepje van Renault. De nieuwe Clio. En eerlijk is eerlijk, ben een beetje gehecht geraakt aan de smaak van deze lekkere Fransman.

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
8 Drive
7 High Heels proof
8 Flirt factor
8 Value for money
7.8

Op de valreep in 2012 heeft FemmeFrontaal hem getest, het nieuwe snoepje van Renault: de Clio. En eerlijk is eerlijk, ben een beetje gehecht geraakt aan de smaak van deze lekkere Fransman. De 5-deurs hatchback heeft indrukwekkende en luxe eigenschappen die ik nooit eerder in een Renault Clio heb gezien. Trek je wenkbrauwen maar vast omhoog en be surprised.

“Je vergeet nooit jouw eerste keer!”, schalt er bijna tien keer per dag door de boxen van mijn autoradio. Renault is gestart met een waar Clio-charme-offensief. De marketingmachine van Renault draait overuren. Ik vergeet inderdaad nooit mijn allereerste autoliefde, een Renault Clio. Ik was 22 jaar en noemde hem Klojo. Omdat hij, model 1992, er een beetje knullig en christelijk uitzag. Hyper betrouwbaar was hij. En altijd starten en lopen. Is de vierde generatie Renault Clio dan de naam ‘Klojo 2’  waardig? Never nooit niet. Slechts de naam herinnert nog aan de nostalgie van het choken, het typische snorrende Renault-geluidje, van binnen net zo hard vriezen als van buiten en roest.

Renault Clio_femmefrontaal_voor

De nieuwe Renault Clio heeft plots een persoonlijkheid gekregen waar je U tegen zegt. Hij is groot geworden. Mooi opgedroogd ook. De vloeiende en ronde lijnen geven zijn silhouet een dynamisch gevoel, bijna sexy. En Dutch Design! “Mooier kan ik hem niet maken”, schijnt Renault Clio topontwerper Laurens van den Acker, te hebben gezegd.  Ben het met hem eens. Zelfs botox-dokter Robert Schumacher had het niet beter gekund.
Geen trashy lakkleuren voor deze Franse minnaar. Je kunt kiezen uit acht chique basiskleuren, waarvan Rouge Flamme – onweerstaanbaar rood – echt een headturner is. Voel je je een saaie doos als je hierin rijdt?  Nee. Integendeel! Het is een plezier om erin te rijden. Opgevoed voor ruwe en bochtige wegen zoeft hij lichtvoetig over het grijze asfalt. Natuurlijk is het mannetje niet vergelijkbaar met een brute en vlezige supercar, maar de Fransman stelde me absoluut niet teleur. Eventjes snel op zijn staart trappen en whoosh je bent iedereen zomaar voorbij. Hij kan het makkelijk hebben. Maar wees geduldig met je rechtervoet, geteste versie is vlotter dan je denkt en voor je het weet sponsor je onze belastingdienst met een vette boete. Onder de motorkap van de geteste Renault Clio ligt een enthousiaste en stille 90pk dieselmotor, een 5-bakkie.  En zuinig, voor een leaser slechts 14% bijtelling!

Renault Clio_femmefrontaal_rijdend

Het interieur kun je mixen, matchen zo gek als je wilt of zo behouden als je bent. De cabine van de geteste Renault Clio had iets weg van een goed opgemaakte travestiet. Met overal glimmende en knalrode lipstickelementen in zich. Het stuurwiel was mooi rood versierd met een hoogglans stuurtje. En de warmteblazers hadden een met rode lipgloss omlijnde kleur. You gotta love it. De technische gadgets aan boord zijn 2013-proof. Sommige pookjes en knopjes zijn even wennen. Renault heeft duidelijk zijn eigen signature. Typisch Frans, het moet allemaal net even anders. Eigenwijs. De cruise control start je niet met een knopje aan het stuurwiel maar door een knopje in te drukken dat naast je bil zit. Als die bil nou even net iets te dik is… ik voorzie gevaarlijke rij-omstandigheden… Sneller of langzamer rijden gaat gelukkig wel weer via bediening aan het stuurwiel. Ook de radiobediening zit anders in elkaar, nu wel met een pookje achter het stuur. Het ingebouwde multimediatablet van de Clio is eenvoudiger en voor zijn klasse erg mooi. Hij is simpel en doet wat hij moet doen. De weg vinden, je mobiele telefoon koppelen, Guus Meeuwis afspelen en vertellen hoeveel diesel je nog hebt.

Renault Clio_femmefrontaal_achterkant

In een notendop. De nieuwe Renault Clio is een personality geworden. In situaties dat je trendy voor de dag moet komen en dat je vlot moet zijn in het verkeer slaagt deze Napoleon met Franse vlag en wimpel. Eat your heart out Volkwagen Polo! Je mag in deze auto gezien worden. Hij geeft je een glimlach. Ook de vierde generatie Renault Clio zal ik daarom niet snel vergeten. Laurens, très bon!

Signature song
“Het is al weer een tijd geleden,
soms dwaal je ineens weer door m’n hoofd.
Zou ik dan nog wat voor je voelen,
is het vuur nog niet gedoofd?
Zie ik je ook ineens weer lopen,
je wilde haren door de wind.”
Guus Meeuwis, eerste liefde

Nice to know
Hij is een stukje duurder dan vroeger, maar nog steeds niet gek geprijsd deze compacte Fransman. Voor de echte vrek is er een benzineversie beschikbaar vanaf 13.990 euro en voor het luxepoppetje heeft Renault een all inclusive versie beschikbaar vanaf  19.290 euro met zetels die een Hästens-ervaring geven, vette wielen, nieuwsgierige mistlampen, veel chroom, lederen stuurwiel en lipstick in het interieur. De geteste Renault Clio (diesel) kostte 20.012 inclusief rijklaar maken. Nieuwsgierig naar meer foto´s van de nieuwe Clio, bekijk de coole Clio pica´s van fotograaf Frank A. Evers op Facebook FemmeFrontaal.

Renault Clio_femmefrontaal_kus

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Honda Jazz 2018: Ruimte pakken
In 2015 testte ik voor het eerst de Honda Jazz. De meest...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *