Geen vakantie zonder hagelslag

Zonder typisch Nederlandse etenswaren als drop, kaas en vooral hagelslag is de vakantiepret niet compleet. TNS NIPO heeft in opdracht van Volkswagen Nederland een onderzoek uitgevoerd rond het thema ‘op vakantie met de auto’.

Zonder typisch Nederlandse etenswaren als drop, kaas en vooral hagelslag is de vakantiepret niet compleet. TNS NIPO heeft in opdracht van Volkswagen Nederland een onderzoek uitgevoerd rond het thema ‘op vakantie met de auto’. De meeste Volkwagen-rijders hebben er geen enkel probleem mee om 1.000 km of méér per dag te rijden En om de kids te vermaken wordt alles uit de kast gehaald.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 561 Nederlandse eigenaren van de Volkswagen Touran en Sharan, vakantie-auto’s bij uitstek.

Hollandse drop
Het onderzoek ging onder meer in op vakantiegewoonten. Hier bleek dat de respondenten sterk hechten aan bepaalde (typisch Nederlandse) etenswaren. Zo worden drop, pindakaas, kaas en vooral hagelslag genoemd als onmisbare items in de vakantie-uitrusting. De dingen die men het meest vergeet zijn van praktische aard. Bovenaan staat het paspoort. Ook opladers (van bv mobiele telefoons), tandenborstels, zonnebrillen en zwemkleding scoren hoog.

Help stress!
De respondenten ervaren regelmatig stress onderweg. Slechts een kwart heeft er helemaal geen last van. Files (38%) zijn de belangrijkste stressfactor. Meereizende kinderen veroorzaken in een vijfde van de gevallen gedoe. Om hen onderweg te vermaken trekken de ouders dan ook alle registers open: boeken (56%), speelgoed (55%), muziek (53%), DVD-spelers (52%) en tekenspullen (42%) gaan het meest mee. In 22% van de gezinnen wordt onderweg oldschool gezongen. Eenmaal de huisdeur op slot gedraaid, schakelt de helft een portable navigatiesysteem in en de andere helft een ‘vast’ systeem in de auto. Toch zegt 43% ook altijd een papieren kaart mee te nemen.

Vakantievoorpret
Een ruime meerderheid van de bevraagde rijders ziet de voorbereidingen als deel van de vakantiepret, een kwart als noodzakelijk kwaad. De vrouw in een Volkswagen-huishouden besteedt (nog altijd?) de meeste tijd aan het inpakken. Dat inpakken gaat erg planmatig: 87% trekt er minimaal twee dagen voor uit, 16% zelfs meerdere weken. Aan veiligheid wordt ook gedacht: 93% weet dat de bandenspanning omhoog moet als de auto zwaar beladen is. 70% controleert de spanning zelf, 68 % checkt de ruitenwisservloeistof en 62% de motorolie. Netjes is men ook: 58% van de respondenten stofzuigt de auto voor de trip.

Waarheen leidt de weg…?
Hoe komt men op zijn bestemming? Van de ondervraagden rijdt liefst 73% zonder mopperen 1.500 kilometer of verder naar een vakantieadres. De helft ziet de reis als deel van de vakantie, doet er meerdere dagen over, of plant onderweg uitstapjes. Frankrijk en Duitsland blijven de favoriete (auto)vakantielanden.

Wat maakt een auto een vakantie-auto?
Voor de onderzochten (50%) die de vakantiewensen zwaar laten meewegen in de aanschaf van een auto, is ‘ruimte’ de cruciale factor. Een grote bagageruimte ziet 89% als topprioriteit. Ook veelgenoemd werden rijcomfort (64%), de airco (73%) en de mogelijkheid tot het trekken van een aanhanger/caravan (42%). Zo’n driekwart van de ondervraagden monteert een trekhaak voor genoemde caravan/aanhanger of een fietsdrager. Ook een bagagebox op het dak (oma reist mee haha) van de auto wordt regelmatig gebruikt: in 42% van de gevallen. Dat is zelfs 50% als er kinderen meereizen. Extra bagageruimte is dan blijkbaar zelfs in een ruimte-auto onontbeerlijk.

Om een gevalletje ‘wij-van-WC-eend’-adviseren WC-eend te voorkomen, is FemmeFrontaal benieuwd naar jouw goede of slechte reisgewoontes. Met welke auto ga jij dit jaar op reis? Ziet de voorbereiding er ook op deze typische Volkswagen-familie-wijze uit? En wat gaat er absoluut wel/niet mee op reis? Laat het ons hieronder weten!

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Een ADAM ROCKS van Miss Beautygloss
Geen automerk zonder zijn of haar eigen beautyblogger. Voor Opel heeft Beautygloss-founder...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *