Nieuwe Mazda3: Italiaans maatpak uit Japan

De tijd dat Mazda’s anoniem vormgegeven waren, is voorbij. Dat bewees Mazda al met de Mazda CX-5 en de Mazda6. Nu presenteert de autofabrikant uit Japan de nieuwe Mazda3. Kodo – Soul of Motion, noemt Mazda het design. Hoe dan ook, we like!

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
8 Drive
9 High Heels proof
7 Flirt factor
9 Prijs/kwaliteit
8.2

De tijd dat Mazda’s anoniem vormgegeven waren, is voorbij. Dat bewees Mazda al met de Mazda CX-5 en de Mazda6. Nu presenteert de autofabrikant uit Japan de nieuwe Mazda3. Kodo – Soul of Motion, noemt Mazda het design. Hoe dan ook, we like!

De Mazda3 is de derde telg van de nieuwe en zesde generatie auto’s van Mazda. Dat er dan met meer dan een schuin oog is gekeken naar de vormgeving van de Italiaanse Alfa Romeo Giulietta nemen we voor lief. Design is het toverwoord bij veel Italiaanse merken en daar gaat Mazda in mee. De Mazda3 ziet er gespierd en dynamisch gestyled uit. De dubbele uitlaten en de schuin aflopende daklijn, geven de auto een knap voorkomen. FemmeFrontaal Marjolein testte het temperament van de nieuwe Mazda3 in Barcelona.

Mazda3_femmefrontaal_achterkantgrijs

Rightsizing rules
Turbo? Daar doet de nieuwe Mazda niet aan. Althans, bij de benzinemotoren. Waar de meeste autofabrikanten stuk voor stuk aan het downsizen zijn gelooft Mazda in het rightsizen. Heh? Wat? Daar kunnen we nu dus een heel technisch verhaaltje over gaan houden, maar het komt er kort gezegd op neer dat Mazda voor de Mazda3 niet meedoet aan de trend van het terugbrengen van cilinderinhoud / aantal cilinders om vervolgens weer een turbo toe te voegen voor wat extra pit. Nee, in plaats daarvan heeft Mazda haar motoren zo ontworpen dat ook zonder de turbo’s een goede balans tussen vermogen en efficiëntie gerealiseerd wordt. Rightsizen, dus.
Merk je daar dan ook nog iets van? Mwah, niet zo veel; iets minder push, sneller terugschakelen naar een lagere versnelling. Maar daar blijft het wel bij. Mazda claimt dat met het rightsizen de Mazda3 zich onderscheid in zijn benzineverbruik, want je rijdt minder hoog in de toeren en dat slurpt benzine (lees: we houden meer geld over om onze tassencollectie uit te breiden).

Mazda3_femmefrontaal_logo

Yuppenkar
Op de Spaanse weggetjes voelt hij licht en wendbaar. Stuurt hij verrassend scherp, zonder teveel speling in het stuur. Wat nog meer van pas komt in krappe en kleine bergdorpjes. Onze 165 pk 2.0 benzineversie is krachtig en soepel, hij accelereert rap genoeg en is stil. De rit was al met al sportief comfortabel te noemen en schurkt, qua rijbeleving, wat ons betreft echt aan tegen de populaire yuppenkarretjes met een hoger prijskaartje.

Mazda3_femmefrontaal_navigatie

Social Media op een P?
Social Media op de P? Dat hoeft niet persé in een Mazda! Mazda introduceert op de nieuwe Mazda3 namelijk het gloednieuwe mobiele connectiviteitsconcept ‘MZD Connect’. Met MZD Connect heb je naast de toegang tot de infotainmentdiensten van Aha™ (dat is een online platform in de cloud dat specifiek voor het gebruik in auto’s is gemaakt. Op dit moment bestaat de inhoud van het platform uit meer dan 30.000 stations waaronder radio, podcasts en audioboeken). Het geeft ook toegang tot onder meer je Twitter, Facebook en nieuwsberichten. Nog cooler is dat de het kekke systeem de Tweets of Facebook-updates aan je voorleest. Roep “like” terug en de auto liked de status . Helaas maken we je nu blij met een dode mus, want deze feature zelf testen konden we nog niet, want: nog te nieuw. But hey, we ‘like’ the idea!

Mazda3_femmefrontaal_headup

Leidt dit alles dan niet af tijdens het rijden? Mazda zegt van niet. De interface van de 7-inch display is zo ontworpen dat de afstanden tussen regels en de tekstgrootte geoptimaliseerd zijn om informatie snel te kunnen lezen zonder al te veel afgeleid te worden. De bediening van het systeem is kinderlijk eenvoudig, het is meteen duidelijk hoe het werkt. Daarnaast worden er ‘maar’ maximaal zeven dingen tegelijk getoond op het scherm. Kortom: inderdaad optimaal gebruiksgemak voor minimale afleiding.
Daarnaast worden de belangrijkste gegevens zoals snelheid, navigatie, cruise control en eventuele veiligheidswaarschuwinen ook weergegeven op de superhandige Active Driving Display. Dit is een doorzichtig schermpje boven je stuur waarop deze gegevens geprojecteerd worden. Omdat het schermpje doorzichtig is lijkt het net of het op je voorruit geprojecteerd wordt. Heel erg fancy! Op dit schermpje wordt wederom een maximaal aantal gegevens weergegeven (max 3) en raak je ook hierdoor niet afgeleid omdat je deze informatie op de klassieke plekken moet zoeken.

Mazda3_femmefrontaal_zonnebril

Japanse degelijkheid
Het interieur is iets minder spannend. Echter, voor de prijs die je betaalt méér dan prima! De stoelen zijn zeer comfortabel. En parkeren is een makkie ondanks het feit dat je het gevoel hebt in best een grote auto te rijden. Ook zonder alle camerakaboutertjes zou inparkeren een makkie moeten zijn. Maar die keuze heb je niet, want parkeersensoren worden standaard geleverd op de auto. De ruimte in de kofferbak is standaard, je kunt er gemakkelijk een dame van 1 meter 70 in kwijt of een full size kinderwagen.

Ultieme testrit
Van de zomer reed Mazda met de nieuwe Mazda3 van de Japanse havenstad Hiroshima (waar de auto van de band rolt) naar Frankfurt waar de auto tijdens de internationale autoshow IAA zijn publieksdebuut beleefde. De ‘Mazda Route3 – Hiroshima naar Frankfurt Challenger Tour 2013’ over een afstand van maar liefst 15.000 km was tegelijk de ultieme testrit: een heuse expeditie over 2 continenten, door 5 landen en meer dan 30 steden. Zes van de acht Mazda3’en behaalden zonder problemen de eindstreep. Ook bij FemmeFrontaal is hij met vlag en wimpel geslaagd!

Mazda3_femmefrontaal_grijs

Door het rightsizen hielden we al geld over. Zoals we gewend zijn van Mazda krijg je lekker veel auto voor een relatief lage prijs. Waarbij je bij een Audi A3 of BMW 1-serie toch al gauw meer dan 30k kwijt bent om een goed uitgeruste auto te rijden heb je bij Mazda al een vrij complete auto (SKYACTIV-G 120 benzinemotor met 120 pk, A-label en 20 % zakelijke bijtelling) met o.a. lederen bekleding, parkeersensoren én het MZD Connect systeem voor een prijs van 26.190 euro. Hij is standaard al leverbaar voor een prijs vanaf € 22.690,-. Een betaalbare knapperd in zijn klasse!

Signature song
“I could lift you up
I could show you what you want to see and take you where you want to be
You could be my luck even if the sky is falling down
I know that we’ll be safe and sound, safe and sound”
Safe and Sound – Capital Cities

Voor meer foto’s van de nieuwe Mazda3 verwijzen we je graag naar Facebook FemmeFrontaal voor de fotoshow van fotograaf Marjolein Reman.

Mazda3_femmefrontaal_kofferbak

Nice to know
FemmeFrontaal reed natuurlijk in de allersnelste benzineversie, de Mazda3 hatchback SKYACTIV-G met165 pk. En die heeft een prijskaartje vanaf 29.190 euro. Vanaf volgende week staat de Mazda3 hatchback met benzinemotor in de Nederlandse showrooms en kun je zelf oordelen of de vormgeving van de Mazda3 geslaagd is. Houdt rekening met een verbruik van 6,3 a 6,5 liter per 100 kilometer, gemiddeld bij normaal rijgedrag. Niet opzienbarend zuinig. Maar dan doet FemmeFrontaal ook niet aan ‘het nieuwe rijden’. Wij rijden gevoelsmatig: dus met pit de heuveltjes op en af, af en toe een wedstrijdje optrekken bij de verkeerslichten en lekker 135 km/uur rijden waar je 130 km/uur mag.

Comments

comments

More from Marjolein Tetteroo
Citroën C4 Cactus: de relatietest
Buggy, Maxi-Cosi, draagzak, boodschappentassen en overige persoonlijke bezittingen van mij, maar zeker...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *