In 2013 uitgeroepen tot Women’s Car Of The World, de Ford Fiesta. En dat de Fiesta een kek karretje is heeft Femmefrontaal Odiel vorig jaar al mogen ondervinden. Een klein jaar later heeft de Fiesta, door de toevoeging ST (Sports Technologies), spierballen gekregen en dit keer voelt FemmeFrontaal Evelin de Ford Fiesta ST aan de tandwielen.
Profi gestyled
Haar uiterlijk smoelt goed en de kleur ‘Frozen White’ past haar als een strak trainingspakje. Ze staart me stoer aan met haar zwarte grill en venijnig ogende koplampen. Klaar om de strijd met wie dan ook aan te gaan. Volledig gerestyled is ze; met haar spoiler (posh spice), bumperkit (sporty spice), dubbele uitlaat (scary spice), 17-inch velgen en ST badges. Uitnodigend stralen de rood oplichtende ST letters in de deurdorpel mij tegemoet als ik instap.
Perfect fit
De zwart met rode Recaro kuipstoelen springen meteen in het oog. Verder is het interieur ten opzichte van de ‘normale’ Ford Fiesta gepimpt met een ander stuurwiel en aluminium accenten op pedalen en versnellingspook. De Recarostoelen passen mij als een handschoen en de zijdelingse steun is uitstekend. De zitpositie ten opzichte van het stuur is prima. Het leren sportstuur voelt lekker aan en ligt goed in de hand. Kortom; ik zit als een koningin op haar troon en vanuit die positie deel ik met mijn stem bevelen uit via het ‘Ford SYNC-systeem’ waarmee het audiosysteem en de telefoon met elkaar in verbinding staan. Dit systeem werkt met het uitspreken van namen overigens niet altijd vlekkeloos. Niet handig als je iemand belt die je dus niet wilt spreken. Dankzij het Sony Audiosysteem is het geluid in de auto prima te noemen. Wat verder opvalt is dat het middenconsole van de cockpit bezaait is met knopjes. Help! Verder lijkt het wel alsof Ford een Tupperware party op het dashboard heeft losgelaten, want het is veel plastic en voelt daardoor wat goedkoop aan.
Leuk is de ‘Ambient Lightning’, een rode ‘sfeerverlichting’ in het interieur wat vooral in het donker goed uitkomt. De ruimte achterin, voor passagiers, is redelijk te noemen zonder dat je je benen in je nek hoeft te vouwen. En dames; shop till you drop want in de achterbak is voldoende ruimte voor je dozen nieuwe pumps, tassen kleding en boodschappen van de Appie.
Hot-Hatch-Heldin
De 182 trappelende paarden die de 4 cilinder 1,6 liter Ford Fiesta ST EcoBoost motor herbergt zijn duidelijk te voelen en gedurende 20 seconden lang heb je zelfs 200 pk (de Overboost Mode) tot je beschikking. Het voelt voor mij alsof ik dat vermogen altijd tot mijn beschikking heb want waar in Nederland kan je nou langer dan 20 seconden vol planken? Het 0-100 sprintje wordt in 6,9 seconden bereikt en ze galoppeert door tot 220 km per uur. De Ford Fiesta ST reageert lekker direct op het gas waardoor ze mij verleidt tot veel sprintjes (én een dikke bekeuring). Stoppen doet ze rap doordat er óók achter remschijven gemonteerd zijn. Zelden voelde ik mij zo snel vertrouwd met een auto als met deze. Dit zal ongetwijfeld ook te maken hebben met elektrische systemen die de rij-beleving een extra boost geven. Zoals eTVC (enhanced Torque Vector Steering), een slim trucje op de voorwielen wat voor maximale grip op de weg zorgt en de Ford Fiesta ST als een stickertje op de weg laat plakken. En ook als ze haar kontje laat wapperen is ze gemakkelijk in het gareel te brengen door het ESP systeem. Wat overigens 3 standen heeft: Aan, Sport (een beetje mee helpend) en Uit.
De Ford Fiesta ST is de enige in de Fiesta-familie met een handgeschakelde zesbak en deze schakelt soepel, al is het op lagere snelheden wel wat hakerig. Schakel bij hard optrekken wel net voor de 6500 toeren want anders knalt de begrenzer in. De auto voelt verder stug aan door het verlaagde onderstel en de aangepaste wielophanging. Iets wat ik wel kan waarderen. Dit maakt dat ik het wegdek onder de wielen goed voel en zorgt ervoor dat de ST en ik via het stuur samen hele gesprekken voeren. Wij begrijpen elkaar.
Verslavend
Het geluid van de motor vindt dankzij een ‘Sound-Symposer-systeem’ ook in de cockpit een weg naar je oren. Persoonlijk vind ik dit soort systemen een beetje nep omdat het niet het daadwerkelijke motorgeroffel is maar een gemodificeerd geluid. Maar, ik moet eerlijk toegeven dat het de snelheidsbeleving beter maakt en ik elke keer weer terugschakel om het gegrom te horen.
Eindoordeel Ford Fiesta ST
De Ford Fiesta ST doet haar naam eer aan. Het is echt een feest op wielen. Maar verkies ik haar boven concurrenten als de Renault Clio RS en de Peugeot 208 GTI. Lees binnenkort mijn duotest op FemmeFrontaal met de Fiesta ST en 208 GTI. Wie feest er mee?
Signature song
“Pumpin up the volume, breakin down to the beat
Cruisin’ through the west side, we’ll be checkin’ the scene
Boulevard is freakin’ as I’m comin’ up fast
I’ll be burnin’ rubber, you’ll be kissin’ my ass
Pull up to the bumper, get out of the car
License plate says Stunner #1 Superstar”
Pink – Let’s get the party started
Bekijk meer foto’s van FemmeFrontaal Evelin met de Ford Fiesta ST op FemmeFrontaal Facebook, fotografie door Merel Dorssers.
Nice to know
De Ford Fiesta ST beschikt niet over achteruitrijcamera’s maar heeft wel Hill Assist (hulp bij wegrijden op een helling). Keyless Entery (geen sleutel nodig om de deur te ontgrendelen) en MyKey (een systeem waarmee je de ST zo kan afstellen dat zoon/dochterlief niet de maximale snelheid overschrijdt).
Femmefrontaal reed het Ford Fiesta ST-2 model met Style Pack wat € 29.035 in het geldlaatje van Ford moet brengen. Met een vanaf prijs van € 25.495 geeft ze veel waard voor haar geld. Ze drinkt gemiddeld 5,9 liter per 100 km. Ik reed gemiddeld 8,0 liter per 100 km.
Lees ook FemmeFrontaal rij-impressie met de Ford Focus ST door Odiel Mennink.