Maserati Ghibli S Q4: Italiaanse verleider

Ah, ik zie weer een tunnel aan komen. Raampje naar beneden, sportstand aan, terug flipperen naar de vierde versnelling en vol gas door die tunnel heen. Wat een heerlijk gebrul komt er uit die uitlaat. Dit gaat nooit vervelen.

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
8 Drive
8 High Heels proof
9 Flirt factor
7 Value for money
8

Het nieuwste wapen in de strijd is de nieuwe Ghibli en laat dat nou net het model zijn waar ik nu in rijd. De Ghibli is het ‘betaalbare’ model onder de Maserati’s en voor het eerst ook in de smaak diesel te verkrijgen. FemmeFrontaal kreeg het zwaarste benzinemodel mee: de Maserati Ghibli S Q4. Maar is deze auto aantrekkelijk genoeg om de titel ‘zakenvrouwauto te dragen? Ik ga het onderzoeken. 

Het begint al goed. De Ghibli heeft een blik waar je wel naar moet blijven kijken. De koplampen en de drietand in de grill kijken je gewaagd aan. Net Neptunes himself. Het mooie Italiaanse design is een welkome afwisseling naast andere zakelijke sedans. De Maserati Ghibli S Q4 is een verleider, maar zonder daar veel moeite voor te doen. Hij is zich bewust van zijn eigen schoonheid. Het is de man die afwacht totdat jij de eerste kus aan het einde van een date geeft.

Maserati Ghibli_interieur

Kijkend naar het design van het interieur ben ik niet bijzonder onder de indruk. Het is goed vertoeven in het met leer omwikkelde interieur maar het is niet het soort zachte, heerlijk ruikende leer wat ik in een Italiaan verwacht. Ik zit wel prima in de lederen stoelen en het navigatiesysteem is ook lekker overzichtelijk. Natuurlijk heeft het karakteristieke (denk opa) klokje op het dashboard ook weer zijn weg gevonden. Eenmaal op de achterbank heb je voldoende hoofd- en beenruimte en ook de achterbak biedt met 500 liter genoeg ruimte voor al je zakelijke (en shop) avonturen.

Flaporen
De motorkap herbergt een Ferrari V6 motor met twee turbo’s en 410 pk. De motor is gekoppeld aan een automaat met acht versnellingen. De Maserati Ghibli S Q4 schakelt soepel alleen heb ik ruzie met de flippers achter het stuur. Dat zijn net flaporen zo groot waardoor ik elke keer met de linkerflipper in de knoei kwam als ik de richtingaanwijzer wilde bedienen (die daar dus net achter zit). Als ik van baan wil veranderen wil ik niet perse ook meteen terugschakelen Maserati! De Ghibli is vierwielaangedreven maar het systeem is zo geregeld dat primair de achterwielen aangedreven worden en de krachten alleen over de vier wielen verdeeld worden als het slipperig wordt op het asfalt. Hierdoor is de auto zo goed uitgebalanceerd dat als ik bijvoorbeeld hard de bochten instuur het geen seconde aanvoelt alsof ik in een zware sedan rijd (sportstand aan!). En met een sprintje van 0 naar 100 in 4,8 seconden komt hij ook lekker van zijn plek. Heerlijk!

Maserati Ghibli_logo

De essentie van autorijden
Verwacht geen technische snufjes op de standaard- of optielijst die je bijvoorbeeld waarschuwen als je te dicht op je voorganger rijdt of die ervoor zorgen dat je op de goede weghelft blijft rijden. Volgens Maserati verpest dat de beleving, de essentie van het autorijden. En of dat nou de waarheid is of niet, eerlijk gezegd heb ik toch niet echt behoefte aan al die technische snufjes. Dat de Maserati Ghibli S Q4 niet begrensd is op 250 km p/u, zoals die Duitsers, maar lekker doorgaat tot 285 km/u vind ik veel leuker!

Zakenvrouw auto
Kortom: Is dit een auto die een zakenvrouw zou kopen? Ik denk het wel. Maar ga zakelijk gezien dan wel voor de zuinigere en goedkopere diesel die ook met 275 pk prima vooruit gaat  (prijzen vanaf € 80.947 tot € 120.300 voor de versie die wij reden). De Maserati Ghibli S Q4 is niet perfect en best prijzig maar zeker wel een combinatie van Italiaanse charme en emotie gemixt met goede rijeigenschappen. Geloof mij, door deze Italiaan word je graag verleid.

Maserati Ghibli_

Signature Song
“Dutch pink and Italian blue
He is there waiting for you
My will has disappeared
Now confusion is so clear
Temptation, temptation, temptation
I can’t resist”
Diana Krall – Temptation

Fotografie: Milly Fokkema

Comments

comments

More from Evelin Dorssers
Column Evelin: Auto Overlevingskit
Daar stond ik dan, voor de zoveelste keer in de file op...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *