FemmeFrontaal wint Mazda MaX5 Ladies Cup

Als ik in elke bocht één seconde sneller zou zijn en dat negen rondes lang vol zou houden, dan zou ik bij de top van coureurs uit de Mazda MaX5 Cup behoren! Woensdag 21 mei beleefde ik mijn racedebuut in de Mazda Max5 Cup op circuit Zolder in België. Een onvergetelijke ervaring!

Als ik in elke bocht één seconde sneller zou zijn en dat negen rondes lang vol zou houden, dan zou ik bij de top van coureurs uit de Mazda MaX5 Cup behoren! Woensdag 21 mei beleefde ik mijn racedebuut in de Mazda Max5 Cup op circuit Zolder in België. Een onvergetelijke ervaring!

De eerste keer
Met een racelicentie vers op zak en bijna 20 uur circuit-ervaring maakte ik vorige week mijn eerste échte autorace mee. Als enige vrouw tussen de autosportheren. Tijdens de training en het tijdrijden had ik nog de illusie dat ik aardig mee kon komen met de heren coureurs. Een deceptie, bleek tijdens de eerste race. Al snel kwam ik op een ronde achterstand te rijden. De start alleen al was een ramp. Ik kon de rode lichten van het startsein vanaf mijn startpositie namelijk niet zien en kwam daardoor veel te laat uit de startblokken. En dan werd ik na vier rondes flink scheuren ook nog eens op snelheid en tactiek compleet afgedroogd door mijn mannelijke concurrenten. Mijn rondetijd in de eerste race lag zelfs zes seconden lager dan tijdens de training en het tijdrijden. Kortom: mijn zenuwen en de angst om te crashen namen de overhand. Okay, meedoen is toch belangrijker dan winnen? Ik kon wel janken.

Mazda MaX5Cup_femmefrontaal_raceauto

Nee, zo snel liet ik me toch niet uit het veld slaan? Ook mijn trainer Leo van der Meer en FemmeFrontaal Evelin waren stomverbaasd over mijn slome optreden op het circuit, en spraken me boos toe: “Come on Odiel, zo ken ik je niet?!“, Leo keek me verontwaardigd aan. “In die tweede race ga je knallen en ieder geval je persoonlijke record verbeteren!”, moedigde Evelin me aan. Ook racelady Kim Troeijen gaf me ter plekke mentaal nog even wat peper in mijn reet mee. En mijn sponsor, Mazda Motor Nederland, kwam verhaal halen: kom Odiel, die auto kan veel harder (thnx Jur!).

Mazda MaX5Cup_femmefrontaal_race

Persoonlijk record
De tweede race ging van start. Met dank aan mijn trainer Leo die langs de kant  van de pits enthousiast met zijn jas naar mij zwaaide op het moment dat het startsein gegeven werd. Ik trok op als een speer bij de start! Een potje optrekken lukt me namelijk wel. Eén van mijn sterke punten in een race. Na de start ging het gas er per bocht maximaal op en de remweg werd bij elke chicane en haarspeldbocht een stukje ingekort. Gas op die lolly. Afgewisseld met een beetje overstuur. Woeheee! Al snel kreeg ik weer vertrouwen in de auto én mezelf. De psychische knop ging om en de focus werd 100%. Met als resultaat dat ik mijn eigen persoonlijke record op circuit Zolder in België heb gereden, 2 minuut en 16 seconden per ronde. I know, dat kan véél sneller. Het gemiddelde is namelijk 2 minuut en 8 seconden per ronde en de snelste coureur in de cup doet een rondje in slechts 2 minuten en wat extra milliseconden. Echter als race-rookie die de racedag als een ‘diesel’ op gang kwam, ben ik toch mooi tijdens de tweede race 24e geworden van de 27 deelnemers. Hoe? Dat maakt niet uit.

Mazda MaX5Cup_femmefrontaal_voorbereidingen

Ladies Cup
De Mazda MaX5 Ladies Cup heb ik die dag wel binnen gesleept (knipoog)! Eenvoudige gewonnen met alleen maar testosteron op het asfalt. En als ik nou in elke bocht één seconde sneller zou zijn en dat negen rondes lang vol zou houden, zou ik ook de Mazda MaX5 Cup van de heren hebben gewonnen. Enfin, oefening baart kunst adviseren de coureurs me; hoe meer vlieguren ik maak op het circuit, hoe sneller ik word.
Ik verlang nu alweer naar het asfalt en ‘mijn’ rode Mazdaatje. De drang en adrenaline om sneller te worden is namelijk onwijs verslavend. Ik ga er dan ook niet vanuit dat dit mijn laatste race is geweest. I will be back, heren!

Bij deze wil ik Mazda Motor Nederland nogmaals onwijs bedanken voor de kans én ondersteuning! Ook bedank ik mijn trainer Leo van der Meer (Enjoy Racing) voor zijn engelengeduld en coaching. En last but not least bedank ik racechick Evelin en liefje Ricardo voor de coaching and love (en van hem win ik wel…).

Fotografie header en laatste foto: Thomas Bakker / Fotografie eerste en tweede foto: Evelin Dorssers. Meer foto’s check het uitgebreide race-album op Facebook FemmeFrontaal.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
MINI John Cooper Works is back!
De MINI John Cooper Works is terug! Wel een stukje dikker en...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *