Citroën C4 Cactus: Happy ride

Volgens mij rijd ik nu in DE autohit van 2014. Citroën heeft iets nieuws: de Citroën C4 Cactus. Een vrolijke, hippe en comfortabele crossover met een gezellig bankje in het interieur én stootkussens aan de buitenkant. Mijn zintuigen zijn nu al geprikkeld!

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
7 Drive
7 High Heels proof
8 Flirt Factor
9 Value for money
7.8

Volgens mij rijd ik nu in DE autohit van 2014. Citroën heeft iets nieuws: de Citroën C4 Cactus. Een vrolijke, hippe en comfortabele crossover met een gezellig bankje in het interieur én stootkussens aan de buitenkant. Mijn zintuigen zijn nu al geprikkeld!

“Is het Pokémonster?” , schrijft een vriend op Facebook naar aanleiding van mijn selfie met een felgele Citroën C4 Cactus. Ik moet hard lachen. En bedenk: ‘Verrek, daar heeft de nieuwe Cactus wel een heel klein beetje iets van weg.’ Daar blijft het echter wel bij. Want van afstand zie je dat de Citroën C4 Cactus uniek is en geen stripfiguur op wielen. Zijn smoel met horizontale smalle led-lichten, opvallende wielkasten à la MINI en Airbumps aan de zijkant, bevestigen dat. Aan dit laatste heeft Citroën serieus drie jaar gewerkt. De rubberen schildpaddenhuid (niet echt natuurlijk!) zorgt ervoor dat de auto niet beschadigd raakt bij uitzwenkende rollators of supermarktkarretjes. Geen krassen, butsen en deuken van ondeugende buurtjes meer. De Airbumps zijn leverbaar in vier kleuren: chocolade bruin, zandkleur, gitzwart of matgrijs. Met zwarte Airbumps heb ik keuze uit negen lakkleuren voor de auto. Met grijze, bruine en zandkleurige Airbumps heb ik iets minder keuze uit exterieurkleuren. Als Barbie zou ik de Citroën C4 Cactus willen aankleden, liefst in de kleuren Yellow, Red of Blue Lagoon met zwarte Airbumps voor het ultieme ‘Oooooohhh-wat-cool effect’ van voorbijgangers op straat.

Citroen C4 Cactus_bumps

Romantiek
De romantiek van het design in het exterieur komt terug in het interieur. Iets wat automerken vaak vergeten met als gevolg dat ze op de proppen komen met een dodelijk zwart en saai dashboard. Citroën dit keer niet. Als ik in de semi-automatische versie van de Citroën Cactus sluip, zit ik zomaar op een knus bankje voor. Koffie, iemand? Gezellig! De handgeschakelde versie heeft dat bankje echter niet. De stoffen en het kleurrijke interieur zorgen voor een simpele look dat romantiek  en authenticiteit uitstraalt. Het dashboardkastje vind ik erg goed bedacht. Net een chic make-up koffertje. Hij klapt alleen naar boven open, wat tijdens het rijden het zicht van de bestuurder naar rechts wel vermindert. Enfin. Verder is het dashboard opgeruimd en strak met digitale klokjes en een 7 inch navigatie/mediascherm. Een toerenteller mist, wat betekent dat ik de auto niet mee mag nemen naar Zandvoort om wat rubber te verbranden.

Citroen C4 Cactus_Amsterdam

Rij-impressie
Toch trap ik hem, na enig gestoei met de bijzondere handrem, in Amsterdam even flink op zijn staart. En dat lukt prima met de 1.2 driecilinder motor met ongeveer 110 pk. De motor is rustig, vlot genoeg en schakelt prima op met lange slagen. Hij stuurt vlot zonder teveel speling in het stuur. Je kunt dit overigens zelf instellen omdat hij variabele elektrische stuurbekrachtiging heeft. Wat ik belangrijk vind, als je wendbaar wilt zijn in de stad. Zeker in Amsterdam met wetteloze fietsers en vrolijke toeristen overal. Ook op de snelweg staat de Citroën C4 Cactus zijn mannetje; tuurlijk de driecilinder motor maakt iets meer lawaai bij hoge snelheden en het remmen voor een file gaat wat abrupt. Maar dat doen andere auto’s met dezelfde techniek en prijs ook. Bij de semi-automaat (mét romantisch bankje) voel ik minder liefde tijdens het rijden. Door de techniek van de halfautomaat word ik zelfs misselijk van mijn eigen rijgedrag. Of het ligt aan mijn loden rechtervoet, of toch aan de C4 Cactus die ervoor zorgt dat automatisch op-en terugschakelen met nogal wat horten en stoten gaat. Door te flipperen (want bij de automaatversie zitten er flippers aan het stuur) breng ik een klein beetje eigen regie terug in de schakelwisselingen.

Citroen C4 Cactus_interieur

Personal branding
Ik denk terug aan de Citroën 2CV. Het gevoel van deze nostalgische auto geeft de Citroën C4 Cactus me ook. Hij is cool en eigenzinniger dan de rest van alle christelijke crossovers op de weg. Niet alleen Citrofielen kijken uit naar een ritje met de Cactus. Ook boort Citroën met deze versie van de C4 een nieuwe doelgroep aan. Mensen die design belangrijk vinden om zich te onderscheiden. Mensen die bezig zijn met personal branding en tot voor kort hun (noodlottige) ideaal vonden in bijvoorbeeld de MINI Countryman, Renault Captur, Nissan Juke, Citroën DS4 of misschien wel een Volkswagen Tiguan.

Citroen C4 Cactus_FF

Ik verwacht dat de nieuwe Citroën C4 Cactus op menig wishlist komt te staan, zowel als leaseslet of als particuliere auto. Hij is namelijk ideaal voor in de stad, om mee te pronken en om vrolijk van te worden – en dat laatste geldt ook voor je portemonnee –  want hij kost geen vermogen. Je betaalt er in ieder geval geen MINI-prijs voor. Een uitgeklede versie van de Citroën C4 Cactus is er al vanaf 15.990. Voor een fijne aangeklede versie moet je rekenen op ruim 20.000 euro. Vraag me af, zouden roze Airbumps ook een optie zijn…?

Signature song
“Clap along if you feel like happiness is the truth
Because I’m happy
Clap along if you know what happiness is to you
Because I’m happy
Clap along if you feel like that’s what you wanna do”
Pharrell Williams- Happy

Nice to know:
De passagiersairbag voor in de auto is in verband met de ruimte in het handschoenenkastje is verplaatst naar het dak. Citroën noemt dat ‘Airbag in roof’. En net als een echte cactus drinkt de Citroën C4 Cactus niet veel. Ga uit van een verbruik van iets meer van 3,1 l op 100 km bij een dieselversie. Private lease is de Citroën C4 Cactus mega interessant: een standaard C4 Cactus rij je al vanaf 255 euro in de maand. En dat is inclusief onderhoud, pechhulp en banden. Of je least voor dat bedrag een ieniemienie anonieme Volkswagen Up. It’s up to you. Maar ik zou het wel weten…

Meer informatie, ga naar de website van Citroën.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Rijtest Honda NSX: Snel, bruut en stijlvol
Bij de eerste aanblik op de nieuwe Honda NSX trappel ik van...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *