Nieuwe Mazda6: rode sokken

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
9 Drive
9 High Heels proof
7 Flirt factor
8 Prijs/kwaliteit
8.2

Slechts 14% van de eigenaren van een Mazda6 is vrouw. Huh?! Ladies, zien jullie nu een fantastisch mooie auto voor business en familie over het hoofd? Dan is het maar goed dat Mazda de Mazda6 een subtiele facelift heeft gegeven. Mag ik je voorstellen aan de vervanger van jouw Audi A4 of Volkswagen Passat?

“You need the red socks to sell the grey ones”, de rode sok van Mazda is de Mazda6, hét paradepaardje van de Japanners. Sterk aangetrokken tot het model was ik al in 2012. Dat komt door zijn ranke en atletische belijning, als een jachtluipaard. Alsof hij naar zijn prooi sluipt, hem bespringt en met de voorwielen over het grijze asfalt sleurt… rrrrr….Soort van sexy auto dus. Een grote make-over aan het uiterlijk was dan ook niet nodig. Mazda heeft dit laatste beperkt tot een kleine nosejob waardoor hij nog krachtiger smoelt, met een nieuwe grill, een flinke dosis LED-lampen en dikkere wielen (19 inch) om mee te shinen.

Mazda6-femmefrontaal

Rijdt de nieuwe Mazda6 ook beter dan de vorige?
Met bumperklevers als de nieuwe Ford Mondeo en de Volkswagen Passat op de automarkt, moest er wel wat veranderen aan de Mazda6. Had ik veel te klagen over de vorige versie? Niet veel. Hij snorde iets te luid hoog in de toeren, de remmen waren erg subiet afgesteld en een beetje dikkere motor mistte nog in het gamma. De nieuwe Mazda6 knuffelt het asfalt nu nog beter door een stillere, betere en zuinigere motor. De besturing is vrij licht en direct gebleven en hij schakelt lekker kort, dat alles komt ten goede bij krappe haarspeldbochten en rap optrekken. Ik vind het echt een comfortabele rijdersauto geworden met een zeer stabiel onderstel. De nieuwe Mazda6 biedt keuze uit drie benzinemotoren en twee dieselmotoren. Waaronder de bekende 2.0 SKY ACTIV motoren (met max 165pk), nieuw zijn de 2.5 SKY ACTIV motoren (met max 192pk yeah!). Aan hybride- en elektrisch rijden doet Mazda niet. In de meeste uitvoeringen beschikt de Mazda6 over een regeneratief remsysteem dat ten goede komt aan de brandstof actieradius (langer rijden op een tank) en beschikt hij over een innovatief start/stop-systeem wat Mazda i-Eloop noemt. Innovatief aan dit systeem is dat wanneer de Mazda6 stopt en je hem vanzelf weer laat starten, hij niet de startmotor aanspreekt. In plaats daarvan spreekt Mazda verbrandingsenergie aan die wordt gegenereerd uit de motor. Ingewikkeld verhaal maar het effect is dat je een snellere start maakt na een pitstop en het systeem je startmotor niet lastig valt.

Mazda6-achterkant-femmefrontaal

Is de nieuwe Mazda6 leuker geworden van binnen?
Het is geneuzel om details, ik weet het, toch kan er veel veranderen in drie jaar tijd. Mijn smaak verandert (of ik leg de lat steeds hoger), maar ook wil ik meer gadgets aan boord die het leven vergemakkelijken. Vette kudo’s dan ook voor Mazda die in de cockpit van de nieuwe Mazda6 een BMW-gevoel weten te creëren. Een overkill aan gedateerde knopjes heeft plaatsgemaakt voor een clean en helder dashboard met nieuwe knoppen en een knappe pook. Ik zie verder her en der geborsteld aluminium in het dashboard en het materiaalgebruik eromheen voelt een stuk vriendelijker aan. Als kers op de taart vind ik nog een speciaal vakje voor mijn fancy zonnebril. Ach, het zijn de kleine dingen die het doen. Ook ben ik weg van de off-white lederen bekleding op de zetels, het voelt allemaal zeer behaaglijk, comfortabel en stevig aan, alsof ik een fijn motorjack aantrek. De stijlvolle wijzers verdienen tevens een pluim. De head-up-display die ik al zag in de Mazda3, met onder meer de snelheid en navigatie op afgebeeld, heeft ook zijn plek gevonden in de Mazda6. Zo blijven de ogen op de weg gericht. Verbeterpuntje voor de volgende editie van de Mazda6 is de aansluiting voor een usb-kabels. Die aansluiting zou echt voor het grijpen moeten liggen en niet in een diepe bak achter mijn rechterarm verstopt. Ook is het even wennen dat de radio-bediening vanuit het dashboard verplaatst is naar het middenconsole.

Mazda6-interieur-femmefrontaal

Mazda6-zonnebril-femmefrontaal

Is de nieuwe Mazda6 slimmer dan zijn voorganger?
Oh ja, zeker! Drie jaar verder en de nieuwe Mazda6 beschikt ook over een fancy 7 inch Mazda connect-systeem met navigatie waarmee je je smartphone met bluetooth kan koppelen aan je verslavende e-mails en tweets. Hij heeft verder de nieuwste navigatiefuncties (kaarten zijn her en der echter nog verouderd) en hij heeft verbeterde stemherkenning. Ook wat betreft veiligheidsgadgets kan de nieuwe Mazda6 zich meten aan Duitsers en Zweden. Die lichtbundels van LED-lampen zijn namelijk niet alleen uiterlijke schoonheid. Ze bieden tevens beter zicht in de nacht en dimmen automatisch het grote licht bij tegemoetkomend verkeer (ALH = adaptive LED headlights). Ook houdt hij als een grote broer alle achterliggende auto’s binnen en buiten de dode hoek in de gaten (RVM = Rear Vehicle Monotoring). En parkeren doe je niet meer in je eentje met de ingebouwde speciale parkeersensoren die alles, maar dan ook echt alles om je heen detecteren, zelfs een genadeloos paaltje in de dode hoek (RCTA = Rear Cross Traffic Alert). En ‘Handjes aan het stuur!’ lees ik tijdens het rijden geregeld in het schermpje voor me. Ook achter het stuur wijst de Mazda6 me op veilig rijden uit angst dat ik in slaap val. Tot zover een kleine greep uit de collectie van slimme en veilige gadgets aan boord van de Mazda6.

Mazda6-achterbank-femmefrontaal

Is de nieuwe Mazda6 high heels-proof?
Ook hier verdient de Mazda6 dikke punten. Hij beschikt namelijk over een staand en stroef gaspedaal wat voorkomt dat je met je rechterhak blijft haken achter het matje.

Mazda6-enprofile-femmefrontaal

Leuk voor op de oprit?
Absoluut. Zoals je gewend bent van Mazda krijg je meer auto voor je geld. Waarbij je bij een Audi A4 of A5 of BMW 4-serie toch al gauw 50k kwijt bent voor een goed uitgeruste auto met stevige motor, heb je bij Mazda al een vrij complete en charmante Mazda6 (SKYACTIV-G TM 165 benzinemotor met 165 pk) met o.a. lederen bekleding, parkeersensoren én het Mazda Connect systeem voor een prijs vanaf 36.990 euro. Hij is standaard al leverbaar voor een prijs vanaf 24.263. De ‘sedan’ versie (met kontje) is iets goedkoper dan de ‘sportbreak’ (stationwagen). Dus ladies, vanaf nu zie je de Mazda6 niet meer over het hoofd, toch?

Mazda6-sedan-femmefrontaal

Signature song
“You got the lock I got the key
You know the rest
You know just where I wanna be
Don’t ever stop controlling me
I kinda like it when you bring me to my knees, ha”
Wrapped up, Olly Murs

Fotografie header en zonnebrilvakje: Wouter Spanjaart,

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Al generaties lang zijn dit meest populaire auto’s van Nederland
Je vader, je oom, je oma, je moeder, jij, bijna iedereen heeft...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *