Renault Espace Initiale Paris: Cirque du Soleil

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Comfort
9 Drive
7 High Heels proof
6 Flirt factor
7 Value for money
7.6

De Renault Espace is de Mart Smeets uit het modellengamma van Renault. Hij is er al zo lang als iedereen zich kan herinneren. Zeker getalenteerd maar ook een auto waar je iets van vindt. Deze nieuwe Espace is dus een soort nieuwe Noorse Trui op wielen. Hele grote wielen trouwens.

Je moet natuurlijk allereerst een flink gezin hebben om in deze auto te rijden. Iets anders kan ik er niet van maken. Maar laat ik nou net sinds een paar weken aan dat criterium voldoen. Drie kinderen moeten genoeg zijn om de nieuwe Espace aan een uitgebreide test te onderwerpen. Ik heb de Renault Espace Initiale Paris maar liefst een week tot mijn beschikking. Voldoende tijd om kennis te maken met de door de Nederlander, Laurens van den Acker, ontworpen bolide.

Renault-Espace9

Cirque du Soleil
Wat een mooie auto! De Espace is werkelijk een soort barok feest voor je oog. Bomvol drukke lijnen en glimmers. Maar ondanks dat het aantal designgrapjes hoogtij viert is het totaal gewoon ontzettend fraai. Zo vinden ook mijn buren en vriendinnen. Dat de Renault een week voor mijn deur staat te shinen blijft niet onopgemerkt. Als je in de auto gaat zitten valt de verdere vormgeving van de cockpit (zo noemt Renault het vrij onbescheiden) meteen op. Weer organische lijnen en een enorme iPad in het midden van een vliegtuigvleugel (weer Renault) die de middenconsole omhelst.

Renault-Espace-Dashboard

Ik merk dat ik was vergeten hoe heerlijk het is om hoog te zitten in een auto. Je kijkt neer op medeweggebruikers en kunt bij het stoplicht naast een Porsche Cayenne kijken wat voor oogschaduw Estelle Cruijff op heeft. Er zijn weinig auto’s die je met deze neue Renault Espace kunt vergelijken. Over alternatieven breekt men zich in de autowereld nog het hoofd. Van gekkigheid is er door collega journalisten een dubbeltest met de Volvo XC70 en een Land Rover Defender gedaan. Als een echte Cross Over zit deze Espace daar ergens tussenin.

 

Renault-Espace5

Feest voor leaserijders?
Na één ritje met de Renault Espace heeft mijn man al spijt van de onlangs gekochte V70. Hij speurt onmiddellijk Marktplaats af naar een ‘oude’ Espace. De nieuwste variant past vooralsnog niet binnen het (lease-)budget. Voor Renault hoopgevend; zodra de bijtellingsregeling voor auto’s volledig op de schop gaat, zal de nieuwe Espace voor veel mensen weer een optie zijn. Want al valt de Espace niet in de categorie SUV’s, het biedt wel een zee van ruimte. Dus leaserijders die stiekem een SUV willen rijden komen met de nieuwe Renault Espace aan hun trekken.

Renault-Espace10

Toeters & bellen
Onderweg naar de perfecte fotoshoot locatie – Veluwe en vrienden met kinderen aanwezig – komt de regen met bakken uit de hemel. En dat blijft het doen. Geen fotoshoot dus. Wel genoeg kilometers asfalt om de Renault Espace en alle bijbehorende opties te testen. En dat zijn er nogal wat. Het duizelt me gewoon. Of ligt dat aan mijn hersenen die nog in de baby-bubble-stand staan? De kinderen hebben geen moeite met al die opties. Vanaf de achterbank roepen ze voortdurend de kleur van de door hun gewenste omgevingsverlichting. PAARS! GROEN! NEE ROOD!

Renault-Espace12

De van te voren zo heerlijk lijkende comfort stand, inclusief stoelmassage, blijkt toch niet zo fijn. Je roept onbewust -ZACHTER- tegen de boordcomputer, die weinig met dat commando doet. Uit dan maar die massage. Wat mij betreft zijn een massage en autorijden geen match made in heaven. Hoe ideaal dit na een lange dag werken ook lijkt. Ik zet de Espace liever in de sportstand. Dan moet je je alleen wel eerst een weg banen door het iPad-achtige biedingspanel. Niet handig als je ook nog op de weg en andere weggebruikers moet letten. Gelukkig kun je – als je de Renault Espace de jouwe mag noemen – je voorkeursinstellingen opslaan.

Renault-Espace23

Valse bescheidenheid
De nieuwe Renault Espace heeft een fijne motor, met redelijk veel trekkracht onderin, en is stil. De 1.6 motor is dan ook valse bescheidenheid, je merkt er weinig van dat dit een relatief kleine motor is. Al is het geen auto om mee te ‘scheuren’. Als je het pedaal helemaal intrapt moet de automaat er even over nadenken. Echt erg is dat niet. Immers, heel verantwoordelijk is het niet, om deze auto met kinderen aan boord eens flink op z’n staart te trappen. De versnelling die volgt is puik. De deining van de auto vind ik een stuk minder prettig. Het hoort bij deze Franse auto, maar voor mij dan wel graag in de sportstand. Bij die stand hebben de Franse ingenieurs een overdreven sportief geluid van de motor geknutseld. Maar ook dat kan uit gelukkig.

Renault-Espace2

Nog steeds genoeg ruimte Het zal geen verrassing zijn; 3 kinderen passen ook met gemak in de nieuwe Renault Espace. Als de buurtkinderen mee willen is dat geen probleem, maar dan moeten ze niet te hard groeien. De ruimte op de zesde en zevende stoel – extra optie – is beperkt. De consequentie van deze Espace die zich Cross Over mag noemen.

Renault-Espace25

Nice to know:
Voor de echte fans nog wat details. Ik reed in de Espace Initiale Paris. Op de achterkant staat alleen Initiale, niet gek dus dat niet iedereen ziet dat het hier om de nieuwe Espace gaat. Voor € 42.990,- rijd je in de Espace en vanaf € 54.990,- in de uitvoering Initiale Paris. De versie waar ik in reed is er voor € 60.730,70 inclusief verwijdersbijdrage en rijklaar maken. Voor dit bedrag heb je onder andere een elektrisch bedienbaar panoramisch schuif- en kanteldak, twee extra achterstoelen en een ruimte besparend achterwiel.

Comments

comments

More from Janneke Licht
Mijn week met de Tesla Roadster
Jeremy Clarkson zegt over de Tesla Roadster dat het ‘The first electric...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *