Met 50 semi-zelfstandig rijdende auto’s treintje rijden op de A2

nationale platooningtest

Met 50 semi-zelfstandig rijdende auto’s nam FemmeFrontaal woensdagochtend deel aan de Nationale Platooningtest op de A2. Platooning is een ingewikkeld woord voor treintje rijden. Niet volledig autonoom, maar semi-zelfstandig: met de adaptieve cruise control AAN en de voeten UIT.

De Nationale Platooningtest was de eerste grote ontheffingsvrije test van nog net niet zelfstandig rijdende auto’s. Ruim 50 auto’s van onder meer Toyota, Volvo, Mercedes-Benz, Hyundai en Tesla reden in treintjes van zes de A2 op, om te voelen hoe het is om een auto zelf te laten rijden. We maakten dus gebruik van auto’s die zelfstandig hun snelheid en afstand tot de voorligger in de gaten houden. Maar ook automatisch remmen wanneer bijvoorbeeld een file dreigt. Deze auto’s mag je dus niet te verwarren met volledig autonoom rijdende auto’s. De Mercedes-Benz C Coupé waarin ik reed stuurt zelfs automatisch met zijn voorganger mee en wisselt van rijbaan wanneer nodig. Het doel van de test: als we met zijn allen op deze wijze in treintjes naar het werk rijden scheelt dat brandstofverbruik, minder uitstoot, minder ongevallen, en benutten we het wegdek een stuk efficiënter.

We reden in auto’s – met alle veiligheidsopties –  die NU al op de markt te koop zijn. Maar wat blijkt, slechts 70% van de zakelijke rijders maakt gebruik van de mogelijkheid om bijvoorbeeld adaptieve cruise control aan te zetten. Dat moet anders vinden de organiserende partijen, waaronder automerken, Aon (grote verzekeraar), Royal HaskoningDHV, ProDrive Training, (ingenieursbureau) RDW en Business Lease.

Stel dat in Nederland alle auto’s voorzien zouden zijn van moderne veiligheidssystemen en de bestuurders hier ook gebruik van zouden maken, dan zou dat 90% minder verkeersongelukken opleveren, zegt de verzekeraar. Nou is dat doel in Nederland voorlopig een utopie, met een sterk verouderd wagenpark onder particuliere rijders én slechts een klein percentage zakelijk rijders dat dit soort luxe auto’s kan veroorloven. Maar desalniettemin, een mooi streven.

En hoe verliep de platooningtest? Rustig. Relaxed. En eindelijk tijd voor een goed gesprek. Met af en toe een zwieper aan het stuurwiel omdat mijn testauto zijn voorligger even kwijt was of omdat hij nog geen sensoren aan de zijkant heeft om invoegende vrachtwagens te detecteren. Eigenlijk was de grootste uitdaging om in een treintje te blijven rijden: “Follow the white Tela”, in mijn geval. Anders was ik allang met mijn adaptieve cruise control buddy naar de meest linkerbaan verhuisd.

De Mercedes-Benz C Coupé reden we al eens eerder voor FemmeFrontaal, lees hier onze rij-impressie.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Nieuwe Hyundai i10: Smakelijk rijden
Ik voel een serieuze Korea-derby der Lage Landen aankomen. De populaire Kia...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *