Zelf rij ik al jaren, in de lente- en zomermaanden, vol trots rond in een Subaru WRX STI uit 2011. En toen de mogelijkheid zich voordeed om het 2016 model te testen, was dat snel geregeld! Hoe rijdt het nieuwste WRX STI? En wat zijn verschillen met zijn oudere broertje?
Flirt factor
Als je de Subaru WRX STI aan ziet komen herken je hem direct aan zijn typische Subaru WRX STI-kenmerken, zoals een luchthapper (hootscoop), opgeklopte wielkastranden en immense achtervleugel.
Deze Japanse wagen vertegenwoordigt zijn thuisland met verve, hij is net zo opvallend als een sumoworstelaar, je kunt er simpelweg niet omheen. Maar tegelijkertijd heeft hij de souplesse en snelheid van een samoerai zwaard. Het is daarnaast een eigenzinnige machobak die vooral heel hard schreeuwt: “Hier ben ik, kijk naar mij!”.
Kortom, you love him or you hate him. Er is bijna geen tussenweg. Dat merk je ook als je als vrouw erin rijdt. Mannen doen heel erg hard hun best om je in te halen, om foto’s te maken, maar meestal om te bewijzen dat hun auto ook heel hard kan rijden. De STI roept duidelijk een enorme bewijsdrang (of compensatiedrang?) op bij een sommige mannen. Of dat een flirt factor is…? Aan mannelijke aandacht geen gebrek in iedere geval!
Comfort
Subaru heeft de afgelopen vijf jaar niet stilgezeten. Waar het uiterlijk nog steeds de uitstraling heeft van een ouderwets rallykanon, is het interieur naar een hoger niveau getild. De gebruikte materialen voelen luxer aan en afgevlakte stuur ligt heerlijk in de hand. Ook de met leder beklede zetels zitten zacht en bieden veel zijwaartse ondersteuning.
Toch vind ik de keuze voor het lederen interieur stiekem wel een misser in een performance car als de STI. Hier horen toch gewoon alcantara kuipstoelen in? Een ander typisch WRX STI-detail dat verloren is gegaan is is de centraal in het instrumentenpaneel geplaatste toerenteller. Hiermee verliest de WRX STI helaas iets van zijn rallygenen.
De nieuwe Subaru WRX STI heeft op gadget gebied een behoorlijke upgrade gekregen. Zo is bijvoorbeeld het standaard infotainmentsysteem een grote stap vooruit. Het systeem met 6.2 inch groot display en ingebouwde navigatie werkt intuïtief en Subaru zij geprezen: eindelijk zijn de ‘bluetooth-problemen’ uit het verleden historie. De technische gadgets aan boord in het oude model stammen namelijk nog uit de tijd waar coltruien en kuiven nog helemaal hip waren.
Zijn er dan helemaal geen punten van kritiek te vinden in het interieur? Ja hoor! Geen enkele auto is perfect. Het scherm van het infotainment systeem is te laag in het dashboard geplaatst. Je moet hierdoor tijdens het rijden steeds je ogen van de weg afhalen om op het scherm kijken. Wat dan wel weer grappig is, of eigenlijk helemaal niet grappig: de alternatieve navigatieroutes die worden aangeboden als je in de file staat, hebben meestal een langere reistijd dan even in de file blijven staan.
Wat mij verder opvalt, is dat deze newbie als brave jongen is afgericht. Je verwacht bij een WRX STI namelijk een traditionele roffel uit de knalpijpen. Iets waar de oudere Impreza’s hun reputatie op hebben gebouwd. Dus mijn boodschap aan Subaru: “Deze auto koop je niet om onderweg van de radio te genieten, kopers willen die échte boxermotor horen!”
Drive
Onder de motorkap ligt, net als bij zijn voorgangers, een lekker krachtige 2.5 liter boxermotor die goed is voor 300 pk en 507 Nm koppel. Zoals iedere Subaru beschikt de WRX STI over de Symmetrical All Wheel Drive waardoor je wel erg goed je best moet doen om de auto uit koers te krijgen. Met het SI-DRIVE systeem is het karakter van de auto aan te passen van een vloeiend accelererende cruiser tot een aan het gas hangend rallykanon dat niets liever wil dan toeren maken. Beland je in de file, dan zet je dit systeem gewoon in Intelligent-mode. Je kunt dan rustig optrekken en ook blijft het brandstofverbruik enigszins binnen de perken.
Ben je meer in de mood voor een pittig ritje? Zet hem dan in Sport Sharp. De respons van de turbomotor is dan maximaal en de motor reageert het meest direct op het gaspedaal. Deze specs maken de nieuwe WRX STI tot een meer dan heerlijke rijdersauto. Maar eerlijk is eerlijk, ze zijn vrijwel gelijk aan die van het 2011 model.
Zijn er dan helemaal geen verschillen? Gelukkig wel: de nieuwe WRX STI stuurt aanmerkelijk beter. Het sturen voelt zwaarder aan en biedt duidelijk meer gevoel en precisie. Subaru is erin geslaagd om iets dat al erg goed was toch nog te verbeteren!
High heels proof
Ik moet eerlijk toegeven dat je geneigd bent om je sneakers aan te trekken voordat je in deze auto stapt. Gewoon door zijn stoere rally uitstraling. Maar de WRX STI kun je ook perfect en comfortabel met (hele) high heels rijden!
Value for money
Daar kan ik vrij kort over zijn. Stel je voor het gemak even voor dat je Belg bent. Dan zou je natuurlijk stikjaloers zijn op die Nederlanders die pronken met hun Max Verstappen. Maar ik ben ondertussen stikjaloers op een Belg, want hij of zij kan een schitterende Subaru WRX STI kopen vanaf 42.295 euro. Voor dat geld koop je écht een prachtige powerwagen. De auto zou ook in België een dikke 9 scoren voor ‘Value for money’.
Maar helaas, ik woon in Nederland en hier moet je voor dezelfde auto opeens 85.995 euro aftikken! Lang leve de BPM. Daarmee valt de WRX STI in een totaal andere prijsklasse en scoort hij toch net een tandje minder voor ‘Value for money’. Als Subaru liefhebster moet ik toch met pijn in mijn hart zeggen dat als ik dat geld te besteden had, toch voor een andere auto zou kiezen… Snif.
FAB FOTOGRAFIE: LARS OOSTERVEEN