De geflopte PHEV-regeling van Wiebes

Wiebes

Met lede ogen zag ik aan hoe de afgelopen jaren het wegdek, onder het mom van ‘we zijn lekker milieuvriendelijk bezig’, bevolkt werd door leaserijders in stekkerdozen als de Mitsubishi Outlander of de Volvo V60.  Want wat bleek, die zogenaamde ‘groen-doeners’ hingen hun stalen ros helemaal niet aan de stekker. Iets wat weer resulteerde in een hoog en zeer onzuinig benzine verbruik van de auto. Je kan dus wel zeggen dat die paar miljard subsidie die staatsecretaris Eric Wiebes van Financiën in duurzaam autobeleid heeft gepompt is geflopt. En dus bedacht hij dat volgend jaar alle bijtellingsvriendelijke rakkers van 15% naar 22% bijtelling gaan. Maar is het milieu hiermee wel geholpen dan?

In het Financieel dagblad las ik onlangs een stuk van Marc Blom over deze kwestie. Hij geeft terecht aan dat het beleid flopte omdat het vooral was berekend op de leaserijder. En laat dat nou net de rijders zijn die de brandstofkosten niet zelf hoeven te betalen. De werkgever betaalt, ‘dus waarom zou ik zuinig rijden?’

Wiebes komt er zelf verrekte laat achter dat het beleid zo niet werkt, maar bijtellingsregels verhogen stimuleert het zuinig rijden natuurlijk ook niet. Hoe dan wel? Blom komt met een oplossing: de invoering van een vaste brandstofvergoeding per kilometer.  Het is heel simpel, voer voor alle leaseauto’s een gelijke belastingvrije brandstofvergoeding per kilometer in gebaseerd op het gemiddelde gebruik van het Nederlandse wagenpark en vervang hiermee de vergoeding van de werkelijke brandstofkosten door de werkgever.  Rijd je zuinig en zijn je brandstofkosten laag, dan krijg je geld terug.  Rij je niet zuinig, dan betaal je daar dus ook voor.  Dit werkt briljant bij bestuurders van plugin-hybride-auto’s (PHEV’s). De administratie werkt hetzelfde als bijvoorbeeld bij jouw gasrekening. De werknemer geeft periodiek zijn kilometerstand op bij zijn werkgever en aan het einde van het jaar rekent hij met je af. Of je betaalt een maandelijks voorschot wat eind van het jaar verrekend wordt.

Blom heeft ook ideeën over het laden van deze automobielen want ja, als we nou allemaal tegelijkertijd gaan stekkeren slaat ons energienetwerk op tilt. Dus maak gebruik van dag-en nacht tarieven en laat de elektrische auto een buffer vormen in de pieken en dalen van het stroomvraag en aanbod. Ideaal toch?

Zoals eerder gezegd gaat dit op voor de zakelijke rijders. Hoe kunnen particulieren hier dan van mee profiteren? Blom stelt voor om de bpm (extra belasting op de auto op basis van CO2-uitstoot) en wegenbelasting van duurzame auto’s te verlagen en van minder duurzame juist te verhogen, zodat privé-rijden in een (plugin) hybride-auto ook interessant wordt voor de particuliere groen-doener.

Ik ben voor! Wat jullie?

 

Bron: Financieel Dagblad, 27-09-2016 pagina 11.
Foto header: Marjolein Reman Fotografie

Comments

comments

More from Evelin Dorssers
Lastig hoor, het vrouwenauto imago!
Automodellen die populair zijn onder vrouwen, iedereen kent ze wel. Denk aan...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *