“Wat een boevenauto heb je mee!”, hoor ik mijn moeder zeggen terwijl ze aan de eettafel thee inschenkt en nog eens een blik werpt naar het mysterieuze gevaarte op haar oprit. “Nee mam, dit is een meisjesauto.” Infiniti gooit het namelijk over de vrouwelijke boeg. In samenwerking met tassenlabel AntiChic tovert Infiniti een gewaagde versie van de Q30 op de markt.
Flirt Factor
Infiniti wie? Nog steeds is het premium label van Nissan relatief onbekend, en niet alleen bij mijn moeder. Zonde. De Infiniti Q30 is een interessant alternatief voor bijvoorbeeld een Mercedes-Benz GLA of BMW X1.
De Q30 ziet er gelikt, gestroomlijnd en gespierd uit met zijn ronde heupen aan de zijkant. Daarnaast is de matzwarte AntiChic Edition – gewrapt – onmogelijk over het hoofd te zien met zijn opvallende rode sideskirts. Een selfie op Facebook met de Q30 AntiChic zorgde in no time voor een hele hoop hartjes en duimpjes omhoog, van vrouwelijke fans! Dus, wie zegt dat een grote matzwarte auto met dikke zwarte wielen alleen voor mannen is… ?
Drive
Als onderdeel van Nissan zou je wellicht denken dat de Q30 een ge-upgrade versie is van een Nissan Juke. Nope. De Infiniti Q30 is onderhuids hetzelfde als de Mercedes-Benz A-Klasse. Carrosserie, motor, interieur en technische snufjes deelt hij met de kleinste Mercedes. Daar krijg je ineens een goed gevoel bij, of niet? Wat tijdens mijn weekje weg met de Q30 opvalt is dat het dé ultieme cruiser is op lange afstanden. Het comfort is echt indrukwekkend. ‘Zacht’ is direct het woord dat in mij opkomt als ik erin rijd, a smooth rider die weldadig is geveerd, ondanks zijn sportieve afstelling van het onderstel. En stil, dat is hij ook. Maar niet voor lang, als het aan mijn rechtervoet ligt. Ik rijd in de 1.6l benzinemotor met theoretisch ‘slechts’ 122 pk. Maarrrr… de Q30 die ik test is gechiptuned, ofwel de motor is krachtiger gemaakt, tot ongeveer 150 pk. Boven de 3000 toeren is het dan ook gedaan met de stilte en komt hij écht lekker op gang. De brandstofmeter ook, die keldert gelijk.
Comfort
Dat het stiekem een handtas op wielen is, ervaar ik ook aan de binnenkant. De zetels hebben een zwart slangenprint. Diezelfde details vinden we terug in het dashboard, het portier en de bovenzijde van de hoedenplank. Een opvallend zilveren roggeprint is te zien in de middenconsole en aan de onderzijde van de hoedenplank. Het metallic rood van de side skirts komt daarnaast opvallend terug in de cockpit. Eén ding zijn ze echter vergeten tijdens het pimpen van de AntiChic versie: een zwart hemeldakje (al dan niet met slangenprint bekleed). Nu is het standaard wit- en crèmekleurig. Dat matcht net niet lekker… Maar de opvallende shiny clutch die je aan je zonneklepje kan vastmaken én meenemen naar een feestje, past dan wel weer goed bij de auto!
Na zoveel auto’s te hebben getest, weet ik het nu zeker. Duitsers en Fransozen zijn gewoon beter in het maken van innovatieve gadgets aan boord. Het media- en navigatiesysteem van de Infiniti Q30 werkt en is functioneel, maar aantrekkelijk is het nog niet. Maar ja, wat is belangrijker: Comfort of gadgets?
High Heels proof
Wij zijn fan van staande gaspedalen in auto’s. Je kunt het gas dan beter doseren en het is ergonomisch beter voor je voet. De Q30 heeft een hangend gaspedaal. Terwijl het voelde als een staande. Raar maar waar. En dat is goed nieuws! Mijn voeten hebben zich prima vermaakt met de Infiniti-pedalen.
Liever naar de Infiniti Q30 x AntiChic kijken?
Value for money
In steekwoorden de pluspunten van Infiniti Q30: 1. Comfortabel, 2. Aantrekkelijk, 3. Mooi afgewerkt, 4. Ruime keuze aan motoren. Minpunt: het Media- en Navigatiesysteem.
De Infiniti Q30 staat vanaf 30.000 euro in de showroom en doet 22% in de bijtelling. De meerprijs voor een op maat gemaakte AntiChic Edition komt neer op ongeveer 5000 euro extra. Je hebt de keuze uit zowel lichte als zwaardere benzine- en dieselmotoren en allerhande uitvoeringen met automaat of handbak. Ik reed in een Infiniti Q30 Antichic met een nieuwwaarde van ruim 41.000 euro.