De Opel Ampera-e is in het mooie Noorwegen al een verkoophit. Sinds december 2016 zijn er al 4000 orders geplaatst! Ook de verwachtingen rondom de komst van dit model naar Nederland zijn hoog gespannen. Hoe dat komt? Ik ging naar Oslo om dat voor je uit te zoeken.
Liever kijken naar de nieuwe Opel Ampera-e?
Flirtfactor
De nieuwe Ampera-e heeft niets te maken met de oude Ampera, het elektrische model met benzinemotor. De Ampera-e is kleiner, gepositioneerd tussen de Corsa en Astra, en ziet er vlot en vrolijk uit. De oranjekleur ‘burning hot’ zit hem als gegoten en de chromen accenten accentueren zijn strakke lijnen. Het groen-doen- imago verandert hiermee van geitenwollen-sokken-in-sandalen naar een vrolijk-jurkje-met-pumps.
Drive
Hij krijgt de sporen van een elektromotor (60kWh) en heeft 204 flitsende paardenkrachten. De Ampera-e versnelt heel lineair, gelijkmatig dus, omdat er geen schakelbak inzit. Toch zie ik wel een pookje met de letters ‘D’ en een ‘L’. Dit heeft weer te maken met de ‘energie recuperatie’. Een duur woord voor energieterugwinning. In de L-stand remt hij dan flink af op de elektromotor (werkt als een dynamo) en laad de accu sneller op. Erg praktisch voor in de stad!
De accu weegt 430 kilo en zit in de bodemplaat. Dit beïnvloedt het rijgedrag minder op dan ik had gedacht. De Ampera-e ligt goed op de weg, is prima geveerd – maar op hobbelige weggetjes misschien net iets te stijf. Het stuurgedrag is communicatief, niet te licht en niet te zwaar. En hij reageert vlot op het, uuuh, energiepedaal. Verkeerslichtsprintjes worden een feest omdat ik in 3,2 sec op de 50 km/u zit. (0-100 in 7,3 sec) Bij 150km/u is de puf er alleen eruit. En zo gaat de accu ook langer mee.
Het grootse pluspunt is de actieradius van deze auto. Ik kan er maar liefst rond de 400 realistische kilometers mee rijden. Laden kan via huistuin- en keuken stroom of aan de laadpaal. Met fast charge kan ik binnen 30 min weer 150 km aan avonturen beleven.
High heel factor
Mijn pumps houd ik lekker aan achter het stuur want de Opel Ampera-e is met een pedaal te bedienen. Links achterop het stuur vinden mijn vingers een hendel waarmee ik zelfs met de hand kan remmen. Het is even wennen, maar het werkt super, voor ik het weet gebruik ik de voetrem helemaal niet meer.
Comfort
De Opel Ampera-e heeft plek voor vijf personen. Dat komt omdat de elektromotor weinig ruimte inneemt en het dashboard daardoor wat verder naar voren geplaatst kon worden. Dit geeft meer ruimte op de achterbank en ook de bagageruimte is met meer dan 380 liter voldoende.
Het materiaal in de Ampera-e is zo plastic dat het veel weg heeft van een gerecyclede klikobak. De reden erachter begrijp ik aangezien Opel ergens op moest besparen. Het accupakket kost al bijna een kwart van de auto. En dan heb ik het nog niet over alle technische (veiligheids)snufjes die er op de auto zitten. Navigeren gaat op het 10 inch infotainmentsysteem via je mobiele telefoon en met Opel OnStar kan je een medewerker bijvoorbeeld het beste restaurant van de stad laten opzoeken.
Value for money
Met een beginprijs van 40.995 euro heeft Opel een auto gemaakt met een actieradius die door geen enkele compacte concurrent – denk aan de BMW i3, Nissan Leaf, Renault Zoë, VW e-Golf – wordt gehaald. Tel daarbij op goed rijgedrag, hightech snufjes, acht jaar garantie op de batterij (of 160.000 km) en zakelijk maar 4% bijtelling en je hebt alle ingrediënten voor ook een verkooptopper in Nederland. Maar nog even geduld, begin juli kan je ermee proefritten en pas rond mei 2018 is de Ampera-e leverbaar écht leverbaar in ons schone kikkerlandje.