Eerder schreef ik voor FemmeFrontaal al over de Citroën Cactus, waar ik erg van gecharmeerd was. Type: ‘Ruwe bolster, blanke pit’. Sinds kort is de nieuwe Citroën C3 geïntroduceerd, het kleinere zusje van de Cactus. Reuze benieuwd ben ik naar de gelijkenissen én de verschillen, dus ging ik er mee op pad!
Flirt factor
Zo broer, zo zus. Wat direct opvalt aan de C3 zijn de airbumps. You either love them or hate them, ze vallen namelijk nogal op. Functioneel gezien (naast dat ze het design van de auto extra karakter geven) beschermen deze airbumps de carrosserie. Het materiaal van de airbumps is bestand tegen invloeden van buitenaf zoals zonlicht, water, veroudering en krassen. De zwarte airbumps in combinatie met de witte lakkleur van de auto afgetopt met het rode dak, geven de Citroën C3 die ik rijd ook wat extra stoerheid.
Dit is overigens niet de enige kleurencombinatie. Je kan namelijk negen kleuren mixen met drie verschillende kleuren voor het dak (Noir Onyx, Rouge Aden of Blanc Opale). Opgeteld zijn er in totaal 36(!) kleurcombinaties voor de auto mogelijk. Ik zou er spontaan keuzestress van krijgen…
Comfort
Wat ons opvalt is dat niet alleen het uiterlijk een blikvanger is, ook het interieur ziet er fancy uit. De bekleding is mooi afgewerkt met rode stiksels (die dus ook weer terugkomt op de buitenkant van de auto), Het dashboard heeft daarnaast een stoffen bekleding en de grepen zijn van leer. Het draagt bij aan het gevoel dat je in een comfortabele stoel zit, zoals thuis, en niet in een auto.
Over de ruimte binnin in de C3 ben ik ook te spreken. Er passen eenvoudig twee kinderzitjes achterin en de kofferbak biedt genoeg ruimte om een kinderwagen (misschien zelfs wel twee) in te vervoeren. Deze ruimte is iets wat je aan de buitenkant van de auto niet gelijk zou vermoeden. Ook voorin heb je voldoende beenruimte en is het comfortabel rijden met aan alle kanten goed zicht.
Een toffe gadget van de nieuwe C3 is de ConnectedCAM. Met deze in de binnenspiegel ingebouwde camerasysteem kan je alles vastleggen wat je ziet als je in de auto door de voorruit naar buiten kijkt. Die dashcam kan dus in de prullenbak. Je kan de gemaakte beelden zelfs heel eenvoudig direct delen op sociale media (ik zie gelijk een carpool karaoke voor mij). Maar daarnaast is dit systeem ook heel handig als bewijsstuk, mocht er een ongeval gebeuren.
Drive
Ik mag rijden in de 1.2 PureTech driecilinder met 110 pk. De motor is rustig, vlot genoeg en schakelt prima op met lange slagen. Een krachtige en zuinig afgestelde auto waarbij je even op het gas moet trappen om de turbo te ervaren. Hij is comfortabel geveerd, zoals het hoort bij een Citroen en wanneer de turbo zijn werk doet kan ik ook nog eens rap de bocht door. Tuurlijk de driecilinder motor maakt iets meer geluid bij hoge snelheden, maar dat doen andere auto’s met dezelfde techniek en prijs ook.
Value for money
Kortom? Ik ben wel fan van dit vrolijke zusje van de Cactus. Het blijft een auto wat betreft uiterlijk bij je moet passen, typetje extravert? Ruimer dan doet vermoeden, kleurrijk en ideaal voor een vrolijke carpool-karaoke-sessie!
Een standaardversie van de Citroën C3 koop je voor bijna 15K. Voor wat meer personality betaal je een stukje meer. Mijn testauto was ruim 19K.