Nieuwe Audi A8: verwezenlijking van Audi’s motto

‘Voorsprong Door Techniek’ is de welbekende slogan van het Duitse merk Audi. De compleet nieuwe Audi A8, die juli dit jaar zijn intrede maakte op de markt, is het rijdende bewijs van dit motto. Een geheel nieuwe familiegezicht en innovatieve touchscreenbediening zijn onderdeel van de vernieuwde, vierde generatie van het vlaggenschip. Daarbij is de Audi A8 ook nog eens de eerste productieauto ter wereld, die voorbereid is op autonoom rijden.

In 2018 neemt Audi verschillende innovatieve functies in productie, zoals parking pilot, garage pilot en traffic jam pilot. De Audi AI traffic jam pilot neemt functies van de bestuurder over bij fileverkeer tot 60 km/u op provinciale wegen en snelwegen waarvan de rijbanen door vangrails zijn gescheiden. De traffic jam pilot start, accelereert, stuurt en remt dan helemaal zelf. Technisch gezien kan de traffic jam pilot revolutionair genoemd worden.

De nieuwe Audi A8 wordt in eerste instantie geleverd met twee V6 turbomotoren: een 3.0 TDI (210 kW/286 pk) en een 3.0 TFSI (250 kW/340 pk). De twee achtcilinders – 4.0 TDI met 320 kW/435 pk en een 4.0 TFSI met 338 kW/460 pk – verschijnen binnenkort ook op de markt. Net als de exclusieve top motorisering: een W12 met 6,0 liter inhoud.

Audi AI active suspension

Een andere innovatie is de Audi AI active suspension. Het onderstel van de auto past zich aan de rijomstandigheden en wensen van de bestuurder aan. Daarbij bedient een volledig actief, elektromechanisch ophangingssysteem elk wiel afzonderlijk. Samen met de luchtvering zorgt het innovatieve onderstelconcept voor een compleet nieuwe rijervaring. Dit voor zowel de comfortabele als de sportieve ritjes, want ook bij een sportieve rijstijl zijn het comfort en de wegligging van hoog niveau.

Luxe exterieur en interieur

Deze nieuwe Audi A8 is ontwikkeld met een nieuw design wat doorgevoerd zal worden voor alle toekomstige Audi-modellen. Het exterieur moet luxe, klasse én innovatie ademen. Daarbij benadrukken de brede neus en de vloeiende lijnen van de carrosserie de sportiviteit, elegantie en verfijning van deze luxe sedan. Ook aan het interieur is gedacht en zelfs naar een nog hoger niveau getild. Subtiele details in het hoogwaardig leder en ventilatieopeningen die elektrisch open en dicht gaan.

Voor de echte comfortseekers bevindt zich rechts achterin een optionele relaxstoel. Deze stoel is op vier verschillende manieren te verstellen en is voorzien van een heuse voetsteun. Behoefte aan een voetmassage? Dan kun je je voeten op de achterkant van de rechter voor stoel plaatsen en voilà: genieten! Als achterpassagier heb je het sowieso goed getroffen. De achterbank is voorzien van sfeerverlichting, leeslampjes en stoelmassage. Elke achterpassagier kan een eigen besturingssysteem met OLED-display, ter grootte van een smartphone besturen, om bijvoorbeeld te bellen.

Het interieur is bewust minimalistisch ontworpen. Het bekende draai-/drukknopsysteem met touchpad is verleden tijd. Het instrumentenpaneel bevat nu geen schakelaars en knoppen meer, maar is voorzien van een 10,1 inch touchscreen.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Nieuwe Range Rover Evoque heeft een prijskaartje
De nieuwe Range Rover Evoque maakt zijn debuut op Masters of LXRY,...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *