Wanneer je een auto koopt is het meer dan normaal om 100% betrouwbaarheid te verwachten, zeker voor de eerste drie jaar. Maar je hoeft je er alleen maar bewust van te zijn dat automerken niet voor niets garanties geven, wil je je realiseren dat er zelfs met de meest nieuwe auto’s iets fout kan gaan.
Bij elk product, en zeker bij een complex product als een auto, doet zich weleens een situatie voor dat iets niet werkt zoals verwacht. Een internationale gids op auto-gebied om dit te voorkomen is J.D. Power. Een bedrijf dat gestart is om de stem van de consument te promoten en zo merken te helpen met het verbeteren van hun producten en services. J.D. Power is sindsdien een van de meest betrouwbare bronnen als het gaat om de betrouwbaarheid van auto’s.
Onder de vele enquêtes die J.D. Power heeft gehouden, is in dit geval de ‘Vehicle Dependability Study’ (VDS) het meest relevant. VDS meet de tevredenheid onder de eigenaren van 1 tot 3 jaar oude auto’s. De eigenaren vulden een enquête in waarbij betrouwbaarheidsissues geclassificeerd konden worden als ‘defects’ (iets werkt niet zoals bedoelt) of ‘design’ (iets werkt goed, maar voldoet niet aan de verwachtingen). Vervolgens wordt dit onderverdeeld in verschillende categorieën. Uit deze data heeft J.D. Power het aantal problemen per 100 voertuigen berekend, om zo een lijst samen te stellen van de meest betrouwbare fabrikanten. Hoe lager de score, hoe hoger de ranking.
En dan nu, de lijst meest betrouwbare auto’s:
- (gedeeld) Kia / (gedeeld) Volvo
- Skoda
- Suzuki
- Hyundai
- Toyota
- Vauxhall
- Peugeot
- Seat
- Mazda
- Nissan
- Volkswagen
- Mini
- Jaguar
- Mercedes-Benz
- Ford
- Honda
- Renault
- Mitsubishi
- Citroen
- Dacia
- Fiat
- Land Rover
- Audi
- BMW
Wat opvalt is dat premium merken als BMW en Audi onderaan de lijst staan. Waardoor dit precies komt, is niet bekend. Maar het zou kunnen zijn dat men veel van deze merken verwacht. Daarbij is het natuurlijk belangrijk om in acht te nemen dat dit soort consumentenonderzoeken vrij te interpreteren zijn.