Dikke bak: de nieuwe Porsche Cayenne

Meer, meer, meer. De derde generatie Porsche Cayenne is een flinke. De prestaties van Porsche worden gecombineerd met gebruiksgemak. De nieuwe Cayenne heeft meer weg van de iconische 911. Zijn looks zijn krachtiger en hij heeft meer sportwageneigenschappen.

Het sportieve uiterlijk van deze welbekende SUV is vernieuwd, maar nog altijd herkenbaar. Daarbij is de nieuwe Cayenne een combinatie van een sportwagen, een offroader én een limousine. Althans, het onderstel dan. Alle nieuwe modellen beschikken over actieve vierwielaandrijving. De nieuwe achttraps Tiptronic S-transmissie van de Cayenne zorgt daarbij voor meer sportiviteit en comfort. Hierdoor schakelt hij sneller, wat de prestaties op de verharde weg weer verbeterd.

Nóg dikker

Er is keuze uit twee modellen: de Cayenne met een drieliter zescilinder turbomotor (250kW/340 pk) en de Cayenne S met een 2,9-liter V6 bi-turbomotor (324 kW/440 pk).

Beide zijn uit te breiden met het Sport Chrono pakket. Met de schakelaar op het stuur is het mogelijk om verschillende standen te selecteren: Normal, Sport, Sport Plus of een individueel instelbare modus. Druk je op de Sport Response knop, dan worden de motor en de transmissie afgestemd op de maximale prestaties. De Cayenne sprint in iets meer dan 6 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 245 km/u. Met het Sport Chrono pakket zit hij met 5.9 seconden op de 100. De Cayenne S accelereert in 5.2 seconden van 0 naar 100 km/u en als je ‘m goed op z’n staat trapt, haalt ‘ie de 265 km/u. Met het Sport Chrono pakket zit hij met 4,9 seconden op de 100 km/u.

Wat kost ‘ie?

De standaard Cayenne komt op de markt voor maar liefst € 109.800. Voor een Cayenne S mag je daar nog € 20.000 aan toevoegen: deze kost € 129.100.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
In aantocht: de Polestar 2
Het merk Polestar – het elektrische zustermerk van Volvo – is aan...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *