Je vader, je oom, je oma, je moeder, jij, bijna iedereen heeft in zijn leven weleens een Volkswagen Golf gehad. Niet? AutoScout24 heeft het zoekgedrag van ons consumenten de afgelopen jaren onder de loep genomen en een top 10 lijst gemaakt van de meest populaire auto’s aller tijden. Tijdloze en iconische auto’s die vaak generaties meegaan. Maar hoe zijn deze auto’s in de loop der jaren veranderd?
-
Volkswagen Golf
Vroeger had een Volkswagen Golf twee duidelijke doelen: hij heeft plek voor vier personen en de ‘power’ van een sportwagen. Dat briljante concept gaat nu al ruim 40 jaar mee en zeven generaties later blijft het één van de favoriete auto’s onder autobestuurders van alle leeftijden. De Volkswagen Golf, die wordt gezien als een auto uit de middenklasse, biedt kwaliteit op alle fronten.
In 1992 werd de Volkswagen Golf uitgeroepen tot auto van het jaar in Europa en in 2015 was het de nu ook een elektrische en een hybride versie voor de groen-doeners onder ons.
-
Volkswagen Polo
In de jaren 70 nam de vraag naar compacte auto’s toe. In 1975 speelde Volkswagen hierop in door de Volkswagen Polo te introduceren. De eerste generatie van de Polo diende als instapversie van de Audi 50. Met de lagere vraagprijs won de Polo snel aan populariteit onder de autokopers.
Het succes van de Polo werd in 2010 nog eens bevestigd bij de uitreiking van de ‘Wereldauto van het jaar’. Ondertussen is de zesde generatie van de Volkswagen Polo op de markt. Deze generatie is groter, luxer, maar vooral veiliger dan de vorige generaties. Ook deze generatie Polo heeft een sportieve GTI-uitvoering. Voor de zuinige rijder kan de Polo nog altijd nieuw worden geleverd op aardgas.
-
BMW 3-serie
Ik heb er zelf een thuis, nu; de BMW 3-serie. Met meer dan 40 jaar ervaring op de automarkt, is deze topnotch auto uitgegroeid een hit. De 3‑serie, die werd gelanceerd in 1975, is inmiddels toe aan zijn zesde generatie, met de GT als meest recente model. Ik heb overigens een hybride 330 voor de deur staan. De 3-serie is een succesproduct van BMW en behoort tot het bestverkochte model aller tijden.
Het feit dat de BMW 3-serie in 1990 opdook in de film ‘Pretty Woman’ met acteur Richard Gere achter het stuur, maakte van deze auto een icoon. De auto was echter niet alleen een succes op het witte doek. In 1998 won het de 24 uursrace op de Nürburgring in Duitsland met de E46 320d. Tussen 2005 en 2007 viel de auto drie keer in de prijzen tijdens het World Touring Car Championship. De raceuitvoeringen van de BMW 3-serie namen ook deel aan verschillende andere gerenommeerde competities, waaronder de Deutsche Tourenwagen Masters.
-
Opel Astra
Voor veel jongeren is de Opel Astra de eerste auto geweest die zij in hun bezit hadden. Een betaalbaar model dat vanaf de eerste versie een meer dan acceptabele kwaliteit heeft geleverd.
De Astra maakte zijn debuut in de autowereld in 1991 en heeft sindsdien vijf generaties aan auto’s opgeleverd. Het meest recente model dateert uit 2015. Het is één van de meest verkochte modellen van Opel. Voornamelijk het uitroepen van de Astra tot ‘Europese auto van het jaar’ gaven de verkoopaantallen van het nieuwste model een boost.
-
Ford Focus
Na meer dan 30 jaar trouwe dienst is de Ford Escort in 1998 vervangen door de Focus. Deze ontving het jaar erop direct de prijs voor ‘Wereldauto van het jaar’. De Focus had met een hatchback (drie- en vijfdeurs), een stationwagen, een sedan en een cabriolet een zeer breed aanbod van modellen. De cabriolet en de driedeurs hatchback zijn ondertussen uit het productieproces geschrapt.
De huidige generatie Focus was het eerste Ford-model met de zuinige 1.0 Ecoboost-motor. Deze motor is internationaal uitgeroepen tot de beste motor van 2012. Comfort, zuinigheid en prestaties werden vooropgesteld bij de ontwikkeling. De Focus was in hetzelfde jaar de bestverkochte auto van de wereld.
-
Opel Corsa
Opel moest wel mee met de concurrentie om de compacte klasse te bedienen. Als kleinere variant van de Opel Kadett, kwam Opel in 1983 met de Opel Corsa A. Deze generatie was de eerste Duitse hatchback met vijf deuren. Met de Corsa GSi bediende Opel de sportievere klasse. Het eerste type GSi is schaars en begint een klassieker te worden.
Vanaf de Corsa D kregen de vijfdeurs en de driedeurs unieke designelementen en eigen karaktereigenschappen. De driedeursversie kreeg een wat sportiever design, waar de vijfdeursauto als familieauto ging fungeren.
De nieuwste Corsa is vanaf 2015 te bestellen. Het is het enige model in zijn klasse die met wifi-verbinding te bestellen valt.
-
Renault Clio
Op plek zeven, mijn allereerste auto. Als opvolger van de iconische Renault 5 heeft Renault de Clio in het leven geroepen. Waar de Clio in 1990 op de Europese markten kwam, was de auto in 1991 al ‘Europese auto van het jaar’. De Clio had opmerkelijk veel ruimte en opties aan boord voor auto’s in zijn klasse. Dat gaf de doorslag om de award aan de Clio uit te reiken.
Het succes van de Clio kreeg zijn vervolg in 2006, toen de derde generatie opnieuw geëerd werd voor zijn royale ruimte. Om de ruimte van de Clio een nog grotere dimensie te geven, bracht Renault een stationwagen van de Clio uit. Deze verlengde uitvoering beschikte over dezelfde beenruimte, maar met een behoorlijk grotere laadbak.
In 2012 werd de nieuwste generatie van de Clio geïntroduceerd. Deze generatie is na vijf jaar nog steeds één van de best verkopende B-segmentauto’s. Met deze generatie Clio is de Renault Clio uitgegroeid tot de bestverkopende Renault van Nederland.
-
Audi A3
De Audi A3 mag zich inmiddels volwassen noemen. In zijn 21-jarige bestaan zagen drie verschillende generaties van dit Duitse automerk het levenslicht.
De auto werd in 1996 gepresenteerd als de jongere en sportieve van zijn oudere broer, de A4. Toentertijd beschikte de Audi A3 enkel over een driedeursuitvoering. Het onderstel en de techniek werden gedeeld met de vierde generatie van de Volkswagen Golf. In de jaren die volgden werden meer varianten van de A3 uitgebracht. Ondertussen valt hij te bestellen als sedan, cabrio, drie- en vijfdeurs hatchback.
De derde generatie van de Audi A3 bracht de G-Tron en E-Tron voort. Dit zijn respectievelijk modellen die op gas en elektriciteit rijden.
-
Renault Mégane
In 1995 ging de Renault 19 ‘met pensioen’. Het unieke model werd vervangen door de Renault Mégane. Terwijl zijn voorganger verkrijgbaar was als drie- en vijfdeursmodel, werd de Mégane uitgebracht als vijfdeurs (Classic en hatchback) en als tweedeurs (Coupé). Gedurende vier generaties heeft de Mégane bewezen zeer veelzijdig te zijn. Hij is ook verkrijgbaar als minivan onder de naam Scénic en Gran Scénic.
In 2016 was de Renault Mégane de bestverkopende auto ter wereld. De vierde generatie die afgelopen jaar werd geïntroduceerd, richt zich voornamelijk op families. Met als gevolg dat de productie van de Coupé en de CC (Coupé Cabriolet) is gestopt. De nieuwe generatie van de Renault Mégane concentreert zich vooral op de veiligheid en gebruikt daarvoor de modernste technologie. De auto heeft echter niet ingeboet aan zijn sportieve uiterlijk, zoals te zien is in de Mégane GT-Line en de RS, maar wekt desondanks vooral de interesse van een volwassen publiek.
-
Mercedes-Benz C-klasse
Sinds de Mercedes-Benz C-Klasse in 1993 de 190 had opgevolgd, is het één van de goedkoopste modellen van Mercedes. Enkel de A-klasse en B-Klasse zijn goedkoper. Deze modellen hadden echter een andere doelgroep. In de 24 levensjaren van de Mercedes C-Klasse zijn er vier generaties uitgebracht.
De C-Klasse is de kleinste sedan van Mercedes. Desondanks is het een ruime en volumineuze auto, welke vooral is bestemd voor familiegebruik. Naast de sedan heeft de C-Klasse een ruime stationwagen en sportieve coupés en cabrio’s. Met de laatste uitvoeringen wil Mercedes-Benz een breder en vooral jonger publiek bereiken. De AMG is de topuitvoering, welke tevens meerijdt met de DTM-races.