Het klinkt als een nieuw koffietentje om de hoek. Maar dat is het niet. Dit is een nieuw automerk van het Chinese Geely dat auto’s gaat maken in Europa, én gelijk ook het kleine zusje van Volvo is. Want dat merk is ook onderdeel van Geely. Eerst komt er een SUV/Crossover van Lynk en & Co. En hij heet: 02 SUV. Jawel, dat is de naam, niet heel origineel maar wel makkelijk te onthouden!
Zusje
Hij deelt hetzelfde technische platform als de nieuwe Volvo XC40. En hij heeft wel iets weg van de XC40. Maar hij heeft, met zijn kikkeroogjes, ook wel iets weg van een Porsche Cayenne. Hij is verder helemaal afgesteld op Europese rijvoorkeuren. Denk dan aan de afstelling van versnellingen, besturing en stijfheid van de auto. In Aziatische auto’s moet je vaak veel sturen en heb je lange schakelmomenten. Dat willen we in Europa niet.
Chinese auto’s
Veel Chinese merken hadden grootse plannen in Europa, maar daar bleef het bij. En China heeft nou niet echt de beste reputatie als het gaat om auto’s bouwen. Denk aan de Landwind, die was niet helemaal botsproof. Maar denk ook aan alle replica’s. Superslechte auto’s. Maar inmiddels kan China een hoop meer dan alleen maar namaken.
Link & Co is echter anders. Het is ontworpen in Zweden en wordt gebouwd in het Belgische Gent, de Europese versie dan. Het hoofdkantoor van Lynk & Co is net als die van Volvo gevestigd in het Zweedse Götenborg. Ze gaan straks gewone motoren en hybride- en elektrische motoren leveren. En eind 2019 zijn ze klaar om de weg op te gaan.
Geen dealers
Het verdienmodel van Lynk & Co is ook anders. Automerken moeten zichzelf namelijk opnieuw uitvinden als het gaat om autobezit. Zo heeft Lynk & Co geen dealers, maar kun je de auto online bestellen of huren. de auto heeft het een eigen open source app, voor meer technische snufjes op je auto. En kun je de auto gemakkelijk delen met anderen. Daarnaast is de car he-le-maal connected. Niet de minste tech bedrijven doen mee: Ericsson, Microsoft en het Chinese Alibaba (lees ons artikel over de auto vending machine). Met al deze specs wil Link & Co de jonge generatie aanspreken.
Wat kost het?
Ze zeggen dat hij 30% goedkoper dan een Volkswagen SUV zal zijn, die er vanaf 35K is. Dus een Lynk & Co zou dan rond de 25K moeten kosten. Ze hebben geen prijzige panden, de auto wordt thuis afgeleverd en hebben minder personeel. De overhead ligt dus een stuk lager dan bij andere merken. En met de free publicity die ze nu al krijgen hoeven ze zelfs geen marketingbuget uit te geven.
Lynk betekent overigens zoiets is als open mind en innovatie. Een typische startup betekenis. Ach, geef het Zweeds/Chinese beestje een naampje.