Mercedes-Benz C-klasse: girlbossing around  

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Flirt factor
8.5 Drive
9 Comfort
8.5 High heels proof
8 Value for money
8.4

De gehele C-familie heeft een bezoekje gebracht aan de plastisch chirurg voor een nieuwe neus, wat botox hier en daar én heeft aan zichzelf laten sleutelen onder de motorkap. Een strakke bak, waar ik mezelf wel in zie rijden als girlboss.

Liever kijken naar de nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse?

Flirtfactor

Door het mooie landschap van Luxemburg reden we naar de Moezel regio in Duitsland. Een mooie rit door twee landen waarbij Mercedes bijna onderdeel is geworden van het interieur. In Luxemburg kijk je je ogen uit wat daar allemaal over het asfalt glijdt en in Duitsland speelt Mercedes uiteraard een thuiswedstrijd. Extreem veel bekijks had ik dus niet en wanneer ik dat wel had, was het mijn glimlach van oor tot oor die de aandacht trok. Ik was namelijk wél op slag verliefd op de nieuwe C-klasse. Ik reed in een C 300 Sedan in de kleur ‘desegnio selenite grey magno’. Een prachtig mat grijze kleur die al de scherpe lijnen van het exterieur accentueert. Dat in combinatie met een stoer AMG-pakket, maakt deze auto de perfecte kandidaat voor een girlboss die ervan houdt het pedaal te vloeren. De AMG-line uitvoering is nu standaard voorzien van een diamond grille en heeft een nieuwe voorbumper die nu A-vormig, in plaats van V-vormig is. De AMG-styling is ook voorzien van een AMG-voorskirt met een nieuwe geometrie en aan de achterkant heeft het inzetstuk met diffusorlook een nieuw uiterlijk gekregen. Naast een AMG-line, kun je ook kiezen uit Standard, Exclusive of Avantgarde. De geometrie, sierelementen en uitlaatsierstukken hangen af van de gekozen uitrusting en motorvariant.

Ook de verlichting van de C-klasse is vernieuwd en worden nu gekenmerkt door strakke vormen, die modern ogen. Standaard heeft de C-klasse halogeenkoplampen met geïntegreerde LED-dagrijverlichting en de high-performance led-koplampen zijn als optie leverbaar. Voor het eerst kun je nu bij de Mercedes-Benz C-klasse ook kiezen voor MULTIBEAM LED-koplampen met ULTRA RANGE-grootlicht. 

Drive

De C-klasse wordt gezien als Mercedes’ bestseller, in zijn huidige generatie is het namelijk het bestverkochte model van Mercedes-Benz, zelfs nog na vier verkoopjaren. Vorig jaar verkocht het merk meer dan 415.000 exemplaren van de Limousine en de Estate. Deze twee modellen komen in juli op de markt met compleet nieuwe 1.5-liter benzinemotoren met vier cilinders. De C 200 en de C 200 4MATIC krijgen 184 pk en de C 220 d krijgt 194 pk. De C 220 d heeft een vier cilinder 2.0-liter motor. Ook kun je kiezen voor een C43 4MATIC met een 3.0-liter V6 biturbo motor en een TCT 9G automaat – check hieronder de 1 minute video van deze AMG- Mocht je nog niet tevreden zijn met deze motorvarianten, dan moet je nog even geduld hebben, er komen er namelijk nog meer aan!


De nieuwe C-klasse beschikt over een 9G-TRONIC automaat, die werkelijk rijdt als een zonnetje. Hij schakelt vlot en soepel, waardoor je amper doorhebt dat de auto doorschakelt. De C 300 waar ik in reed en die dus nog even op zich laat wachten, heeft zo’n 258 paardjes onder de motorkap waarmee je prima van je plek komt. Gevaarlijk leuk voor een autoliefhebber met een iets te zware rechtervoet ;-).

Comfort

Naast een sport+ stand voor de liefhebbers, kun je ook gewoon in de comfortstand je weg door het verkeer banen. Het interieur is simpel, maar toch oogverblindend luxe. De functies op het nieuwe stuurwiel glimmen je tegemoet en geven je de mogelijkheid het compleet digitale dashboard vanaf het stuur te besturen. Zorg wel dat je de knoppen van tevoren even bestudeert, zo hoef je tijdens het rijden niet te veel aan te prutsen. Ik heb me er tijdens het rijden namelijk niet aan gewaagd, omdat ik iets te snel afgeleid ben. Als je het eenmaal door hebt, kun je het gehele infotainmentsysteem bedienen, zonder je handen van het stuur te halen. Anders dan de A-klasse heeft de C-klasse geen doorlopende digitale cockpit, maar een apart digitaal dashboard en een aparte multimediadisplay, leverbaar in 7 inch of 10,25 inch. Er zijn verschillende weergave stijlen, waaronder ‘Klassiek’, ‘Sportief’, en ‘Progressief’.

Er is een aantal nieuwe functies toegevoegd aan de geüpgradede C-klasse, om een hoger niveau van actieve veiligheid te bieden dan het vorige model. In sommige situaties kan de C-klasse zelfs semi-autonoom rijden. Hiervoor scant de auto de gehele verkeerssituatie: met verbeterde camera- en radarsystemen kan het systeem tot 500 meter vooruitkijken, 40 meter opzij en 80 meter naar achteren. De actieve afstandsassistent DISTRONIC helpt de bestuurder met kaartgebaseerde ondersteuning in een hele hoop situaties en past waar nodig de snelheid anticiperend aan op bochten, kruisingen en rotondes. Daarbij heeft de actieve stuurassistent ook nieuwe functies gekregen, namelijk een intuïtief werkende actieve rijbaanwisselingassistent en een actieve noodstopassistent. Ook is de nieuwe C-klasse standaard voorzien van de uitgebreide actieve remassistent. Afhankelijk van de situatie kan dit helpen om een kop-staartbotsing met langzaam rijdende, stoppende of stilstaande voortuigen en zelfs met voetgangers of fietsers te verminderen of te voorkomen. Op deze manier denkt de nieuwe C-klasse op allerlei levels met je mee, wat het woon-werkverkeer een stuk veiliger en comfortabeler maakt.

High heels proof

‘Mijn’ C-klasse had in ieder geval een staand gaspedaal, dus die pumps kunnen gewoon aanblijven wanneer je van afspraak naar afspraak scheurt in je business-proof Mercedes-Benz C-klasse!

Value for money

De nieuwe C-klasse heeft een breed scala aan verschillende uitvoeringen. Op basis van de Limousine met benzinemotor, de sedan die ik gereden heb, heb je de ‘goedkoopste’ C 160 met 129 pk vanaf €41.687. De C 300 met 258 pk die ik onder mijn kont had, staat voor ruim 52K op de stoep. Wil je de dikste? Dan mag je bijna 72K neerleggen voor een 333 pk sterke C 400 4MATIC. Veel geld, maar wel de kers op je business-taart als je het mij vraagt.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
De nieuwe Audi TT RS Coupé en Roadster
Met een nieuwe voorzijde, nieuwe vaste achterspoiler en een agressiever uiterlijk is...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *