De nieuwe Honda CR-V, al een klein poosje op de markt en een regelrechte SUV-hit in Amerika. In Nederland is hij fashionably late. De comeback van de Honda CR-V, mét gadgets waar wij dol op zijn, moet daar verandering in brengen. Ik testte hem in het wonderschone Tirol!
Flirt factor
Drie jaar geleden was het alweer dat ik voor het eerst het gaspedaal intrapte van een Honda CR-V. Een opvallende SUV, eentje die zich qua uiterlijk onderscheidt van zijn concurrenten, de Mazda CX-5 of de Volkswagen Tiguan. Zijn looks zijn typisch Honda, met veel scherpe hoeken en een vriendelijke smoel.
Ik draal een beetje om de CR-V heen. Hij geeft me al snel een big smile. Zijn grote LED-koplampen en verfrissende uiterlijk geven hem een vertrouwde glimlach en betrouwbaar karakter. Zijn bips heeft wederom een Zweeds karakter meegekregen en toont gelijkenissen met de SUV’s van Volvo
Comfort
Bij binnenkomst geven de zacht lederen zetels me direct een comfortabel gevoel. De zitting bij mijn benen is wat kort, wat mij uiteraard prima past, wat echter voor langbenige dames en heren iets minder lekker zal zitten. De lendesteuning is dik in orde en geeft me steun als nooit tevoren. Het voelt in de Honda CR-V alsof je in een normale lage auto zit. Totdat ik mijn nek omdraai achteruit kijk en uitstap – zo, die heb ik strak geparkeerd! Een SUV die aanvoelt als een hatchback heeft dus ook zo zijn voordelen. Dat hij zo compact aanvoelt komt omdat deze vijfde generatie van de CR-V dezelfde basis deelt als de Honda Civic.
Waar Honda in de CR-V echt meters heeft gemaakt, is in de cockpit. Ik kom overal gemakkelijk bij, er is overzicht en dat voelt veilig. De tellers zijn zo’n beetje allemaal digitaal en verder heeft Honda de CR-V bomvol behangen – ook standaard al – met een rits aan veiligheidssystemen.
Daarnaast tover je de CR-V in mum van tijd om in een zevenzitter, en dat is nieuw. En hoewel de derde zitrij er van buiten krapjes uitziet, ik kan het er als mini-mens wel een uurtje uithouden. Maar om nu met alle zeven zitplaatsen bezet helemaal naar Oostenrijk toe te rijden, zou ik niet doen. De tweede zitrij levert namelijk iets aan ruimte in om het de derde zitrij gemakkelijker te maken.
Verdere details waar Honda aan heeft gedacht bij de vernieuwde CR-V: de deuren achter kunnen weer net een stukje verder open dan de vorige versie én zit er een ‘ik-hou-mijn-broek-schoon-bij-het-uitstappen’ dorpel in. De kofferbak open ik met een schop onder zijn derrière en ook opruimerige types worden blij in de CR-V met Ikea-achtige trekjes met grote bekerhouders overal, tal van usb-poorten en tussen de stoelen voor een groot opbergvak waarin ik zelfs een laptop kwijt kan.
Drive
Evelin reed in 2017 al met de nieuwe Civic en met een 1.5 VTEC Turbomotor in het vooronder. Een krachtige en sportieve motor. Diezelfde motor heeft Honda nu ook in de CR-V gelepeld. En omdat een SUV doorgaans een stuk meer gewicht mee draagt, moet de motor er ook een stukje harder aan trekken om op stoom te komen. De handbak met 173 pk had er voelbaar meer moeite mee dan de CVT-automaat met 193 pk. Hij is ondanks zijn gemiddelde pk’s nooit te traag en de reactiesnelheid van het stuur is meer dan prima.
Ik rijd in Tirol in alle versies – voorwiel- en vierwiel aangedreven, met of zonder CVT-automaat. Terwijl voorwielaandrijving de standaardmodus is voor normale rijomstandigheden, neemt de vierwielaandrijving van de CR-V het automatisch over bij verlies van grip veroorzaakt door natte, ijzige of gladde oppervlaktes. De CVT toont – op een enkel jankgeluidje na – bijna geen verschil met een normale automaat. Hij verplaatst zich soepel en lenig van de ene versnelling naar de andere. En ook de demping is straf genoeg afgesteld om de CR-V toch even snel een bochtje in te jagen.
Value for money
Amerika en Azie zijn toch de continenten waar Honda de pegels echt vandaan moet halen. Gelijk ook een van de redenen waarom de Honda CR-V, naast een speciale motor voor Europa, laat op de Nederlandse markt arriveert.
Naar de exacte prijs moeten we nog even gissen. Maar voor de vorige Honda CR-V betaalde je in ieder geval een bedrag van tussen de 36K – basic – tot 57K – uitgebreid. Ondanks het feit dat CR-V een prima auto is wat betreft kwaliteit en looks, de kans bestaat toch dat het niet jouw usual suspect wordt bij de keuze van een nieuwe SUV. Maar misschien komt daar wel verandering in als begin 2019 de hybride versie wordt geïntroduceerd. Daar zijn we stiekem wel dol op en scheelt een slok op de BPM-borrel.