Mag ik je alvast voorstellen aan de vervanger van jouw Volkswagen Passat of BMW 4 Serie? Mazda heeft de gelikte Mazda6 een subtiele facelift gegeven, en het resultaat mag er zijn! Ik testte de sedan én de wagon op het warme Mallorca.
Flirt factor
‘You need the red socks to sell the grey ones’, de rode sok van Mazda is de Mazda6, hét paradepaardje van het Japanse merk. Sterk aangetrokken tot het model was ik zes jaar geleden al. En nu nog meer. Aan de buitenkant komt zijn ranke en atletische belijning als nooit tevoren krachtiger over. Want net als Audi heeft het merk gekozen voor meer horizontale lijnen in het design, waardoor alles dikker en platter oogt. Ook de grille is nu lekker aanwezig met onder meer nieuwe lichtunits die zijn smoel een brede blik geven. Dat dwingt net wat meer respect af op de weg. En dat is wat je wil met zo’n dikke Mazda. Zei ik nu “dikke Mazda”…?
Comfort
Kwaliteit ruik je. Aan een mooie lederen tas snuffel ik ook eerst. En wat betreft mannen, het geurtje van Boss Bottled doet wonderen bij een vrouw. Dit is love-material! Zo ook de nieuwe Mazda6. Bij het instappen ruik ik het al; nappaleder op de zetels, sierpanelen van echt hout en aaibare materialen met suède afwerking. Ik neem plaats op de geventileerde stoelen – een uitkomst bij extreme hitte – en geniet van de dikkere bekleding en bredere kussens. Hoe dan ook, de afwerking van de Mazda6 is heeft duidelijk een flinke upgrade gekregen.
Mijn smaak verandert – of ik leg de lat steeds hoger – maar ook wil ik meer comfort- en veiligheidsgadgets aan boord die het leven vergemakkelijken. Complimenten dan ook aan Mazda die in de cockpit van de nieuwe Mazda6 een BMW-gevoel weten te creëren. Gedateerde knopjes hebben plaatsgemaakt voor een groter en beter infotainment- en navigatiesysteem, een no nonsens dashboard met nieuwe knoppen en een knappe pook. Ook hier benadrukken de horizontale lijnen in het dashboard design de bredere blik van de auto.
Helemaal weg ben ik van de off-white nappalederen bekleding op de zetels, het voelt allemaal zeer behaaglijk, alsof ik een fijn motorjack aantrek. De stijlvolle wijzers verdienen tevens een pluim en ook is de head-up-display – met onder meer de snelheid en navigatie op afgebeeld – nu ook écht digitaal geprojecteerd op de voorruit. Zo blijven mijn ogen op de weg gericht. De Mazda6 kan optioneel met Apple CarPlay en Android Auto worden geleverd alsmede een handige 360-graden parkeercamerasysteem. Wel ervoer ik de resolutie van de parkeercamera als ietwat korrelig. En nee, er zat geen strandzand in mijn ogen.
Waar je bij merken als BMW en Mercedes dik in de buidel moet tasten voor een beetje extra veiligheid en comfort geeft Mazda het je cadeau in de Mazda6. Van onmisbare achteruitrijcamera, head-up display, LED-verlichting, stoel- en stuurverwarming, climat control tot jah jah navigatie. Voor Mazda Radar Cruise Control – daarmee kun je de rijsnelheid instellen, zonder het gaspedaal te gebruiken – of Lane Departure Warning moet je wel in de buidel tasten.
Drive
Met bumperklevers als de Volvo V60 en Peugeot 508 op de automarkt, moest de Mazda6 onderhuids wel een kleine metamorfose ondergaan. Had ik veel te klagen over de vorige versie? Niet veel. Hij snorde iets te luid hoog in de toeren en een beetje dikkere en zuinige motoren mistte ik nog in het gamma.
In het kader van beter verwend dan verwaarloosd is de lekkerste motor toch de 2.5 SkyActiv-G met 194 pk en zestraps automaat. Maar met een 145 pk of 165 pk 2.0 SkyActiv-G motor kom ik ook prima uit de voeten. Zoals een Mazda betaamd, is de Mazda6 ook een hoogtoerige auto en ideaal voor lange ritten en bergetappes. Want je hebt al-tijd voldoende power in het vooruitzicht, zelfs bij een laag toerental. Zonder turbogat overigens, want de benzinemotoren bezitten simpelweg geen turbo. Ook de handbak is in deze versie big timegenieten want de schakelmomenten zijn kort en de auto geeft je direct feedback. Ook het stuurgedrag is opmerkelijk stijver en sportiever geworden. En dat alles komt ten goede bij krappe haarspeldbochten en rap optrekken! Dieselen in een nieuwe Mazda6 doe je overigens wel met een dubbele turbo. Eentje met 150 pk of met 184 pk en een 2.2 SkyActiv-G dieselmotor.
Ik vind het echt een comfortabele rijdersauto geworden met een sportief/stijf doch romig onderstel. Ook is Mazda in de 6 wat scheutiger geweest met de geluidsisolatie. Hij is een stuk stiller geworden. Belangrijk in dit segment van volwassen auto’s, je wilt immers wel een goed gesprek kunnen voeren met je bijrijder of genieten van Billy Paul’s ‘Me & Mrs Jones’ uit de Bose luidsprekers.
High heels proof
Ook hier verdient de Mazda6 een pluim. Hij beschikt namelijk over een staand en stroef gaspedaal wat voorkomt dat je met je rechterhak blijft haken achter het matje.
Value for money
Leuk voor op de oprit? Een ijsbreker als zakenauto? Absoluut! Zoals je gewend bent van Mazda krijg je meer auto voor je geld. Waarbij je bij een Audi A4 of A5 of BMW 4-serie toch al gauw 50k kwijt bent voor een karig uitgeruste auto heb je bij Mazda meteen het beste van het allerbeste.
Prijzen starten al bij 36.990 euro voor een standaardversie met SkyActiv-G 145 benzinemotor in combinatie met handgeschakelde zesversnellingsbak. Een wagon, dus stationwagen is een tikkie prijziger. De leukste motor voor in Nederland is de SkyActiv-G 165 met handbak of automaat. Die is er vanaf 37.990 euro. De versies waar ik in mocht rijden op Mallorca lagen tussen de 45.000 en 54.000 euro.