Wereldpremière Mazda MX-5 30th Anniversary Edition

30 jaar geleden werd de eerste Mazda MX-5 onthuld, op de Chicago Auto Show. Op 7 februari, drie decennia later, introduceerde Mazda de 30th Anniversary Edition om daarmee ook het 30-jarig bestaan te vieren. Op, hoe kan het ook anders, de Chicago Auto Show.

Hiep hiep, hoera! De Mazda MX-5 heeft de ‘dirty thirty’ bereikt en viert dat uitgebreid met een gelimiteerde versie van de MX-5. De 30th Anniversary Edition wordt in een bijzonder oranje kimono gestoken, onder de naam Racing Orange. Er worden in totaal 3000 stuks gemaakt, waarvan er – maar – 10 Roadster exemplaren naar Nederland zullen komen.

Racing Orange

We weten dat Mazda veel waarde hecht aan prachtige carrosserie kleuren – hallo Soul Red Crystal! – en dan ook nauwkeurig te werk gaat om unieke kleuren aan hun assortiment toe te voegen. De 30th Anniversary Edition krijgt uiteraard ook een speciaal lakje en dat is in dit geval Racing Orange. Een nauwkeurige mix van pigmenten dat resulteert in een speciale kleur met optimale balans tussen kleurintensiteit en glans. De oranje kleur is bewust in hoogglans – in plaats van metallic afgewerkt – om zo het sportieve karakter van de MX-5 te benadrukken. De felle oranjekleur steekt af bij de pianozwart uitgevoerde exterieurdetails en gunmetal velgen.

 

It’s all in the details

Als we wat verder inzoomen op dit oranje monster komen we nog een aantal bijzondere specificaties tegen. Oranje speelt namelijk duidelijk de hoofdrol, aangezien er nog meer oranje accenten te vinden zijn. Neem bijvoorbeeld de remklauwen: voor vind je een set Brembo remklauwen, achter een set Nissin. Beide in het oranje. De Recaro stoelen hebben oranje stiksels en piping. Daarbij is het oranje ook terug te vinden in de portierbekleding, het sierpaneel op het dashboard en de schakelpook. Elk exemplaar krijgt een eigen ’30th Anniversary’ plaatje, mét serienummer. Naast de ogen, worden ook de oren verwend met een Bose audiosysteem met maar liefst negen speakers.

De prijzen van deze unieke uitvoering zijn helaas nog niet bekend!

 

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Toyota weer het meest waardevolle automerk ter wereld
Marktonderzoeker Kantar Millward Brown heeft zijn jaarlijkse BrandZ Top 100 Most Valuable...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *