10 dingen die je moet weten over het F1-seizoen van 2019

Na ruim drie lange maanden is het dan ein-de-lijk zover: het Formule 1 geweld barst weer los. Op de bank of op de tribune – vol spanning – kijken naar de mooiste inhaalacties op de baan, strategische plannetjes, scheldende teambazen en coureurs die het vuur uit de sloffen rijden. We weten het zeker, het gaan een mooi seizoen worden. Om het seizoen goed te starten, hebben we 10 dingen die je moet weten over het nieuwe F1-seizoen.

Spraakmakende coureurs

1. Daniel Ricciardo

De meest bijzondere teamswap kwam van hottie Daniel Ricciardo die, na ruim tien jaar, van Red Bull Racing naar Renault F1 verhuisde. Of het nu ging om het geld, omdat hij eerste rijder wilde zijn of naar een nieuwe uitdaging zocht, aan het einde van dit seizoen weten we of het een verstandige keuze was.

https://www.instagram.com/p/BtyYW3IlktC/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

2. Robert Kubica

Een bijzondere comeback is er voor Robert Kubica. Dit Poolse talent maakte ruim 12 jaar geleden zijn F1-debuut en sleepte gedurende de jaren die volgden enkele bekers binnen. . In 2011 verbrijzelde hij niet alleen zijn rechterhand en arm tijdens een ernstig rally ongeluk, maar hoogstwaarschijnlijk ook zijn F1-carrière. De revalidatie was lang en heftig, maar in 2013 sprong hij weer achter het stuur en won een rallykampioenschap. Vanaf 2017 zagen we hem weer in de F1 stallen, in 2018 was hij testrijder bij Williams en tada!, Een wonder lijkt geschiet: dit jaar staat hij weer aan de start van het nieuwe F1-seizoen. Heeft hij het nog in de vingers of is hij zijn scherpte verloren door het ongeluk? We volgen het op de voet.

De outfits

3. Handschoenen

De coureurs dragen nieuwe biometrische handschoenen met chips die zaken als de hartslag en het zuurstofgehalte in het bloed meten. Doordat de chips in verbinding staan met het medische centrum van de FIA, kan er bij een ongeluk nog sneller gehandeld worden. Mijn lederen stuurhandschoentjes lijken bijna middeleeuws!

4. Helm

Er is een nieuwe helm die het hoofd beter moet beschermen tegen rondvliegende brokstukken. De grootste verandering zit onderhuids in de techniek maar de kleinere vizier opening valt het meeste op. Dit jaar zijn er natuurlijk weer nieuwe helmdesigns. De meest opvallende is misschien wel de helm van Ricciardo met de tekst “Stop being them”. Oftewel, wees vooral jezelf en kies je eigen weg.

5. Gewicht

De coureurs mogen weer los op het all you can eat buffet, want de overalls kunnen (in sommige gevallen) een maatje groter. Iedere rijder moet namelijk minstens 80 kilo wegen (inclusief helm en riemen). Is de coureur lichter, dan moet er extra ballast bij.

Techniek

6. Honda

Max Verstappens Red Bull Racing heeft de Renault motor door tegenvallende resultaten afgezwaaid en verwelkomt dit jaar Honda als nieuwe motorleverancier. Nu heeft Honda de afgelopen jaren ook geen noemenswaardige prestaties laten zien, maar de wintertests in februari zagen er veelbelovend uit.

7. Vleugels

De voor- en achtervleugels zijn breder en versimpeld (voor zover je het over simpel kan hebben in de F1), waardoor inhalen makkelijker wordt. Huh? Ik leg het uit. Om in te halen zit je vlak achter je voorganger, maar hoe dichter je op je voorganger komt, hoe erger de luchtstroom verstoord wordt. Deze stroom beweegt dan wervelend en grillig. Denk aan opstijgende sigarettenrook. Dit heeft een negatief effect op de downforce (de druk die de wagen met zijn wielen op de grond houdt), waardoor de bochtensnelheid omlaag gaat en de afstand dus juist groter in plaats van kleiner wordt. Met de aanpassing van de vleugels wordt inhalen in theorie makkelijker.

8. Banden

Werd jij ook zo tureluurs van al die bandenkleuren en -keuzes? Dat is dit jaar versimpeld. Bandenleverancier Pirelli geeft de F1-teams alleen nog de keuze uit een zachte (rood), een medium (geel) en een harde (wit) band. Mooi, drie keuzes zijn ook meer dan genoeg.

9. Verlichting

Dit jaar komen er extra (rode) LED-lampjes op de achtervleugel zodat de F1-bolide beter zichtbaar is in de regen. De rookies hebben dit jaar kerstmis groene lichtjes zodat de meer ervaren coureurs weten dat er een mogelijke chicane voor ze rijdt.

10. Brandstof

Meer gassen, is meer brandstof verbruiken. Tanken mag al jaren niet meer in de F1 en dus is er besloten om de hoeveelheid brandstof van 105 kg naar 110 kg te verhogen. Dit zou meer sensatie moeten opleveren omdat de coureurs minder op de brandstofmeter en meer op gas geven kunnen focussen.

Plotseling gemis

Zonder Charlie Whiting

Een F1-race zonder Charlie Whiting is als een suikerspin zonder suiker, een zebra zonder strepen of een auto zonder wielen. Al vanaf 1976 betrokken in de autosport, vanaf 1988 bij de autosportfederatie FIA en in 1997 benoemd tot wedstrijdleider en veiligheidsafgevaardigde. Hij hield zich bezig met het in goede banen leiden van de wedstrijd en het veiligheidsaspect van de autosport. Zaken als hoge cockpitranden en de halo kwamen van zijn hand. Hij overleed plotseling in zijn slaap op 14 maart 2019, een dag voor de eerste race van het seizoen, aan een longembolie. Hij is 66 jaar geworden.

Comments

comments

More from Evelin Dorssers
Bridgestone banden: met of zonder plensbui, daar kun je mee thuiskomen!
Als ik richting de paddock van circuitpark Zandvoort loop wapperen de Bridgestone...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *