Ik weet nog goed hoe het voelde, voor het eerst fietsen zonder zijwieltjes. Op een veilige plek, zonder al te veel verkeer leerde ik het. Eerst ietwat wankel, maar na een paar stevige trappen kwam het zelfvertrouwen. Gewoon doen dus. Rijden zonder zijspiegels heeft echter niks te maken met evenwicht. Wel met vertrouwen. Ik moet er namelijk op vertrouwen dat ik dit ook kan: rijden met virtuele spiegels! Spiegels die nu camera’s zijn en in de A-stijl in de cockpit zijn weggewerkt. Ik test een reuze gadget op wielen, de nieuwe Audi e-tron.
Flirt factor
Waar ik ook kom met de Audi e-tron, deze auto breekt letterlijk het ijs. De looks van de e-tron leveren lekker keuvelen in de buurt en onderweg op: “Hé, je hebt je zijspiegels eraf gereden!”. Dat de e-tron deze ‘ouderwetse’ feature mist, valt op. We hebben het dan eerst over hoe ik dan het overzicht houd aan de zijkant, daarna over de omvang van de e-tron (wat een tank!) en vervolgens het design van de auto (mooi hoor die grille en lichten achter!). Het is ook een beste Duitser, hij weegt maar liefst 2465 kilo en is daarmee 25 kilo zwaarder dan de Model X 100D Performance. Het design is naast de virtuele zijspiegels ook nog eens opvallend: aan de voorzijde van de Audi e-tron zien we de bekende, zilvergrijze, achthoekige immense grille en aan de achterkant vallen gelijk de met elkaar verbonden horizontale achterlichtunits op.
Comfort
Los van het feit dat ik nu rijd in een Audi e-tron waar ALLE mogelijke opties aan gadgets en veiligheidssystemen aangevinkt zijn, houden de virtuele spiegels (7 inch beeldschermen net boven de portiergrepen) mij nog het meest bezig. Alleen al het feit dat ik in het begin telkens naar buiten keek en dacht: “Oh ja verhip, ze zijn er niet. Ik moet naar beneden kijken, naar de zijdeur”. De techniek werkt oprecht goed, wel is het sterk afhankelijk van het weer. Een felle zonnestraal kan soms even voor wat blind spots zorgen, maar met normaal Hollands weer en in het donker werkt het uitstekend. Wat mij van tijd tot tijd wel nerveus maakte, was dat ik de linker ‘zijspiegel’ niet kon bijdraaien om de dode hoek goed in de gaten te houden. Uiteraard heeft de e-tron een dode-hoek-detectie. Maar toch, het gevoel dat je zelf ook nog grip hebt op het beeld naast je, is belangrijk. Ik loste dat gevoel op door extra goed over mijn schouder te kijken. Ook het inschatten van de snelheid van andere verkeersdeelnemers is wennen met deze afwijkende ‘spiegels’.
Audi plaatste de virtuele spiegels niet alleen om de uber-nerd uit te hangen, maar het heeft ook echt een functie: “het verlaagt de luchtweerstand, wat weer positieve effecten heeft op de actieradius van de e-tron”, zegt Audi. En dat is belangrijk voor de actieradius van de auto. Hij is namelijk elektrisch. Had ik dat al vermeld?
Verder met wat andere features in deze luxe SUV. Inclusief de twee virtuele zijspiegels rijd ik rond met nog drie(!) andere digitale schermen. Met recht een virtuele cockpit. Het interieur is verder – zoals Audi betaamt – flawless. Aaibaar alcantara waar het kan en zacht leder waar het moet. Zijn hoekige en gespierde looks aan de buitenkant zie ik ook terug in het design van het dashboard met strakke en overzichtelijke lijnen die rust geven aan de ogen. Alles is uitmuntend afgewerkt en voorzien van prachtige lichtdesign, in het donker rijden is een feestje.
De laadkabels vind ik in zijn ‘fronty’, dus voor onder, wat we nog de ‘motorkap’ noemen. Dat betekent extra ruimte in de bagageruimte, waar ik een echo kan horen. Groot dus. En voor de trekhaakliefhebbers onder ons, de doe-vrouwen en doe-mannen: deze elektrische auto kan wel trekken, tot maar liefst 1800 kg kun je eraan hangen. Wat dat doet met de actieradius van de auto, dat test de ANWB denk ik wel voor je.
Drive
Met standaard luchtvering – in vijf standen instelbaar – en adaptieve dempers, voelt de e-tron niet direct aan als een tank. De wegligging is ‘des Audi’s’ subliem te noemen. Alleen bij een flinke rempartij merk je dat je met een zwaargewicht te maken hebt.
Alsof je in een kluis rijdt, zo stil is hij. Of alsof je je noise cancelling headphones op hebt, zo sereen brengt hij je van a naar b. Een ware concurrent voor de Mercedes-Benz EQC, die qua lengte ietsiepietsie korter is.
Het accupakket beloofd een range van 417 km, dat is echter de theorie. De praktijk komt neer op ruim 300 km actieradius. Ik kwam uit op 315 km reikwijdte. Meer dan voldoende en hij is accuraat. En uiteraard verbruikt hij zoals elke elektrische auto minder energie in de stad, want daar rem ik er op los, wat weer resulteert in extra range. Heb je een bestemming net buiten het bereik van je range dan lost de Audi e-tron dat voor je op door de auto via een snellader te navigeren. Rijd je zonder navigatie naar je bestemming dan krijg je al bij 100 kilometer rest-range een melding om de teller in de gaten te houden.
Het enige moment dat je je echt een ‘olifant in een porseleinkast’ voelt met de Audi e-tron is toch wel in hartje centrum van Amsterdam. Even een u-turn maken is een evenement op zich. Zonder alle camera’s voor een 360 graden view van boven is dat bijna niet te doen. Dan dank ik ook alle piepjes in de auto. Behalve als je op kruipsnelheid krap langs geparkeerde auto’s moet rijden, dan is het net een Turkse bruiloft wat je hoort in de auto; alle mogelijke piepjes gaan dan af en tetteren snoeihard je oren in. Terwijl er in wezen niks gebeurt en hij nog voldoende ruimte heeft om er langs te manoeuvreren.
High heels proof
Ook op dit vlak scoort de Audi e-tron punten. Hij heeft een staand “gas”pedaal! Dus een pedaal dat vanuit de vloer komt. Dat is een stuk ergonomischer voor je voet. Met of zonder hak. Bovendien kun je in de e-tron ook spelen met de rem- en gaspedalen. Je kunt ervoor kiezen om met slechts één pedaal te remmen. Dus dan geef je gas met je gaspedaal en rem je met je gaspedaal. . Het is even wennen, maar je hebt snel door hoe sterk de auto afremt wanneer je je voet optilt. Of je rijdt de e-tron zoals je een ‘normale’ automaat auto gewend bent. Met een ouderwets rem- en gaspedaal gevoel. Al die verschillende mogelijkheden pas je aan met de flippers aan het stuurwiel.
Value for money
Bijna alle vernieuwde SUV’s ogen platter, breder en langer dan ooit. Nu rijd je een SUV omdat het kan –én omdat het inmiddels net zo hip is als een elektrische fiets. Zeker een Audi E-Tron. De reikwijdte van zeker 315 km is dikke prima, maar verdient nog niet de ecologische hoofdprijs. Maar daarvoor – schat ik in – leas je geen e-tron. Je least de Audi e-tron ook voor zijn looks.
Concurrenten van de Audi e-tron zijn de Mercedes-Benz EQC, Jaguar I-Pace en de Tesla Model X. Geen goedkope auto’s om aan te schaffen. Wel interessant voor als je zakelijk least en je lekkere jaaromzetten draait. Een E-tron staat vanaf een dikke 85k in de showroom (tot 31 december nog met 4% bijtelling over de eerste 50.000 euro). Maar daarmee ben je er nog niet hoor. Voor een E-Tron all inclusive – exemplaar dat ik heb getest – leg je al snel 115k neer.
Fab fotografie is van Lars Oosterveen