De Ceed-familie heeft er een nieuw lid bij: de XCeed. Dat betekent dat er, naast de hatchback, de sportswagon en de shooting brake, nu ook een crossover aan het gamma is toegevoegd. Een veelbelovend model voor Kia, maar trekt deze nieuweling ook volle zalen?
Flirt factor
Met de komst van de crossover vroeg Kia zich af welk motief de consument heeft om een crossover uit het C-segment aan te schaffen. Gaan ze voor comfort? Of kiezen ze er bijvoorbeeld uit praktisch oogpunt voor? Nu blijkt uit onderzoek dat toch het exterieur de dealbreaker is. Met die kennis éen met het platform van de Ceed hatchback als uitgangspunt, verzamelde het Koreaanse merkKia zich weer rond de tekentafel. Met de XCeed kunnen dan ook zeggen dat er een uniek Ceed-lid geboren is en dat deze crossover echt een eigen smoel heeft. Het design van die eigen smoel is gebaseerd op termen als: onderscheidend, sportief en cool.
Onderscheidend
De XCeed onderscheidt zich in eerste instantie al van zijn broers. Hij is hoger, langer én breder dan de hatchback maar heeft ook een andere – dual blade – grille, nieuwe LED-koplampen en hier en daar wat hoogglans zwarte details. Voor een Aziatische crossover is hij heel mooi rond en aaibaar. Geen hoekige of puntige vorm te vinden.
Sportief
De XCeed is geen gewone crossover, maar een crossover coupé. Een aflopende daklijn mag dan natuurlijk niet ontbreken. Niet alleen deze gestroomlijnde vorm draagt bij aan de sportieve looks van de XCeed, maar ook de langere motorkap. De achterkant is rijkelijk in een sportief sausje gedompeld. Hij heeft brede, gespierde heupen die leiden naar de sport diffuser met dubbele uitlaat. Ook de smalle achterkant oogt stoer en dynamisch.
Cool
Kia ontwikkelde exclusief voor de XCeed de kleur Quantum Yellow. Een bijzondere gele kleur, die het label ‘cool’ met trots mag dragen.
Als we het dan toch over geel hebben, dan komen we gelijk bij het interieur terecht. Daar komt deze gele kleur – optioneel – namelijk ook terug. Hiermee heeft Kia een duidelijk contrast op willen bouwen, door geel af te laten steken tegen hoogglans zwarte elementen. Gele omlijsting siert de ventilatieroosters en het nieuwe multimediascherm. Je moet ervan houden, maar het kan superstoer zijn als ook de carrosserie in Quantum Yellow gehuld is of als je bijvoorbeeld voor een standaard zwarte lak kiest, maar wel een eyecatcher van een interieur wilt hebben. Het interieur ziet er sowieso strak en gelikt uit. Er is duidelijk nagedacht over de gebruikte materialen en het dashboard oogt rustig en verfijnd. Mocht je het geel nog verder door willen trekken, dan kan dat in de stoelbekleding en in de zijpanelen van de deuren.
Drive
Bij een crossover denk je al snel ‘zacht’, ‘romig’ en ‘comfortabel’. Kia heeft echter ook hier het sportieve aspect serieus doorgevoerd, wat maakt dat deze crossover anders voelt dan je in eerste instantie verwacht. Tijdens de eerste paar meters werd het me namelijk gelijk al duidelijk dat ‘hobbels gladstrijken’ niet bij de XCeed zijn takenpakket hoort. De vering is namelijk veel ‘harder’ dan die van de gemiddelde crossover. Persoonlijk vind ik dit niet storend, maar ik kan me voorstellen dat je dit niet van een crossover gewend bent.
Wij reden met een 1.4-liter T-GDI motor, met zo’n 140 pk onder de motorkap. Prima voor een compacte auto als de XCeed. Hij heeft zich kranig staande gehouden terwijl we samen Franse heuvels en bergweggetjes beklommen. Naast de 1.4-liter – die in handbak of automaat komt – is er ook een 1.0-liter met 120 pk die alleen als handbak verkrijgbaar is. Een subtiel verschil in inhoud en pk, maar de 1.4 heeft wel fors meer koppel wat wel echt ten goede gaat van de rijdynamiek van deze auto. Voor de liefhebber is er ook een 1.6-liter beschikbaar met 204 pk. Zijn stuurgedrag is direct en betrouwbaar. Hij heeft iets meer stuurbekrachtiging, wat maakt dat ie lichter stuurt. Om het sportieve gevoel wel te behouden – het is immers een sporty crossover – voel je weldegelijk dat je aan het sturen bent en ben je je vanwege de stugge vering voldoende bewust van het wegdek onder je.
Met oog op de toekomst en de elektrificatie die daar bij hoort, kondigt Kia ook gelijk een MHEV (Mild Hybrid) aan, van alle modellen uit de Ceed-familie. De Ceed SW en de XCeed zullen daarbij ook als plug-in hybride op de markt verschijnen.
Comfort
Ik neem plaats op een zeer comfortabele zetel, die mij aangenaam in de flanken knuffelt. Ook hier is er dus rekening gehouden met het sportieve karakter van de XCeed. Qua bediening baan ik mij gemakkelijk een weg door de opties. Dit voelt allemaal heel natuurlijk en intuïtief. Het is en blijft een crossover, dus je verwacht dat de XCeed ook voldoende ruimte biedt. Met mijn 1.77 lang is dit een prima formaat voor mij. Ik kan de bestuurdersstoel voldoende verstellen, zodat mijn benen en armen zich beide op juiste afstand van het stuur bevinden. Het stuur is – wil je ook de tellers nog goed blijven zien – wel wat aan de hoge kant, maar dat heb ik tijdens het rijden niet als vervelend ervaren. Ook achterin heb ik ondanks de aflopende daklijn voldoende ruimte. Ik zit nog lang niet tegen het plafond. Ook qua beenruimte heb je achterin niet te klagen. Met een eigen airco op de achterbank, zit je daar wel goed.
De Kia XCeed is voorzien van het nieuwe 10,25 inch HD infotainmentsysteem. Een pronkstuk. Hier vind je onder andere de navigatie en het nieuwe UVO Connect systeem – daar later meer over. Het multimediascherm biedt de bestuurder verschillende gebruikersprofielen, een splitscreen waar de bijrijder bijvoorbeeld het weer even kan checken en de mogelijkheid om maar liefst twee mobiele apparaten met bluetooth te verbinden. UVO Connect is nieuw bij Kia. Een online systeem dat je voorziet van bijvoorbeeld actuele route en verkeersinformatie. Ook kun je makkelijk je auto terugvinden met Find My Car en vanuit huis kun je alvast een adres versturen, zodat je de volgende ochtend meteen kan vertrekken.
Daarbij heeft de XCeed wat standaard veiligheidssystemen aan boord zoals autonome noodremassistentie, Lane Keep Assist, vermoeidheidsherkenning en grootlichtassistentie. Vind je dat nog niet voldoende en heb je liever dat de XCeed nog een extra oogje in het zeil houdt? Dan kun je daar Smart Cruise Control, autonome rijbaanvolgassistentie, dodehoekdetectie, kruisend verkeersdetectie en snelheidsbordenherkenning optioneel aan toevoegen.
Value for money
De andere Ceed-modellen beginnen een vertrouwd straatbeeld te vormen. Of de XCeed een succesverhaal gaat worden en zich daarmee de Ceed’s blockbuster mag gaan noemen, is natuurlijk nog even afwachten. Echter zal het me niet verbazen. Ik vind het namelijk een goed gelukte auto. Qua looks vind ik hem de knapste van de Ceed-familie, maar iedereen heeft natuurlijk zijn persoonlijke redenen om een hatchback, wagon, shooting brake of in dit geval een crossover te rijden. Maar wat mij betreft dingt ‘ie prima mee met zijn concurrenten zoals een Nissan Qashqai, de Toyota C-HR of een SEAT Ateca.
De XCeed is ook nog eens verkrijgbaar voor een – enigszins – vriendelijk prijsje. Je rijdt hem namelijk vanaf € 29.995,-. Dan heb je een handgeschakelde 1.0-liter TGDi in een DynamicLine. De prijzen lopen op tot € 42.295,- voor een ExecutiveLine met een 1.6-liter T-GDi met een zeventrapsautomaat. Dat is in vergelijking met zijn concurrenten een schappelijke prijs, met de kennis dat een C-HR voor een vanafprijs van 24k over de toonbank gaat en een Qashqai en een Ateca alweer een hogere vanafprijs hebben. En bij Kia krijg je – net zoals bij alle andere modellen – 7 jaar garantie.