Met meerdere grote spelers in het veld, moet je als team je strategie aanpassen. Ga je voor de 4-3-3 of voor de 3-5-2? Op het Centro Tecnico Sportivo Federale della FIGC was het aan de Fiat 500X Sport om zich te kwalificeren voor het nationale Fiat-team.
Flirt factor
In 2014 werd de Fiat 500X geïntroduceerd en na de Urban en de Cross mag nu de 500X Sport het veld in. Een auto die thuishoort in het sportieve C-segment. De 500X is de vergrote – in plaats van verlengde (500L) – versie van de welbekende 500, dus je herkent het design meteen. Mijn testexemplaar is in een prachtig Rosso Seduzione-tenue gestoken, dat exclusief voor de 500X is ontworpen om zijn atletische lijf te accentueren. Het rode tenue wordt gesierd door titanium grijze details op de handgrepen, de voorbumpers, de buitenspiegelkappen en de portiergrepen. De zijskirts, brede wielkastranden in carrosseriekleur, de brede diffuser-achtige achterbumper én het verchroomde dubbele uitlaateindstuk maken van dit bekende model een ware prof. Met de speciale 19-inch lichtmetalen sportvelgen wordt het dynamische aspect nog extra uitgelicht. Deze velgen zullen verkrijgbaar zijn in matbrons, miron, donkermiron, koper en titanium.
Dat sportieve gevoel gaat niet verloren als je instapt. Een prachtig sportief stuur met opvallend rode naden wordt gesierd door delen alcantara. Een Abarth-embleem had niet misstaan. De digitale tellers zijn ook geen straf om naar te kijken en het dashboard is in grijs gehuld en voorzien van het 500-logo. Overal komen rode stiksels terug.
Drive
Ik hou van Italië vanwege mooie vakantie-herinneringen, de wijn, het eten, de ijsjes en de mooi de mannen, maar ook vanwege het feit dat de Italianen over het algemeen mooie auto’s maken en ook mooie wegen hebben om met die mooie auto’s te rijden. Ook dit keer bracht de route ons over kronkelende bergweggetjes met prachtige uitzichten. Geen betere plek om het sportieve karakter van de 500X Sport aan de tand te voelen.
Dynamiek, precisie, controle en stijl; een aantal factoren waar zowel een goede voetballer als, in dit geval, een sportieve crossover aan moet voldoen. De 500X Sport loopt zijn Cross en Urban broers eruit, met zijn nieuwe 1.3 FireFly turbomotor met 150 pk. En eerlijk, hij is rapper en gewillig. Hij voelt vederlicht aan, wat mij doet denken aan getrainde hardlopers die zonder moeite elegant en gracieus door het bos rennen. Het gasrespons is direct, al had hij af en toe wel moeite met de steile bergweggetjes. Maar hoe getraind je ook bent, een helling blijft altijd pittig. 😉 De 1.3 FireFly Turbo is gekoppeld aan een automatische DCT-transmissie die doet wat hij moet doen.
Ik werd positief verrast door de grip en de besturing. Dit is oprecht leuk rijden. Voor degene die 150 pk toch alweer wat te veel vinden, is er ook nog een 1.0 FireFly Turbo met 120 pk. Wat mij betreft had Fiat er juist nog even 50 pk extra in mogen pompen, dan was ‘ie af. Maar voor degene die graag sportief wil rijden, maar het voorspelbaar wilhouden: this is your car.
Comfort
De sportstoelen in de Fiat 500X Sport doen zijn werk; ze ondersteunen je voldoende in de flanken om je het vertrouwen dat aankomende bochtje te hoeken, zonder zelf uit je stoel te vliegen. Voor de sportversie van de 500X heeft Fiat uitgepakt met verschillende soorten stoffen en hebben ze duidelijk aandacht besteed aan details.
Naast sportief rijden, willen we wel dat de auto van alle gemakken voorzien is. Daarom is ook de 500X Sport voorzien van een uitgebreid assortiment aan innovatieve rijassistentiesystemen, zoals verkeersbordherkenning, intelligente snelheidsassistentie en automatische rijbaanbewaking. Ook ben je voorzien van het Uconnect-infotainmentsysteem met 7-inch touchscreen, navigatie en Apple CarPlay en Android Auto, waar je je makkelijk een weg doorheen baant. Met de knoppen op het stuur regel je alles wat met cruisecontrol te maken heeft, voorzie je jezelf van je favoriete muziek en weiger je makkelijk een telefoontje van je baas. Het compacte formaat van de 500X geeft je een veilig en wendbaar gevoel. Aspecten die ook bijdragen aan het level comfort.
High heels proof
Hoe hoger het sportieve karakter, hoe hoger de kans dat er een staand gaspedaal aanwezig is. Toch heeft de Fiat 500X Sport ‘gewoon’ een hangend gaspedaal. Dat maakt dat het eigenlijk al niet heel fijn is om met hakken aan te gaan rijden, omdat de kans groter is dat je achter het pedaal blijft hangen. Maar hij rijdt ook sportief genoeg om lekker je sneakers uit de kast te trekken voor deze Italiaan.
Value for money
De exacte prijzen van de nieuwste 500X-transfer zijn nog niet bekend gemaakt. De gewone 500X is verkrijgbaar vanaf zo’n 26K, wat zal betekenen dat de prijs van de 500X Sport daar iets boven zal liggen. Voor deze prijs heb je een instap-sportauto, die precies doet wat je van hem verwacht. Hij heeft de charmes van de razend populaire Fiat 500, maar met de X krijg je net wat meer auto. Met de 500X Sport scored Fiat in het crossover-goal, dus we zijn benieuwd hoe ver hij het schopt in de competitie.