Renault x Dutch Design Week

De Dutch Design Week (DDW) is in volle gang. Van 19 tot 27 oktober 2019 hult Eindhoven zich in het teken van de design. Dit jaar is Renault voor de tweede keer partner van het grootste design evenement van Noord-Europa met 2600 designers, 110 locaties, 35 Renault ZOE’s én 3 Renault conceptcars.

Nieuwe Renault ZOE

Als partner stelt Renault 35 exemplaren van de nieuwe Renault ZOE beschikbaar. De ZOE heeft als ‘Renault Design Ride’ de taak om bezoekers tussen de vele locaties van DDW te vervoeren, helemaal gratis. Zo dient de DDW als decor voor de leidinggevende rol van Renault als het gaat om elektrische voertuigen én maakt de nieuwe Renault ZOE tegelijkertijd zijn debuut. De bezoekers van de DDW maken meteen kennis met het nieuwe model en het geheel vernieuwde interieur. De actieradius van de nieuwe Renault ZOE is volgens de WLTP 390 kilometer. Deze populaire EV is vanaf eind 2019 leverbaar in Nederland.

Drie conceptuele robo-voertuigen

Met ruim negen jaar expertise mag Renault zich Europees leider noemen op het gebied van elektrische voertuigen. Met 150.000 registraties op de teller, draagt de Renault ZOE trots de titel van best verkochte elektrische auto in Europa. Daarmee is ook één op de vier elektrische auto’s in Europa een Renault. Maar de toekomst gaat natuurlijk verder dan een ZOE of een Twizy, dus verkent Renault de mogelijkheden van mobiliteitsoplossingen met drie conceptuele robo-voertuigen.

De visie van Renault is dat mobiliteit in de toekomst elektrisch, gedeeld en autonoom zal zijn. Ook de futuristische robo-voertuigen haken daar op in. Het trio wordt gevormd door de EZ-GO, de EZ-PRO en de EZ-ULTIMO. De EZ-GO is een voertuig dat laat zien hoe gedeelde stedelijke mobiliteit eruit kan zien. De EZ-PRO haakt in op de visie van Renault omtrent stedelijke distributie en de EZ-ULTIMO is ontwikkeld als premium service voor gedeelde mobiliteit. Alle drie de EZ-modellen zijn tijdens de DDW in premiere gegaan en zijn te bewonderen in het Klokgebouw in Eindhoven, het hart van de Dutch Design Week.

Laurens van den Acker

Renault organiseert ook de designcontest ‘Design de Auto van de Toekomst’ en roept daarmee heel Nederland op om mee te denken over hoe de ideale auto van de toekomst er uit moet zien. De inzendingen worden beoordeeld door een vakkundige jury, onder leiding van Laurens van den Acker. Van den Acker is sinds 2009 Vice President Corporate Design van Renault. Dit jaar is hij ambassadeur van de Dutch Design Week en geeft diverse lezingen over design en mobiliteit van de toekomst, want daar heeft hij namelijk een duidelijke visie over: “We staan aan de vooravond van een nieuwe wereld waarin gedeelde mobiliteitsdiensten populairder worden. Terwijl steden dichter bevolkt raken en het voor mensen eenvoudiger wordt korte afstanden af te leggen dankzij gedeelde mobiliteit, ontstaat een compleet nieuwe wereld van wat mogelijk is tijdens het reizen”, zegt Van den Acker. “Mensen willen af en toe het stuur afgeven aan de auto zodat ze andere dingen kunnen doen. Dat is niet per se negatief: het maakt de auto relevanter. De hele auto-industrie ondergaat een transformatie. Vroeger stapte je in een auto en zat je in je eigen bubbel. Even had je niets met de wereld van doen. Nu we autonoom gaan rijden, zijn we 24 uur per dag bereikbaar, maar hebben we minder te doen in de auto. Dat is een totaal andere ervaring als je uren op de snelweg zit. Het betekent dat we de auto anders inrichten: je moet er in kunnen werken en ontspannen. We geven nu tijd terug aan degene die vroeger de auto bestuurde en we zorgen dat die tijd optimaal kan worden benut.”

Bezoek de Dutch Design Week nog tot en met 27 oktober 2019, in Eindhoven.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Range Rover Velar Piet Boon Edition
Het is een hele mond vol, maar deze editie van de Velar...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *