Peugeot is in sneltreinvaart haar modellen aan het vernieuwen en dat werpt zijn vruchten af. Van conservatief naar modern en sportief. En dan heb ik het niet alleen over het design. De nieuwe Peugeot 2008 komt namelijk ook meteen als e-2008 op de markt, de elektrische variant. De SUV is daarmee geëvolueerd van spinnende kat tot – geruisloze – leeuw, die wel degelijk zijn pootafdruk nalaat op het asfalt. Ik vloog onlangs naar Zuid-Frankrijk om de nieuwe leeuw te testen!
Flirt factor
Misschien moet je even in je geheugen graven naar een beeld van de vorige Peugeot 2008. Grote kans dat dit design je niet bijgebleven is, simpelweg omdat de 2008 destijds niet zo spannend was. Staat ‘ie nog vers in je geheugen? Vergeet hem dan. De nieuwe 2008 is namelijk van een heel ander kaliber en is het onthouden meer dan waard. Een opvallende grille met verticaal design siert het nieuwe front. Ook de nieuwe LED-koplampen en de herkenbare dagrijverlichting vind je terug op de hoeken van de voorbumper. De motorkap van de nieuwe 2008 is lager en horizontaler en dat maakt dat hij een stuk stoerder en krachtiger voor de dag komt. Peugeot weet ook de zijkant van deze SUV te onderscheiden door gebruik te maken van driehoekige lijnen. Deze lopen door in de bagageklep, wat het design één geheel maakt. Volg je deze lijnen, dan kom je dus uit bij de achterkant waar de achterlichten met elkaar worden verbonden door een zwarte bies. Dat zagen we al eerder bij de Peugeot 508, de 3008, de 5008 en sinds kort ook de 208.
De LED-achterlichten herken je door de uitgesproken lichtsignatuur in de vorm van drie ‘klauwen’. Ons eerste testexemplaar droeg de kleur ‘Orange Fusion’, een nieuwe metallic lak die exclusief verkrijgbaar is op de 2008. Naast Orange Fusion en het huidige aanbod, is de kledingkast van de 2008 uitgebreid met nog twee andere kleuren die het nieuwe 2008-design tot zijn recht laten komen: Rouge Elixir en Bleu Vertigo. Bij de GT en de GT-line uitvoeringen wordt het dak in Black Diamond lak gehuld.
Normaal gesproken pik je een elektrische auto er zo tussenuit. Niet alleen omdat hij je muisstil voorbij rijdt, maar ook omdat ze vaak een typisch EV-design hebben. Denk aan een dichte grille, overal e-badges en vaak in een veilig zwart, grijs of wit tenue gestoken. Ook kiezen veel merken ervoor om een auto op de markt te brengen, vanuit het oogpunt dat deze elektrisch moet zijn. Peugeot heeft dat anders aangepakt. Zij hebben de 208 en de 2008 opnieuw ontworpen met EV als mogelijke aandrijflijn. Hierdoor hebben ze geen concessies hoeven doen wat betreft het design en dat maakt dat deze EV geen typische EV is. Je ziet het er in ieder geval niet meteen aan af. Er zijn een paar kleine verschillen: de e-2008 draagt namelijk een grille in carrosseriekleur. Echter is het geen plastic dichte grille zoals je bij de Kia Niro of de Hyundai Kona ziet. Uiteraard vind je ook een aantal e-badges hier en daar, maar niet al te opvallend. Ook het Peugeot-logo verschilt met die van de brandstof varianten: de elektrische leeuw is blauw-groen en heeft een diachronisch effect. De kleur verschilt per hoek.
Drive
De 2008 komt dus met verschillende aandrijflijnen. Kies je Peugeot, kies de uitvoering en kies vervolgens je aandrijving. En de keuze is reuze. Ga je voor benzine? Dan kun je kiezen uit een PureTech variërend van 100 (handbak), 130 (handbak/automaat) en 155 pk (automaat). De Blue HDi dieselmotoren leveren 100 pk (handbak) of 130 pk (automaat). Ik heb zowel de diesel met handbak gereden als de benzine met 155 pk met automaat. Twee verschillende rijbelevingen en qua motorisering ligt het ook echt aan wat je zelf prettig vind. De 130 pk – die tussen die twee in zit – lijkt mij de beste keuze voor in Nederland. Meer dan zat en dan heb je zelfs nog de keuze of je zelf wilt schakelen of niet.
De benzine- en de dieselvarianten rijden eigenlijk zoals je verwacht dat ze rijden dus laten we het over de Peugeot e-2008 hebben. En dan val ik maar gelijk met de deur in huis: als ik zou moeten kiezen, dan ga ik zonder twijfel voor de e-2008. Ten eerste omdat je aan looks niet hoeft in te leveren. Hij ziet er namelijk voor 95% hetzelfde uit als een ‘gewone’ 2008. Ten tweede omdat je power genoeg hebt en ten derde omdat het super comfortabel is. De volledig elektrische 2008 heeft 136 pk levert 260 Nm koppel, wat resulteert in een fijne – geruisloze – acceleratie. Om de prestaties ook in de EV te behouden, zijn de batterijen op de bodem van de auto geplaatst. Dit zorgt voor een laag zwaartepunt en dat gaat weer ten goede van de rijdynamiek. De Peugeot e-2008 is rap, stil en stuurt wat mij betreft sportiever dan de benzine- of dieselversie. De wegligging is te vergelijken met de brandstof aangedreven varianten. Dus ook qua rijervaring hoef je niets in te leveren als je voor EV kiest. De 2008 is in zijn algemeen vrij stug geveerd, wat niet voor iedereen overeenkomt met zijn SUV-voorkomen. Echter is dat een kwestie van smaak.
De e-2008 heeft een 50 kWh accupakket en daarmee kom je zo’n 310 kilometer ver. Range-anxiety is dus niet nodig, mocht je de e-2008 voor woon/werkverkeer gaan gebruiken. Om wat langer met je accu te doen kun je remenergie terug te winnen. Daarvoor heeft de e-2008 de modi ‘Brake’. In Brake zorgt de energierecuperatie ervoor dat er direct via het gaspedaal vertraagd kan worden. Oftewel: til je je voet van het gaspedaal, dan remt de auto vanzelf aanzienlijk af.
Comfort
Tijdens de persreis van de 208 heb ik al even mogen proeven aan de nieuwe Peugeot i-Cockpit 3D. Het is de eerste keer dat nu ook een compacte SUV met deze technologie wordt uitgerust. Zodra je instapt sluit de cockpit zich duidelijk rond jou als bestuurder. Afhankelijk van de versie, geeft het i-Cockpit 3D instrumentenpaneel de informatie als hologram weer. Wanneer iets belangrijk is, komt het dichterbij in beeld. Feitelijk gezien zou de bestuurder daardoor een halve seconde eerder kunnen reageren. Het touchscreen wordt bediend via de sneltoetsen en de prachtige zwarte tuimelschakelaars, die doen denken aan pianotoetsen. De i-Cockpit 3D werkt goed en snel en ik ben dol op dat compacte stuurtje van Peugeot. Echter krijg ik het nog steeds niet voor elkaar om een juiste zithouding te vinden. Of mijn stoel zit te hoog en mijn stuur te laag. Of mijn stuur zit te hoog en ik kan het instrumentenpaneel niet optimaal lezen, omdat mijn stuur in de weg zit. De instap is ook vrij hoog. Als je eenmaal zit, moet je je benen nog een aardig stuk over de dorpel tillen. Als je een jonge blom bent zoals ik, dan lukt dat nog wel. Maar wanneer je glorieuze dagen voorbij zijn en er meer pijn doet dan niet, dan is de dorpel echt hoog.
Naast dat de i-Cockpit 3D met je meedenkt, heb je ook nog een aanzienlijk aantal veiligheidssystemen aan boord. Denk bijvoorbeeld aan een Drive Assist, een combinatie van Lane Positioning en Adaptieve Cruise Control met Stop & Go-functie. Of Park Assist, Active Safety Brake, Active Lane Departure Warning, Driver Attention Alert, Speed Alert, Blind Spot Monitoring en een elektrische parkeerrem.
Value for money
Zoals ik al zei: ik zou voor de Peugeot e-2008 gaan. Maar dan tast je natuurlijk ook wel wat dieper in de buidel. De e-2008 is namelijk voor een ruime 40k van jou. In vergelijking: voor €25.760 heb je de Peugeot 2008 Active met de 1.2 Puretech-benzinemotor met 100 pk en een handbak met zes versnellingen. Deze prijzen lopen aan de hand van het uitrustingsniveau op. Voor een Allure betaal je al snel ruim 27k, de GT-line gaat vanaf 31k de deur uit en de GT heb je voor bijna 37k.
Maar voor de Peugeot e-2008 betaal je geen wegenbelasting en nog altijd lagere brandstofkosten. Ook is de e-2008 een stuk aantrekkelijker om te leasen dan de ‘gewone’ 2008, vanwege de 8% bijtelling in plaats van 22%. Tel uit je winst.