Serieus, is deze auto gemaakt door de Zweden?! Dat de Polestar 1 Volvo-DNA heeft, zag ik meteen. Maar veel mensen kennen Polestar als automerk niet en zagen dus enkel een onbekende exoot. Tijd om kennis te maken met deze rijzende ster.
Polestar is als automerk sinds 2017 behalve Zweeds, ook Chinees. Het ‘performance label’ van Volvo is namelijk voor de helft in handen van de Chinese autofabrikant Geely, die toevallig ook weer Volvo bezit. Polestar ontwikkelde eerst de performance-pakketten voor Volvo-modellen, maar sinds de team up met Geely wordt Polestar in de markt gezet als volwaardig automerk dat zich richt op het maken van premium ev’s. Polestar is een start-up geworden, met de waanzinnige Polestar 1 als signature car, als statement bak. En ga er gemakshalve maar vanuit dat alle Polestars die daarop volgen qua looks en prestatie altijd in de schaduw zullen staan van deze nummer 1.
De Polestar is door de Zweden vernoemd naar de poolster, een van de helderste lichten aan de nachtelijke hemel. Een ster die pal boven de noordpool staat. Ontdekkingsreizigers gebruikten de poolster eeuwenlang om te bepalen welke route ze moesten afleggen voor hun avontuurlijke reizen. Op vrijwel dezelfde manier gebruikt Volvo de nieuwe Polestar, als statement, als inspiratie om het merk te begeleiden naar een toekomst waarin elektrisch rijden het adagium is.
Flirt factor
Wanneer ik mij, met de felbegeerde autosleutels in mijn hand, richting de matte lichtgrijze Polestar 1 beweeg, heb ik het gevoel alsof ik me op het grondgebied van Porsche of een Mercedes-AMG begeef. Een vreemde gewaarwording op het parkeerterrein van Volvo, de maker van vooral degelijke, zakelijke auto’s. Een sensationeel, stijlvolle en woeste Polestar 1 knippert mij enthousiast tegemoet als ik hem open. En met de specs van een snelle sportwagen in mijn hoofd, zie ik mezelf al de stenen uit het asfalt trekken met mijn unieke Viking.
Het design van de Polestar 1 komt niet zomaar uit de hemel vallen. Hij is geïnspireerd op de Volvo Concept Coupé (2013), die op zijn beurt geïnspireerd was op de iconische Volvo P1800. Hoewel het merk op zichzelf staat, herken je het DNA van zijn Zweedse zus direct. Zie voor de iconische Hammer-koplampen. De T-vorm in de koplampen zijn een knipoog naar de hamer van de Noorse god Thor. De tweede weggeefactie vind je binnenin de Polestar, waar het interieur nagenoeg een kopie is van de meest luxe Volvo.
De Polestar 1 is een en tweedeurs 2+2 Grand Tourer Coupé (GT). Van achteren maakt de Polestar 1 een statement dankzij zijn opvallende brede heupen en stijlvolle LED-achterlichten. Met de lichten aan de buitenranden van de carrosserie benadrukt Polestar de lage, brede houding van de 1. En zoals een sportauto betaamt is de achterspoiler stijlvol geïntegreerd in de kofferbak – uitschuifbaar bij snelheden boven 100 km/u.
Drive
Waar Volvo ervoor kiest om al haar nieuwe modellen te begrenzen op maximaal 180 km/u, is dit voor de Polestar 1 nog even een brug te ver. Want wat moet je dan in hemelsnaam met 609 pk? Sowieso is de Polestar 1 een maatje te groot voor Nederland. Laat staan voor de Zweden, waar je op veel plekken alleen nog maar 80 km/u mag kruipen om van a naar b te komen. En dat kan en mag ook in de Polestar 1, christelijke snelheden aanhouden. Alleen gebruik je dan slechts een fractie van wat hij werkelijk kan en waarvoor hij is gemaakt. De rest van zijn talent en intelligentie ligt dan kilometer aan kilometer te verstoffen. Zonde. Je gebruikt je brein toch ook meer dan 10%.. en laat de rest toch ook niet verroesten?
In het vooronder van de Polestar 1 huist een tweeliter benzinemotor met turbo en supercharger. De puur elektrische actieradius bedraagt 124 kilometer (WLTP) – momenteel de grootste van alle plug-in-hybride auto’s op de markt. Met een gecombineerd vermogen van 441 kW (609 pk) een maximum koppel van 1.000 Nm positioneert de Polestar 1 zich duidelijk als hele snelle wagen.
Omdat de Polestar 1 een plug-in-hybride is, stop je dus af en toe een stekker in een lader om zijn elektrische actieradius weer op te krikken. Met een publieke lader heb je de Polestar binnen 3 uur opgeladen (1-fase of 3-fase) en met een snellader rij je al binnen het uur weer volledig elektrisch (tot 124 km). Extra bereik creëer je door de 60 liter benzinetank te vullen.
Omdat de interface in de Polestar 1 gelijk is aan die van een Volvo, vind ik binnen no time de rijmodi knop. Van lekker zuinig tot een knop waar mijn hart een sprongetje maakt: ‘Power’. Al moet ik zeggen dat de meest comfortabele rijstand voor velen al schrikbarend snel is. Alleen die extra power zorgt er wel voor dat ik de Polestar voor het gemak maar even introduceer aan zijn nieuwe snelle AMG, 8 serie en Lexus LC vrienden op het schoolplein. Ik heb het niet exact getimed, maar de theoretische sprint van 0 naar 100 m/u in 4 seconden klopt wel zo’n beetje. De topsnelheid ligt rond de 250 km/u. En voor een GT die 2.350 kilogram schoon aan de haak weegt, merk ik weinig van het gewicht, ook bij hoge snelheden is hij lichtvoetig genoeg. De besturing mag wat mij betreft minder zenuwachtig ingeregeld worden, een tikkeltje intuïtiever en directer glijdt toch lekkerder de bocht door.
Zodra oom agent met zijn motor op de A12 naast mij komt rijden en nieuwsgierig naar binnen kijkt wie er in deze Zweedse schone (kenteken) haast heeft, houd ik me weer in. Adaptive cruise control aan en voet van het gaspedaal lijkt mij nu de meest veilige en portemonnee-vriendelijke optie. In de comfortstand rij ik verder de dag door, alsof ik mijn noise cancelling headphone op heb, zo sereen en comfortabel kan het ook in een Polestar.
Omdat de ‘Power’ rijmodus niet de slimste rijstijl is in Nederland, kies ik ervoor te rijden in de ‘Pure’ modus. Daarbij gebruik ik alleen het elektrische vermogen van de auto en tot 150 km/u, alhoewel ik keurig 100 km/u rijd, gaat dat tijdelijk prima. De ‘Hybride’ modus regelt het echter zelf en gaat voor de meest efficiënte rijstijl in combinatie met de brandstof- en elektromotor en is natuurlijk een stuk krachtiger wanneer je toch even op het gas moet trappen.
Als het je lukt om echt groen te doen met de Polestar 1 is deze sportwagen met een impact van 15 gram CO2 per km (WLTP) tamelijk schoon. Zeker als je weet dat je met een rondje joggen als mens ongeveer 30 gram CO2 per km uitstoot.
Comfort
Van binnen ademt de Polestar 1 ‘Volvo’ uit. Het interieur is namelijk om te smullen, zo romig zacht en rustgevend. Met als saillant detail dat de voorstoelen van mijn Polestar met wit leder bekleed zijn, en de achterbank gehuld is in zwart leder. Een interieurstyling die ik niet eerder heb gezien. Gelardeerd met een dashboard dat net zo Scandinavisch oogt als een jurk van Samsøe en Samsøe en ABBA bij elkaar. Niet alleen het geprezen media- en navigatiesysteem komt rechtstreeks van Volvo, ook verder in de auto is het Scandinavisch design. Zoals de automaatpook van massief kristal, Zweeds glas en ambachtelijk gemaakt. Op de gordel vind ik gegraveerd op de veiligheidsgesp, de tekst “since 1959”, het jaar dat Volvo de driepuntsgordel introduceerde.
Als ik vervolgens de kofferbak open word ik verrast door een opmerkelijke designstunt van de Zweden, waarbij techniek en design worden samengebracht. En dat heeft niks te maken met de hoeveelheid ruimte die je er hebt, integendeel. Dat is te verwaarlozen, zoals in elke GT. Maar wat juist wel opmerkelijk is, is het transparante glas tussen de kofferbak en de twee accu-packs die boven de achteras liggen. Die zie je nu, recht voor neus, met oranje stekkers.
Maar het meest unieke design element in de Polestar is alleen ‘s avonds in het donker te zien. En helaas heb ik het zelf niet meegemaakt, want daarvoor had ik de auto te kort qua tijd, maar het Polestar logo wordt als een ster aan de hemel ‘s nachts weerspiegeld in het panoramische dak.
Value for money
Romiger, maar minder sportief dan een BMW 8 Serie. Praktischer en lichtvoetiger dan een Lexus LC, maar minder excentriek. Zinderend en verleidelijk genoeg om iconisch te worden, ooit? Ja. Alleen al om het feit dat deze auto ‘limited’ is. Dus alleen weggelegd voor de lucky ones die een kapitaal over hebben om de nummer 1 van Polestar te bemachtigen.
1500 stuks bouwt het merk er de komende drie jaar. Om precies te zijn 500 stuks per jaar. Daarmee is de boodschap ook duidelijk: dit is en blijft een signature sportauto. Wat volgt zijn de volledig elektrische modellen van Polestar, zoals de Polestar 2 (crossover/sedan) en Polestar 3 (SUV).
Een Polestar bestel je in Nederland nog gewoon op de ouderwetse manier, je betaalt in een keer het aanschafbedrag, of je least hem (financial, operational of private). Op termijn verwacht Polestar dat je ook een abonnement op haar auto’s kan nemen.
Met de Phone-As-Key-gadget kan je virtueel de sleutel uitlenen aan bijvoorbeeld je ouders of vrienden. In dit unieke ‘limited’ geval zou ik dat niet doen (knipoog). De Polestar 1 kost namelijk een behoorlijke duit in zijn totaliteit. En dat komt niet alleen door zijn brute prestaties onder de motorkap, zijn unieke design of zijn reputatie ‘limited’ te zijn, maar ook door het koetswerk dat gemaakt is van koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP). Ik ga het maar gewoon ‘zeggen’, mijn Polestar komt neer op een whopping 160.000 euro, inclusief alle veiligheidsopties en gadgets. Dat dan weer wel.
Fotografie: Marjolein Tetteroo (voor boekingen, neem contact met ons op!)