Mercedes-Benz GLB 200: robuuste familiewagen

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Flirt factor
7 Drive
8 Comfort
7 Value for money
7.3

We kunnen er nog steeds niet om heen: compacte SUV’s zijn hot and happening. Ook de Mercedes-Benz GLB valt onder de compacte modellen van het Duitse merk, maar desalniettemin wilde ik spontaan een heel gezin in de auto proppen. Gewoon, omdat het kan.

Flirt factor

Hij valt niet te missen, de GLB. Hij is groot, maar geen formaatje slagschip en daar houd ik wel van. De SUV oogt robuust door zijn off-road uitstraling. Hij heeft een duidelijk silhouette, maar de lijnen in de carrosserie zijn dusdanig gereduceerd. Ook zijn rechtopstaande snoet en de korte overhang voor en achter verwijzen naar zijn offroad-genen. Zijn schouderpartij rond de C-stijl is ‘buff’ en daarmee vrij bepalend voor het zijaanzicht. De berggrijze metallic lak kleed de GLB af: een alledaagse outfit. Het maakt hem subtiel en – ondanks zijn offroad uitstraling – bijna zakelijk.

Het interieur is bovenal modern. Veel leder, zwart en aluminium. Als bestuurder heb je uitzicht op een widescreen cockpit, met bediening en weergave via Mercedes-Benz User Experience (MBUX). Strak, maar minimalistisch zou ik het niet noemen. Er gebeurt veel in het interieur: overal schakelaars, knopjes en aluminium. Dat aluminium is trouwens nieuw. Om het offroad-gevoel ook terug te laten komen in het interieurs, is er gekozen voor buiselementen van gefreesd aluminium aan de onderkant van het dashboard. Onder de drie ronde luchtuitstroomopeningen bevindt zich de airconditioning, met knoppen die uit aluminium cilinder lijken gefreesd. Aluminium buiselementen met geborstelde structuur vind je ook terug in het middenconsole.

Drive

Mijn meeste ervaringen in een Mercedes kenmerken zich met de herinnering aan mijn zware rechtervoet. Daar bracht de GLB verandering in. Ik reed namelijk in de 200, de instapmotor uit de benzinereeks. De GLB 200 heeft een viercilinder 1,33-liter motor met 163 pk. Meer dan zat, maar het sprintje bij het verkeerslicht win je er niet mee. En dat hoeft met de GLB ook niet. Dit is een wagen waarmee je comfortabel kilometers aflegt tussen en je voordeur en je werkplek. Waarin je je kroost naar school brengt en waarmee je op vakantie gaat naar Frankrijk. Gewoon, op je dooie gemakje want in deze auto is geen plaats voor haast. Maar dan ook echt niet. Je geduld wordt namelijk op de proef gesteld door de 7G-DCT automaat. Dat is niet de vlotste van zijn soort. Ook het gasrespons blijft soms wat achter. Maar als je het dan in perspectief plaatst: wat mag je dan van een 1,3-liter verwachten?

Naast een 200, heb je ook nog een GLB 250 4MATIC: een 1,99-liter motor met 224 pk en een 8-trapsautomaat. De dieselreeks biedt een 200d met 150 pk, een 200d 4MATIC met eveneens 150 pk en een GLB 220d met 190 pk. Allemaal met een 8-trapsautomaat.

Al met al heb ik een week heerlijk over deinende provinciale wegen gereden en pakte ik een keer niet de binnenste baan op de zoveelste rotonde hier in de omgeving van het Groene Hart. Hij stuurt verder namelijk hartstikke prima en brengt je comfortabel – én stil – van A naar B.

Comfort

Dat is waar deze bak het op wint: comfort. Je stapt makkelijk in, hij is stil en strijkt praktisch elke hobbel glad. Het is een rasechte familiewagen. Mocht je daar nog niet van overtuigd zijn, dan vertel ik je nu dat de GLB ook als zevenzitter verkrijgbaar is. Dan kan je nog meer kroost kwijt op de derde zitrij. Kom maar op met die vierling.

De stoelen zijn fijn, ook al waren ze tot mijn verdriet dit keer niet elektronisch verstelbaar. Ook het infotainmentsysteem werkt goed. Of je er ook mee om kan gaan is een ander verhaal. Het stuurwiel hangt vol met knopjes waar ik niet mee overweg kan. Een keer een nummer skippen en mevrouw stevent op de berm af. Maar dat is mijn eigen tekortkoming en hopelijk baart oefening kunst. Het navigatiesysteem heeft ook een nieuwe feature: augmented reality. Op het rechterscherm op je dashboard, begeleiden videobeelden met pijlen de navigatie. Stel je moet over 50 meter links afslaan, dan kan er nog wel eens twijfel ontstaan over welke straat dat dan precies is. Om je een handje te helpen geeft de pijl op de videobeelden aan waar je er in moet. Leuk, maar wel even wennen als je een kaart van bovenaf gewend bent.

Verder hangt de Mercedes-Benz GLB 200 ook vol met diverse rijassistentiesystemen met coöperatieve bestuurders ondersteuning uit de S-Klasse. Zo kan de GLB dankzij verbeterde camera- en radarsystemen tot 500 meter ‘vooruit kijken’ en daardoor in bepaalde situaties gedeeltelijk autonoom rijden. Dit doet hij door de snelheid aan te passen voor bochten, kruisingen of rotondes met behulp van de actieve afstand assistent DISTRONIC. Een van de nieuwe functies van de actieve stuurassistent is de intuïtief werkende actieve rijbaanwissel assistent.

En voor iedereen die een GLB aan wilt schaffen, onthoud dit: rijd. tussen. de. lijnen. De rijbaanassistent is meedogenloos. Waar andere auto’s subtiel tegensturen en het stuurwiel laten vibreren, wilt de GLB je liever laten weten hoe het voelt als in één keer al je zenuwuiteinden geprikkeld worden. Hoe die dat doet? Door heel kort, mega agressief te remmen. Waarom die dat doet? Omdat het simpelweg een goedkoper systeem is. Zo word je er in ieder geval aan herinnert dat je nog leeft. Ook leer je het snel af om af en toe te sjoemelen met een doorgetrokken streep.

Value for money

De Mercedes-Benz GLB 200 – het instapmodel dus – is er vanaf €50.970,-. Een dot geld, maar het prijskaartje kan hij verdedigen met zijn hoge comfort level. Zijn concurrent, de BMW X1, is echter verkrijgbaar vanaf ruim 43.000 euro. Het is dan ook meer een kwestie van voorkeur, of je liever wat robuuster of wat zakelijker rijdt en in hoe ver je gaat qua opties.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
De nieuwe Volkswagen T-Cross
Deze week presenteerde Volkswagen hun nieuwe SUV: de T-Cross. Hij is compact...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *