Buiten regent het. De wind blaast bladeren tegen de voorruit. Binnen in de auto zit ik heerlijk comfortabel in de verwarmde lederen fauteuil. Muziekje uit het Mark Levinson Surround System, LED sfeerverlichting aan en gaan. En wel in de Lexus GS 450h Hybrid.
Bij het ontwerpen van de Lexus GS 450h is zorgvuldig nagedacht over hoe een luxe sedan eruit moet zien. Het resultaat is een sportieve auto met kenmerkende uitstraling: stoere voorbumper, dubbele grille, mooi vormgegeven LED-koplampen. Hier kun je mee voor de dag komen. De autokleur wit is tegenwoordig al net zo populair als zilvergrijs, beide hebben een marktaandeel van 22%. Voor de F Sport line heb je dan ook de keuze uit wit, twee tinten grijs, het spannende crimson red en zwart.
Wanneer je in de Lexus GS 450h hebt plaatsgenomen en de powerknop hebt ingedrukt komt het stuur naar voren. Vervolgens kies je een drive modus: Eco, Normal, Sport of in de sportuitvoering Sport+. We beginnen bescheiden in de Eco modus. De stoelverwarming wordt daarbij automatisch aangezet zodat het ventilatiesysteem minder hard hoeft te werken.
De auto zit bomvol met de nieuwste technologieën. De dode-hoek-reflectoren op de spiegels signaleren voertuigen in de dode hoek. In de voorruit weerspiegelt dankzij het head-updisplay de snelheidsstand. Een zeer aangename optie waar je al snel aan gehecht raakt. Je hoeft jezelf nauwelijks meer te bewegen in de in 16-voud verstelbaar stoelen. Het is oppassen geblazen dat je niet in slaap valt met zoveel comfort. Maar daar hebben we dan weer het Advanced Pre-Crash Safety systeem weer voor dat je waarschuwt wanneer je vermoeid raakt of onbedoeld de rijbaan verlaat.
De Lexus GS 450h is een stuk ruimer dan zijn voorganger. Op de achterbank kun je je prima laten chauffeuren. De bagageruimte is groot genoeg voor de bagage van vier volwassenen.
Het interieur is mooi afgewerkt met duurzame materialen. In het dashbord is een enorm LCD Multi-display opgenomen dat wordt bediend met een muisachtige knop op het middenconsole. Handig is de parkeerhulpcamera.
De Lexus GS 450h rijdt van zichzelf al heerlijk stil maar het kan stiller. Tot 60 km/u rijd je met een volgeladen accu volledig elektrisch, zonder enig brandstofverbruik. De Lexus GS 450h kan heus hard. Maar waarom zou je in zo’n oase van rust. Oké, vooruit we testen hem ook op snelheid. We stellen de modus in op Sport+. En ja hoor met gemak trekt hij binnen 6 seconden een sprint naar 100 km/u.
Waar waren we gebleven. Ruimte, stilte, doordacht comfort. En wat zeg je? Goed voor de huid? Eh ja. De GS 450h is standaard uitgerust met nano technologie. Het systeem werkt in combinatie met de airconditioning en brengt ionen in de lucht welke vervolgens de lucht zuiveren, absorberen geurtjes en de lucht iets vochtig houden. Dit voorkomt uitdroging van huid en haar. Scheelt weer dure crèmes en conditioner.
Maar dan komen we toch bij het vraagstuk of de vrouw deze Lexus gaat rijden. Laten we eerlijk zijn, een auto in deze prijsklasse (instapmodel € 63.670,-) is niet voor iedereen weggelegd. En concurrentie van Audi en BMW ligt op de loer. Maar heb je een topbaan met dito salaris, maak dan een proefrit in deze machine. Want de enige manier om zelf te ervaren wat deze auto zo anders dan anders maakt, is om ermee te rijden.
Signature song
“I just took a ride, In a silver machine
And I’m still feeling mean. Do you wanna ride see yourself going by.
The other side of the sky, I got a silver machine.
It flies side ways thru’ time, It’s an electricline”
Hawkwind – Silver Machine
Meer gave foto’s van de Lexus GS 450h, geschoten door fotograaf Leonie Wagenaar www.melelie.nl, vind je op Facebook FemmeFrontaal.
Nice to know:
De gecombineerde V6 benzinemotor en de elektromotor produceren samen 345pk. Bij lange afstanden is het verbruik van de GS 450h 1:16. Aan het einde van zijn levensduur is de auto voor 85% recyclebaar. Misschien wat minder nice to know: voor de geteste F Sport Line moet een bedrag van € 85.150,- neergelegd worden.