SEAT Ateca FR: Familie auto? Dan maar zo!

FemmeFrontaal Awesomeness

8.5 Flirt factor
8.5 Drive
8 Comfort
6.5 High heels proof
7.5 Value for money
7.8

We went bigger, bolder and faster! De SEAT Arona werd ingeruild voor zijn grote broer, de Ateca. En dan ook nog de snelle variant: de FR. De knalrode bolide vond binnen twee seconden zijn weg naar ons hart, op slag verliefd!

Flirtfactor

Na de SEAT Arona was het tijd voor zijn grote, snellere broer: de Ateca, SEAT’s ultieme SUV. Het rode gevaarte lachte me toe en ik was op slag verliefd. Die kleur! Het zou kunnen dat de kleur rood me liet denken aan een Ferrari, maar ook de Ateca was prachtig gehuld in de rode lak. Anders dan bij de andere uitvoeringen van de Ateca, zijn de spoiler, de wielkastomlijsting en de bumpers bij de FR in dezelfde kleur als de carrosserie. Dit zorgt ervoor dat ‘ie er nog sportiever uitziet. De 18 inch lichtmetalen velgen in combinatie met de full-led koplampen en de brutale belijning laten zien dat aan elk detail gedacht is om de FR tot zijn recht te laten komen. Tof detail: de zijspiegels projecteren het Ateca logo op de grond. Batman vibes!

Drive

De Arona was klein en compact, dus ergens was ik stiekem een beetje bang dat de SEAT Ateca het formaat van een schip zou hebben. Maar niets is minder waar. Voor zover het kan is zelfs de Ateca vrij compact, maar ruimtelijk. Zodra ik instapte ging ik gelijk op zoek naar de sportstand, die moest en zou ik vinden. Gelukkig duurde het niet lang tot dat ik een grote ronde draaiknop vond, die me nog veel meer standen bood dan alleen de sportstand. Met de Drive Profile selecteer je voor vertrek het karakter van je rit. Je kunt kiezen uit normal, sport, eco, individual of, in het geval van een 4DRIVE-uitvoering, off-road. Nou, die 190 pk sterke SUV wilde maar al te graag spelen op het asfalt. Echter was het ook zaak om de Ateca te laten spelen in de modder. Die 4-wheeldrive heeft ‘ie natuurlijk niet voor niets. Dus hop, in de off-road stand en door de modder. Menig andere personenauto had het einde van het paadje niet gered, want die bestond volledig uit diepe gaten. De Ateca sloeg zich er echter dapper doorheen en er kan gezegd worden, dat was nog enigszins comfortabel ook. De FR die wij mee hadden, had een 2.0 TSI-motor, met 190pk en een zeventraps automaat. Je kunt ook nog kiezen uit een 1.4 EcoTSI motor met 150pk en zeven versnellingen, of 150pk met zes versnellingen. Daar is ook keuze uit een handbak of een automaat.

Comfort

Echte sportstoelen, die je bijna knuffelen als je erin gaat zitten. Belangrijk als je het ons vraagt, wil je niet jezelf tegen de ruit smijten als je je auto in de bocht smijt. De ultieme SUV van SEAT is groot en hoog, maar niet té groot en ook niet té hoog. Hij heeft een fijne instap en geeft ruim zicht over de weg. Daarbij is er in het interieur ook niet mis. Een mooi strak dashboard, waarbij een 8 inch infotainment touchscreen je tegemoet lacht. Het systeem biedt je de mogelijkheid gebruik te maken van je smartphone apps. Je kunt je iPhone X draadloos opladen in het middenconsole en instappen zonder de sleutel actief te gebruiken.

De auto is groot en dat begrepen de makers ook, dus om het parkeren wat makkelijker te maken, geeft de Ateca je 360 graden zicht rondom de auto. Nooit meer je velg tegen de stoeprand knallen dus! Als je écht niet zelf wilt parkeren, kan je altijd Park Assist nog inschakelen. Veiligheidssystemen als Adaptive Cruise Control en Blind Spot Detection helpen je een handje op de weg en zorgen voor een ontspannen en veilige autorit.

High heels proof

In de Ateca zou ik het niet proberen. Het is een hangend pedaal en het rempedaal hangt wat hoger dan het gaspedaal, waardoor je je been een aardig eind op moet tillen. De kans dat je dan met je hakken blijft hangen, is heel groot! Gelukkig is er een bagageruimte van zo’n 485 liter, dus je kan genoeg schoenen en andere spullen kwijt.

Value for money

Als we er dan toch aan moeten geloven en over moeten stappen op een familie auto uit een van de Seat modellen, dan is de SEAT Ateca FR toch wel dé juiste combinatie van een familiewagen en een sportieve auto. Op basis van welke motor je kiest, kost de Ateca FR tussen de €33.950 en de €47.800,-. Ook hier geldt: je kan hem zo duur maken als je zelf wilt.

Fotografie: Mats Bulters Fotografie

Rijtest Seat Arona

De concrete jungle is zijn thuisfront!

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
MINI Cabrio, 3- en 5-deurs 2021 heeft (onder andere) een nieuw smoelwerk en wij namen een kijkje
Bij een merk als MINI blijven facelifts altijd spannend. MINI is namelijk...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *