Leestip: Denken Als Elon Musk

denken als elon musk

Elon Musk kennen we als Tesla-topman, maar is ook oprichter/topman van SpaceX, SolarCity, The Boring Company, OpenAl en Neuralink. Deze zakenman focust zich niet op korte successen, hij is eerder van de langetermijnvisie. Musk ziet de mens als een zichzelf beperkend soort, die in levensgevaar is en daar wil hij iets aan doen.

Dat maakt echter wel dat het geen makkelijke baas is om voor te werken. Maak je fouten of kom je niet met goede ideeën tijdens een vergadering? Dan sta je hem in de weg en vertraag je zijn missie. Hij heeft geen hekel aan je, echt niet, maar hij voelt zich gekweld door de fouten die jij maakt. Dat maakt dat de mensheid nog langer in gevaar blijft.

Kan niet, bestaat niet

Dit is echter geen emotionele tekortkoming van de rationeel denkende topman. Nee, het is simpel. Musk heeft het gevoel dat hij de enige is die begrijpt hoe belangrijk zijn missie is. Al sinds dat hij in groep 5 zat, denkt hij na over elektrische auto’s, ruimtevaart en het bevolken van andere planeten. Het feit dat hij zo uitdrukkelijk focust op zijn visie en gewoon doet wat hij echt belangrijk vindt, is auteurs Erwin Wijman en Jeanine Blaauw niet ontgaan. Door zijn sterke focus maakt Musk het onmogelijke mogelijk. Kan niet, bestaat niet bij hem en dat is een belangrijke kernles van Musk.denken als elon musk

Het boek Denken als Elon Muskbevat nog 10 hoofdstukken met lessen die je af kunt kijken van deze Tesla-topman. Deze gaan bijvoorbeeld over het uitdagen van je tegenstanders, hoe je de beste mensen werft, het inspireren van je medewerkers, en je producten zo goed maken, dat je niet eens reclame hoeft te maken. Andere lessen: houd productie en verkoop in eigen hand, start in een niche en geef nooit korting; zelfs je moeder niet.

Denken als Elon Musk is een vrolijk en aanstekelijk boek, wat als doel heeft lezers te motiveren zelf ook groot te denken, ver vooruit te kijken, uitdagende ideeën te lanceren én uit te voeren. Kortom: groot dóén.

Het boek Denken als Elon Musk (ISBN 9789461262684, 208 pagina’s, 15 euro) verscheen op 5 april bij Uitgeverij Haystack.

Comments

comments

More from Femme Frontaal
Dit nieuwe automerk is een beauty hoor: de Polestar 1
Het ‘performance label’ Polestar van Volvo introduceert vandaag de Polestar 1. Het...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *