Prijzen tweedehandsauto’s moeten duidelijker

tweedehands automarkt

Wij kunnen uren door de Autoscouts van Nederland scrollen om te kijken wat de tweedehands automarkt ons te bieden heeft. Echter is het vaak onduidelijk of de prijzen die benoemd worden, ook wel alle verplichte kosten bevatten. En hoe zit het met de garantie op een tweedehandsauto? Allemaal onduidelijkheden die volgens de Autoriteit Consument & Markt uit de wereld geholpen moeten worden.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een onderzoek gestart naar de prijsvermelding van tweedehandsauto’s. Daarbij heeft de ACM vastgesteld dat het vaak onduidelijk is wat de prijs is en wat je daar als consument precies voor krijgt.De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een onderzoek gestart naar de prijsvermelding van tweedehandsauto’s. Daarbij heeft de ACM vastgesteld dat het vaak onduidelijk is wat de prijs is en wat je daar als consument precies voor krijgt. Het uitgangspunt is dat de consument de auto mee moet kunnen nemen voor de prijs uit de advertentie. Echter is het niet altijd duidelijk of die prijs alle verplichte kosten bevat. Ook aan de informatie over de garantie schort een hoop. De ACM eist dat de branche de advertenties uiterlijk half mei heeft veranderd.

The rules

De meeste advertenties voor tweedehandsauto’s zijn te vinden op onlineplatforms als Autotrack, Autoscout24 of Marktplaats. Om ervoor te zorgen dat bijbehorende prijzen voortaan kloppend en volledig zijn, wijst de ACM de verkopers van tweedehandsauto’s nu op hun verantwoordelijkheid én de geldende regels. Nu hebben ze tot half mei de tijd om aan de regels te voldoen door:

  • Alleen nog prijzen te vermelden in hun advertenties inclusief alle onvermijdbare kosten
  • Duidelijk aan te geven of extra kostenposten al bij de prijs zijn inbegrepen of dat deze optioneel zijn.
  • Geen onjuiste informatie te delen over de garantie. De koper heeft altijd wettelijke garantie bij aankoop van een tweedehandsauto. Een auto aanbieden ‘zonder garantie’ mag dus niet!

Dikke boetes

Bij deze aanpak heeft ACM ook de dataleveranciers betrokken. Zij bieden namelijk online systemen aan, waarmee veel autoverkopers hun voorraden beheren en waarin zij hun online advertenties opmaken. Via deze dataleveranciers heeft de ACM de autohandelaren uitleg over de geldende regels gestuurd en hen daarbij ook verzocht om de autohandelaren via hun systemen te wijzen op deze regels. De ACM gaat na half mei controles uitvoeren of de advertenties wel voldoende verbeterd zijn. Is dit niet het geval? Dan kan de ACM boetes opleggen.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Nieuwe telg: Toyota Corolla Sedan
Welcome to the family! De Corolla-familie – al bestaande uit een Hatchback...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *