Ben je op zoek naar praktische auto met ruimte voor alle gezinsleden en al hun benodigdheden? Dan kijk je hoogstwaarschijnlijk naar het type MPV. De auto moet immers waar voor je geld bieden, goed rijden, comfortabel zijn, je veilig van A naar B brengen en niet al te dorstig zijn. Ik vloog naar Mallorca om te kijken of de nieuwe Mercedes-Benz B-klasse aan deze eisen voldoet!
Flirtfactor
De opdracht van Mercedes-Benz aan zijn designers was duidelijk: zorg ervoor dat de nieuwe B-klasse er qua looks uitspringt in de wereld die MPV (Multi-purpose vehicle) heet. Hoewel de auto nog steeds niet de meest sexy Mercedes-Benz is om een beschuitje mee te eten, ziet hij er voor een MPV best goed uit. De daklijn is lager, de raamstijlen zijn smaller en de lijn van de motorkap tot de achterkant oogt gestroomlijnder. Zeker met de 19-inch velgen ziet het geheel er slanker en sportiever uit dan de vorige B-klasse. Het lijkt net een degelijke A-klasse. Ik zou zeggen, de B-Klasse is een fileflirt-poging waard. 😉
Drive
De B-klasse staat op hetzelfde platform als de A-klasse en komt met een nieuwe 2.0-liter dieselmotor gekoppeld aan een achttraps automaat (8G-DCT). Het vermogen komt uit op 150pk/320Nm en 190pk/400Nm. Dit geeft een verbruik van 4,2 en 4,5 L op 100 km. Uiteraard zijn er ook andere diesel- en benzinesmaken, variërend van 116 pk/260Nm tot 163 pk/250Nm.
Ik rijd de dieselvariant met 150 pk zowel op de snelweg, als in de bergen van Mallorca. Dankzij het bekende Dynamic Select kan ik kiezen uit verschillende rijmodi wat het rijgedrag van de auto beïnvloedt, van economisch tot sportief. Maar welke modus ik ook kies, een bochtenverslinder zal de B-klasse nooit worden. Tijdens haarspeldbochten in de bergen heb ik het gevoel dat de auto niet direct luistert naar mijn aanwijzingen en de elektronische systemen daar eerst nog wat van willen vinden.
Hoe anders is dat in de stad en op de snelweg. Hier voelt de B-klasse zich duidelijk meer thuis en is de besturing een stuk preciezer. Er ligt genoeg vermogen onder de motorkap om met de rest van het verkeer mee te komen en het gasrespons is goed. Dankzij rij-assistentiesystemen met bestuurdersondersteuning die uit de S-klasse zijn geadopteerd, kan ik semi-autonoom rijden door de radars en camera’s die tot wel 500m(!) voor mij uit kijken. Het verbaast me hoe snel ik aan deze systemen gewend raak. Het voelt echt als een stel extra ogen die over mijn schouder meekijken en me behoeden voor eventuele snelheidsbekeuringen, onoplettendheden en ongelukken.
Comfort
Denk ik aan MPV, dan denk ik aan ruimte. Gelukkig voldoet de B-klasse aan mijn verwachtingen. Doordat de deuren aan de binnenkant wat smaller zijn, heb ik meer ruimte om me heen. Dankzij de lagere ruitlijn, smallere raamstijlen en verhoogde zitpositie – ik zit 9 cm hoger dan in een A-klasse – krijg ik écht een ruimtelijk gevoel. En dat terwijl de B-klasse niet als een busje aanvoelt.
De stoelen in deze B-klasse zijn voorzien van het Energizing pakket. Hiermee heb ik een fysiotherapeut aan boord die mij voorziet van koelte of warmte of een fijne massage. Hij voert regelmatig kleine aanpassingen aan de hoek van de zitting en de rugleuning door, zodat mij spieren niet stram worden.
In de auto heb ik voldoende ruimte om mijn spullen te laten verdwijnen. Het opbergvak van de elleboogsteun is bijvoorbeeld zo diep dat ik daar makkelijk twee paar pumps in kwijt kan. Ook zijn er genoeg mogelijkheden om eten, drinken, telefoons en andere zaken op te bergen. In de achterbak kan ik 455L aan bagage kwijt en met de achterbank neergeklapt zelfs tot 1540 L.
Dat Mercedes-Benz comfort hoog in het vaandel heeft staan, vertaalt zich ook in het interieur. Het dashboard met twee digitale 10-inch schermen (in totaal bijna 51 cm!) is enorm en daarbij is de indeling naar eigen wens in te stellen. Op deze versie zit het MBUX-systeem: een infotainmentsysteem wat kan leren van de gebruikers. Volgens Mercedes-Benz creëert dit systeem een emotionele link met de bestuurder en passagier. Uh, die voel ik nog niet helemaal, maar gemakkelijk is het wel. Het werkt net als Siri van Apple: roep bijvoorbeeld ‘Hey Mercedes, ik heb het koud!’ en de temperatuur in de auto stijgt naar een aangename warmte. Ook herkent het systeem mijn muzieksmaak en de routes die ik regelmatig rijd.
High Heels Proof
Het is heerlijk cruisen met de stoelverwarming en massage aan. Omdat het een automaat is met staand gaspedaal kan ik mijn hak goed positioneren op het pedaal. Het enige wat ik nu nog nodig heb, is een voetmassage voor mijn linkervoet.
Value for Money
De grootse concurrentie in het premium segment komt ongetwijfeld uit een andere Duitse hoek, de BMW 2-Serie Grand Tourer en Active Tourer. Beide auto’s staan voor rond de €34.000 in de showroom. De Mercedes-Benz B-klasse met de kleinste benzinemotor – de B 180 – is voor een ruime €36.000 voor jou. De grootste dieselmotor – de B 220 d – tikt al bijna de 55K aan. Uiteraard loopt de prijs behoorlijk uit de klauwen als je de vakjes op de optielijst aanvinkt. Zoek je een segment lager, dan kom je terecht bij MPV’s als de Ford C-Max en Renault Scénic waar je ongeveer €29.000 voor neer moet leggen. Deze auto’s rijden ook prima, maar er is wel degelijk een klasse verschil.
Metaforisch gesproken is de nieuwe Mercedes-Benz B-Klasse net een lieve, grote broer. Iemand die ik vertrouw, die mij behoedt voor mogelijke domme acties en waar ik altijd bij terecht kan. Prima gezinslid dus!