Mercedes-AMG A 35: Subtiele verleider

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Flirt factor
9 Drive
10 Comfort
10 High heels proof
7 Value for money
8.8

Zojuist heb ik de sleutel gekregen van de laatste liefdesbaby van Mercedes en AMG: de Mercedes-AMG A 35. Vorig jaar heb ik – op Mallorca – al een paar uur met deze hothatch mogen stoeien. Sindsdien kon ik al niet wachten om met hem op avontuur te gaan in Nederland. Is de A 35 de nieuwe cash cow van AMG?

Flirt factor

Het exemplaar dat op me staat te wachten, is gehuld in ‘kosmo zwart’ en komt op het eerste gezicht wat ingetogen over. Het is geen aandachttrekker. Toch heb ik na vijf minuten rijden mijn eerste compliment al te pakken; als ik voor een rotonde sta te wachten, rent een jongen met zijn iPhone in de aanslag op me af en begint prompt foto’s te maken. Een stukje verderop parkeer ik de AMG A 35 en loop er een rondje omheen. Mijn ogen volgen zijn strakke lijnen en dikke bumpers. De achterkant wordt gesierd door dubbele uitlaten en een diffusor. Ik zie een subtiele dakspoiler en 19-inch gespaakte velgen gevuld met grote remklauwen en remschijven. Her en der zijn AMG-badges gedrapeerd. Dit maatpak staat hem uitstekend!

Drive

Zet hem in standje Sport + en de 2,0 liter viercilindermotor met twin turbo en 306 pk roffelt er lekker op los. Het blok kennen we al uit de nieuwe A-klasse, maar deze versie is vertroeteld met AMG-onderdelen en AMG-software. Vergis je ook niet in de overige techniek, er zijn allerlei trucjes uitgehaald om de auto smooth en strak op de weg te laten plakken én scherp te laten (in)sturen. De vering is niet te stug, wat mij betreft precies goed. Verwacht alleen geen hitsig uitdagend gedrag, dit is de lieve versie van de AMG A 45 die later dit jaar nog komt.

Meld je hier aan voor de FemmeFrontaal Nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van pk-nieuwtjes, de nieuwste bolides en ronkende rijtesten?

Het is een 4Matic, wat betekent dat alle vier de wielen worden aangedreven. Alleen, er gaat maar tot 50% van het vermogen naar de achterwielen. Houd het dus maar op een voorwielaandrijver. Onderstuur creëer ik alleen als ik onbeschoft hard een bocht in hoek. Op nat wegdek kan ik hem met wat plagen wel verleiden tot een slippertje, maar meer ook niet. Zet ik hem vervolgens in standje Slippery dan past de auto zich aan het wegdek aan, om juist dat slippertje te voorkomen. Hij hothatcht me van 0 naar 100 in 4,7 seconden. Een Audi S3 sportback doet er net zo lang – of kort – over en een VW Golf R is met 4,6 seconden net een oogwenk.

Comfort

Wat mij betreft is er in deze prijsklasse geen enkel merk dat je meer in de watten legt dan Mercedes. Het interieur is herkenbaar strak, zoals je gewend bent van een A-klasse en is door AMG van een sportief sausje voorzien. De kuipstoelen zien er niet alleen goed uit, ze zitten ook nog eens heerlijk en zijn zo aan te passen dat de zijwangen mijn lijf stevig beetpakken of juist wat meer ruimte geven. Ik kan hem zelf zo instellen dat de stoel zich automatisch om de zoveel tijd subtiel aanpast zodat mijn spieren niet stram worden. Het dashboard is voorzien van digitale schermen met meters die ik op ontelbaar veel verschillende manieren in kan stellen. Meters, cijfers, staafdiagrammen, graphics, het lijkt Starwars wel! Ik vind dezelfde rij-assistentiesystemen terug als bij een normale A-klasse. Vol met camera’s en sensoren als waakogen die alles voor me in de gaten houden en soms subtiel – of soms wat abrupt – laten weten dat iets mijn aandacht nodig heeft. Een ongeluk veroorzaken was nog nooit zo moeilijk.

High heels proof

In de Mercedes-AMG A 35 wordt het schakelen je uit handen genomen door een AMG speedshift DCT zeventraps transmissie met dubbele koppeling. Dat is een hele mond vol voor: schakelt als een malle. Houd die pumps dus maar lekker aan. Dit is high heel proof.

Value for Money

Dit is de Mercedes-AMG die het liefst voor je portemonnee is. Vanaf €67.639,- staat hij bij jou voor de deur. Mocht je dat al niet echt goedkoop vinden, ga dan vooral niet shoppen in de optielijst. De variant die ik reed, kost €79.564,-. Tja, als je het heel snel uitspreekt valt het mee. Het is een sloot geld, maar daar krijg je wel heel veel voor terug. Niet alleen in rijeigenschappen, maar ook in luxe en technische snufjes. Achterin passen de (volwassen)kinderen en ook de kofferbak heeft voldoende ruimte. Een daily drive die alles biedt wat de (jongere) koper van Mercedes-AMG wenst.

Comments

comments

More from Evelin Dorssers
De geflopte PHEV-regeling van Wiebes
Met lede ogen zag ik aan hoe de afgelopen jaren het wegdek,...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *