Doel: nul verkeersdoden met autonoom rijden van Toyota

Toyota Motor Europe, gevestigd in Brussel, gaat hun autonome rijsystemen op openbare wegen in de stad testen. “Het hoofddoel van de pilot is om het effect van complex en onverwacht menselijk gedrag op autonome rijsystemen te onderzoeken.” Zegt Vice President Research and Development Gerard Killman bij TME.

Nul verkeersdoden

Toyota heeft als doel: nul verkeersdoden. “Binnen de wereldwijde activiteiten van Toyota zorgt de afdeling Research & Development van TME voor de ontwikkeling van software die de omgeving kan herkennen en begrijpen. Brussel is perfect geschikt om dit te onderzoeken. Na de succesvolle tests op de Japanse en Amerikaanse openbare weg, gaan we de technologie nu ervaren op het Europese wegennet.” Aldus Gerard Killmann. Autonoom rijdende voertuigen moeten volgens Toyota Motor Europe de oplossing bieden voor het alsmaar drukker wordende stadsverkeer en nog belangrijker: de veiligheid hiervan.

Safety Driver

Maar hoe gaat dit precies in zijn werking? Om de eigen ontwikkelde autonome rijsystemen te testen zal een speciaal klaargemaakte Lexus LS door het centrum van Brussel gaan rijden. Dit doet de auto gedurende dertien maanden waarin herhaaldelijk de zelfde route wordt afgelegd. Omdat deze Lexus LS op de openbare weg zal rijden, zijn er uiteraard wel een aantal extra veiligheidsmaatregelen genomen. Dit regulier productiemodel is op het dak voorzien van verschillende sensoren, LIDAR- en radartechnologie, camera’s en een zeer nauwkeurig positioneringssysteem. Ook zal er in de auto altijd een TME medewerker, of Safety Driver, aanwezig zijn om in te grijpen indien dit nodig is. Naast de Safety Driver zit een systeembeheerder die alle tests observeert. Van te voren zijn er maanden lang tests gedaan en zijn de inzittenden medewerkers getraind.

Keep you posted!

Deze dertien maanden durende test maakt onderdeel uit van het vier jaar durende Europese L3Pilot project. Dit project met de weg plaveien voor een grootschalig autonoom rijexperiment met honderd auto’s en duizend bestuurders dat door tien Europese landen leidt. Maar, first things first, de TME test in Brussel. Op die resultaten moeten we nog even wachten (zo’n dertien maanden) maar zodra er meer bekend is, lees je het hier.

Comments

comments

More from Isabeau Kamphuis
Budget roadtrip: Europese landen met de hoogste en laagste brandstofprijzen
Ben je van plan om binnenkort je spullen in de auto te...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *