Nieuw vrouwelijk verkooptalent dankzij Opel

Herinner je de Jade-campagne van Opel nog? In maart 2018 startte het merk deze campagne om meer vrouwelijke autoverkopers te werven. Anderhalf jaar later mochten de geselecteerde kandidaten hun diploma ophalen.

De Jade-campagne was gebaseerd op het feit dat slechts 4% van de autoverkopers in het Nederlandse Opel-dealernetwerk vrouw is én op de behoefte van Opel om hier verandering in te brengen. Opel wil graag een organisatie zijn met een representatieve afspiegeling van de arbeidsmarkt op de werkvloer. Rob van der Spek, vestigingsmanager Motorhuis Leiden: “Mijn ervaring is dat vrouwen vaak meer oog voor detail hebben en dat merk je direct bij aankleding van de showrooms en op events. Net even ‘de puntjes op de i’, wat in de huidige ‘belevingsmarkt’ superbelangrijk is. Tevens zijn vrouwen over het algemeen wat fijngevoeliger en dat zorgt voor een andere, positieve, dynamiek in het team en richting klant, wat positief bijdraagt aan de prestaties van de hele vestiging.”

Van Jade naar Opel-diploma

Gaat er nog geen belletje rinkelen? We grijpen even terug op de campagne: het project begon in maart 2018 met een experimentele wervingscampagne waarbij vrouwelijke verkoopadviseurs werden gezocht voor de fictieve lifestyle & designorganisatie ‘Jade’. Later werd pas duidelijk dat zij solliciteerden bij een identieke functie bij Opel, in plaats van het fictieve bedrijf Jade.

Na de selectieprocedure begonnen dertien vrouwen als verkoopadviseur bij Opel en volgden zij tegelijkertijd een trainingsprogramma bij de Opel Talent Academy. De Opel Talent Academy is een samenwerking tussen Opel Nederland en Later Academy. Dit opleidingsinstituut verzorgt het gehele opleidingstraject, inclusief Talent Motivatie Analyse, Virtual Classroom Training, coaching on the job, gezamenlijke terugkomdagen en loopbaanbegeleiding. Op deze manier hebben de vrouwen een stevige basis én een carrièreperspectief binnen de autobranche. Ze hebben nu dit eenjarige opleidingstraject met succes afgerond en hebben daarvoor hun diploma op mogen halen. Daarmee is Nederland een aantal vrouwelijke verkoopadviseurs rijker en daar worden wij blij van!

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Mazda CX-3: de Japanse vertolking van ‘less is more’
In 2015 kwam hij op de markt: Mazda’s compacte SUV, de CX-3....
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *