Smart EQ forfour en fortwo: kleine slimmerik

FemmeFrontaal Awesomeness

7.5 Flirt factor
7.5 Drive
7.5 Comfort
7.5 High heels proof
6.5 Value for money
7.3

Denk je Smart, denk je stad. De smart-ass van Daimler heeft een kleine upgrade gehad, zowel van binnen als van buiten. Bovendien heet hij vanaf nu Smart EQ forfour (vierzitter) of EQ fortwo (tweezitter), want hij is alleen nog maar in een elektrische variant verkrijgbaar. Odiel toog naar de Spaanse kust om de mini-transitie van de Smart (inclusief cabrioversie) te testen!

Flirt factor

Voor de Smart-leek is het bijna niet te zien, maar Smart-fans merken het direct op: het guitige autootje heeft de bumpers laten straktrekken, met wat openingen aan de zijkant, en door de vernieuwde LED-verlichting kijkt het nog schattiger uit zijn ‘ogen’. Een laatste visuele opleving voordat het merk in 2022 samen met Geely Automobile – het Chinese autobedrijf dat ook eigenaar is van Volvo Cars en Lync & Co <> – een compleet nieuwe Smart introduceert.

Drive

Naast een opgefrist uiterlijk heeft het Daimler ook besloten Smart alleen nog maar te leveren in elektrische varianten. Bedoeld om alleen in de stad te rijden. Want de EQ Smart forfour haalt bij lange na niet het bereik van bijvoorbeeld de kleinste ev’s van Volkswagen zoals de nieuwe Skoda Citigo-e iV, Volkswagen e-Up en Seat Mii Electric. Theoretisch kom je met een volle accu met de EQ forfour 130 km ver (met de airco, stoelverwarming enzovoort uit). De fortwo komt vanwege haar lichtere gewicht wel een stukje verder.

Maar ze halen dus niet de range van het Volkswagen-trio: die hebben een bereik van ongeveer 260 kilometer (WLTP). Toch is de Smart, buiten haar unieke looks, ook qua rijden echt een leuk autootje om over na te denken als je toch voor elektrisch gaat. De fortwo heeft namelijk een draaicirkel van een smartie en is zo super praktisch in de stad. Verkeerd rijden is niet erg, want je bent zo gekeerd. Ook even snel invoegen of nog net even dat straatje in, het kan allemaal. De Smart EQ fortwo is zo wendbaar dat ik er zelf helemaal hyper van wordt. En hij trekt ook nog eens op als een malle. De EQ fortwo natuurlijk iets maller dan de forfour. Die laatste levert je 81 pk op (60kw) en sprint – met een gewicht (ja, accu’s zijn zwaar) van 1200 kg – van 0 naar 100 km/u in 12 seconden.

Opladen gaat het snelst bij een publiek laadstation (22 kW-boordlader), van 10 tot 80% in ongeveer 40 minuten. Bij een normaal laadstation, zoals thuis, heeft de Smart EQ wel 8 uur nodig om te laden.

Comfort

Iedere keer weer ben ik weer verbaasd over de binnenruimte die een Smart (óók de EQ fortwo) heeft. Het interieurdesign is kenmerkend gebleven en ik zit lekker parmantig rechtop in de auto. Voorin uiteraard ruimer dan achterin (bij de EQ forfour). Het voelt zelfs als een hoge instap. De bagageruimte houdt niet over, maar hoeveel boodschappen heb je nodig? Twee flinke shoppers met boodschappen passen er zeker in. De handtas krijgt keurig een plekje naast mij – als bijrijder – Smart heeft er (heel smart) zelfs een speciale gordel voor gemaakt. Mocht je plots op de rem staan en wil voorkomen dat je handtas de route naar, en dóór, de vooruit probeert te vinden.
Het dashboard is bekleed met een materiaal van stof wat ook in sportschoenen wordt gebruikt. De luchtventilatoren zijn geinige bolletjes die je alle kanten op kan draaien.

Minpunt is dat de ingebouwde navigatie (nog steeds, was ook bij vorige Smarts) niet optimaal werkt. Ik word met grote regelmaat op het laatste ogenblik de verkeerde weg ingestuurd. Het herstellen van de route richting duurt vervolgens te lang en daar raak ik van in de war. Ik zou dit systeem dan ook niet gebruiken en het infotainment systeem direct laten ‘paren’ met je telefoon. Gewoon lekker via Maps door een drukke stad navigeren is een stuk relaxter.

Dikke pluim though voor de Smart EQ Control app voor op je smartphone. Van autodelen met je buren, het controleren van je actieradius of het voorverwarmen van je auto. Het kan allemaal met de app.

Value for money

Een Smart is niet goed goedkoop, maar valt dan ook wel in het premium segment; daar hangt altijd een prijskaartje aan. En toch vergelijk ik het ook met de prijs van een nieuwe elektrische Skoda Citigo-e iV, die voor 23.290 euro over de toonbank gaat inclusief range van 260 km. De goedkoopste van de Volkswagen drieling. Waarom zou je dan een Smart EQ forfour kopen voor ongeveer hetzelfde geld, maar met meer dan 100 km minder bereik? Omdat hij toch de stadsrebel is?

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Audi A3: Een heer(tje) op de weg
De oude A3 zag er door de jaren heen toch enigszins burgerlijk...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *