Dit is wat je moet weten over de nieuwe Rolls-Royce Ghost

Ten eerste: wat een apparaat is dit. Een soort enorme boxspring op wielen. Of een 5-deurs suite. Het liefst neem je gelijk een adellijke titel aan, zodra je achter het stuur stapt. Als je achterin stapt, kun je praktisch gelijk aangesproken worden met ‘hare majesteit’. Althans, zo voelt het.

De Rolls-Royce Ghost kwam in 2009 op de markt en is in de afgelopen 11 jaar uitgegroeid tot het meest succesvolle model in de 116-jarige geschiedenis van het Britse merk. Deze nieuwe Ghost heeft echter nog maar weinig gemeen met de allereerste Ghost. Uiteraard prijkt de Spirit ook Ecstacy (hun mascotte sinds 1911) ook nu op de ellenlange neus, maar de rest is opnieuw ontworpen.

Lengte

Het is algemeen bekend dat Rolls-Royce niet aan ‘compacte’ auto’s doet. De wagens zijn stuk voor stuk immens, zo ook de nieuwe Ghost. Deze nieuwe Ghost is zelfs een stukje langer en breder. Dat maakt dat de basisversie al 5,5 meter lang is en 2,15 meter breed. De Ghost Extended is zelfs 5,7 meter lang. Om dat even in perspectief te plaatsen: dat is ruim twee meter langer dan mijn Toyota Yaris. Oh, en er zijn ook studentenkamers van 2,15m bij 5,70m…

Passagier

Het is een puur genot om je te laten rijden in deze wagen. Op de achterbank voel je je een heuse vorst. Met mijn 1.77m kon ik mijn benen nog nét niet recht voor me uitstrekken. De deur, die opent vanaf de B stijl, hoef je niet zelf dicht te doen. Op de C-stijl vind je een knop die dat voor je doet. Door de deurhendel langer naar je toe te trekken opent de deur weer volledig, zodat je makkelijk uit kan stappen. De enorme interieurruimte maakt dat je je bestuurdersstoel vanaf de achterbank niet eens aan kunt raken. Ik heb werkelijk nog nooit in zó’n grote auto gezeten.

 

 

Verder kun je wegdromen onder een prachtige sterrenhemel in het plafond, waar je af en toe zelfs een vallende ster kunt spotten. Wij wensen om ooit een Rolls-Royce in bezit te hebben. Dit merk is absoluut de belichaming van luxe.

Sereen

Ondanks de enorme afstand tussen de achterbank en de bestuurdersstoel, hoef je absoluut niet te schreeuwen om een conversatie in stand te houden. De Rolls-Royce is, ondanks zijn 6,75 liter V12-motor, muisstil. De RR-expert die ons vergezelde tijdens deze unieke rit, noemde het een ‘sociale auto’.

Vierwielbesturing

Ik had ook het geluk om de nieuwe Ghost een aantal kilometers over het Nederlandse wegdek te sturen. De Extended versie, trouwens. Zijn lengte gaf me in eerste instantie zweethandjes, maar na enkele meters ben je al vergeten dat je in zo’n loeder van een auto rijdt. Dit is by far de meest comfortabele auto die ik ooit gereden heb. Hij strijkt elke hobbel glad, de bak glijdt moeiteloos en geruisloos van de ene versnelling in de andere en het dashboard is een lust voor het oog.

En dat bochtenwerk, daar hoef je je totaal geen zorgen over te maken met een auto van 5,7 meter lang. De Ghost heeft namelijk rear wheel stearing: de achterwielen sturen dus mee. Een U-turn is dan ook appeltje eitje voor deze enorme wagen. Hij is verrassend wendbaar. Je kunt jezelf dus prima af laten zetten in hartje Londen, zonder dat je hoeft te vrezen of je chauffeur zich wel door smalle straten kan manoeuvreren.

Vrij zicht

Tijdens een walk around om de Rolls-Royce Ghost werd verteld dat het merk de geulen in het dak, boven de zijruiten, heeft vergroot. Met maar liefst 14 millimeter vangen ze al het water op. Dat maakt dat je, ondanks hevige regenval, altijd vrij zicht houdt via de zijruiten. Geniaal.

Prijs

Aan al deze ruimte, luxe, finesse en comfort hangt uiteraard ook een prijskaartje. Een astronomische. De ‘gewone’ RR Ghost kost namelijk minimaal 393k. Voor de Extended versie leg je in ieder geval 420k neer. Maar hé, dan kan je wel rondgereden worden in je privéjet op wielen.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
In de bioscoop: Le Mans ’66
We zijn dól op films met auto’s in de hoofdrol. Van Fast...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *