Smart Brabus: Het gepimpte spruitje

Net als spruitjes is het Smartkamp verdeeld in voor- en tegenstanders: of je houdt ervan, of je haat ze. En zoals spruitjes zijn ook Smartjes een soort van gezondheidsbommetjes. Maar dan op het asfalt. Een verstandige aankoop, want ze zijn zuinig, kleiner dan klein en hebben weinig foute CO2 uitstoot. Maar geldt dat ook voor de stoutste versie van Smart, de legendarische Brabus?

FemmeFrontaal Awesomeness

6 Comfort
6 Drive
6 High Heels proof
7 Flirt factor
6 Prijs/kwaliteit
6.2

Net als spruitjes is het Smartkamp verdeeld in voor- en tegenstanders: of je houdt ervan, of je haat ze. En zoals spruitjes zijn ook Smartjes een soort van gezondheidsbommetjes. Maar dan op het asfalt. Een verstandige aankoop, want ze zijn zuinig, kleiner dan klein en hebben weinig foute CO2 uitstoot. Maar geldt dat ook voor de stoutste versie van Smart, de legendarische Brabus?

De Smart Brabus ontleent zijn achternaam aan het Duitse tuningbedrijf dat regelmatig auto’s pimpt en dikker maakt voor Daimler AG. Alleen de kleur van deze pocket rocket op wielen is onschuldig. Gepimpt betekent in dit geval dat de Smart Brabus 102 pk heeft, de snelste van alle Smart fortwo-versies. Verder is zijn blik een stuk stoerder door hippe led-lichtjes op de voorbumper. En ziet hij er hij plots ‘en profiel’ atletisch uit met een verlaagd onderstel, gesigneerde Brabuswielen én… ja echt, een dubbele uitlaat voor zijn sportieve scheetjes! Smart en Brabus vierden eerder dit jaar hun tienjarige samenwerking. Ter ere van dat jubileum is de Brabus, ´10th anniversary limited edition´ uitgebracht (tevens testauto). Wereldwijd rijden er slecht 100 stuks van rond. Je herkent het unieke model van de buitenkant aan zijn rode Brabus emblemen en in het interieur aan luxueuze zwartlederen bekleding en rode siernaden. Op de zetels heeft Smart speciaal ‘10th anniversary’ laten tatoeëren. Een feestnummer dus.

Smart Brabus_femmefrontaal_logo1

Rijles
Is het ook een feestje om in de Smart Brabus te rijden? Voor als je nog nooit in een Smart hebt gereden: hij voelt, in de hoogte, groter dan je zou denken. Hij is 200 millimeter hoger dan andere kleine auto’s. Je kijkt letterlijk neer op al die spaarbrandertjes op het asfalt. En met een eenvoudig gangetje van 130km per uur (kan hij hebben!) kan je flirten op niveau met de PC Hooftbolides.
Standaard wordt de Smart geleverd met een elektrische transmissie. Het duurde twintig minuten, heel blond, voordat ik door had hoe dat nou precies werkte. Net even iets anders dan een normale automaat dus. Het rijden in de Smart Brabus voelde als mijn eerste rijles. ik werd misselijk van mijn eigen rijgedrag. Optrekken doet hij in theorie van 0 naar 100 km/h in 8,9 seconden. Dat GTI’tje bij de verkeerslichten trek je er dus gemakkelijk uit. Ik raad het je echter sterk af. Schokkerig versnelt de Brabus van de ene versnelling in de andere. En je lichaam deint eenvoudig mee met de op stoom komende elektrische automaat. Tot je eenmaal op de gewenste snelheid zit. Nu mag het rechtervoetje niet meer bewegen. Even bijkomen van deze bizarre rijles…

Smart Brabus_femmefrontaal_interieur

Frisbee
Parkeertechnisch gezien is een Smart natuurlijk bijna net zo praktisch als een Canta. Erg cool om deze auto echt overal in te wurmen. En het lukt! Zijn draaicirkel is zo groot als een frisbee. Klein dus. Net als de kofferruimte, overigens. Laat de golfclubs maar thuis en doe je weekboodschappen gewoon met de bakfiets.  De Smart Brabus is een echte tweezitter, vandaar de naam ‘fortwo’ voor alle modellen. Uiteraard kun je nog wel een handtas of twee achterin kwijt.

Smart Brabus_femmefrontaal_kofferbak

Maatpak
Ook de Smart kun je als je wilt een maatpak aanmeten. En je hebt daarbij meer keuze dan bij Suitsupply. Want hey, het is niet zomaar een Smart. Het is jouw Smart. Bovendien moet  je wel een tikkeltje weird zijn om in een Smart te durven rijden. En met het individualiseringsprogramma van Smart Brabus dat ‘Tailor Made’ heet geef je daar nogmaals uiting aan. En bijna alles is mogelijk. Van een FemmeFrontaal roze exterieur tot banaangeel interieur. Om mismatches te voorkomen, adviseren we je een huis-tuin-en-keuken Maik de Boer mee te nemen naar de Smart dealer, mocht je in de verleiding komen.

Smart Brabus_femmefrontaal_pose

Nabrander
De krachtige Smart Brabus met 3-cilinder motor levert net wat minder vitamine C op dan een echte Smart spruit. Hij is iets minder zuinig en milieuvriendelijk dan zijn Smart-broertjes maar wel een stuk leuker en sneller! De Brabus zorgt voor aanmaak van endorfine in je hoofd en dat geeft je een geluksgevoel. En dat is dan weer gezond voor de dorpsgek die het lef heeft in dit gepimpte autootje te rijden.

“Little man, When you stand by my side
Then I know I don’t have
To hide from anyone, And I pray that
We’ll stay just that way, Till the day comes along
When we catch the sun”
Sonny and Cher, Little Man

Voor meer gave foto´s van deze unieke Smart gemaakt door fotograaf Ilona Makkinga, check onze Facebook pagina met een fotoshow!

Nice to know
De goedkoopste versie, de Smart Brabus ForTwo Pure, is vrij mager: de raampjes draai je zelf old school open, er is geen stereo en airconditioning aan boord. Maar die koop je dan ook al vanaf +/- 9500 euro. De geteste Smart Brabus 10th anniversary (limited edition!) is geen koopje, dat is ook niet de bedoeling van een collectorsitem. De consumentenprijs is, tromgeroffel, ruim 31.000 euro inclusief alle luxe ‘omdat het moet’ met stoelverwarming, elektrische stuurbekrachtiging, led lichtjes, armsteun en inclusief alle vervelende belastingen. Een normale Brabus koop je echter al vanaf 17.000 euro. Nog best veel geld voor een kleine auto.
In termen van veiligheid, trouw aan Mercedes-Benz. Het frame van de Smart is hiervoor speciaal ontwikkeld. Verder heeft hij standaard ESC (elektronische stabiliteitscontrole), ABS-remmen (anti-lockremmen) met EBD (elektronische remkrachtverdeling), hydraulische remassistent, voorspankracht en krachtbeperkende autogordels en overal volledige airbags.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Hyundai Kona: Een tropische verrassing
Dit is waarschijnlijk de meest verrassende Hyundai waarin ik de afgelopen jaren...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *