DS5 BlueHDI: Geen eenheidsworst

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
7 Drive
6 High Heels proof
7 Flirt factor
7 Value for money
7

De DS5 is geen Citroën, of toch een beetje wel want hij is gebaseerd op de C5. Maar we mogen geen Citroën DS5 zeggen. De DS-modellen zijn namelijk sinds juni 2014 een apart merk geworden binnen het concern. Vergelijk het met de Marciano kledinglijn van Guess. Betere kwaliteit en dus duurder, maar wel de zekerheid van een bekend merk.

Bij de DS-modellen komt dat vooral terug in stijlvolle vormgeving, het luxe interieur en het sportievere onderstel. Dit moet de ‘Duitse autorijder’ verleiden om over te stappen op Franse modellen. De DS5 BlueHDI is een Crossover –model, het resultaat van een kruising tussen een MPV en een stationwagen. Eye catching details zijn de sabelvormige chromen strips van koplamp tot de spiegel, de dubbele chromen ‘uitlaten’ en chromen strips in de deuren en voorbumper. De DS5 BlueHDI ziet er best futuristisch uit en doet mij denken aan een soort ruimtecapsule. De witte parel kleur (Lanc Nacré) is hem op het lijf geschreven, alleen in de kleur zwart komen de lijnen lang niet zo mooi uit.

DS5_neus_femmefrontaal

Stylisch
Ik rijd in het Business Executive model met mooie afgewerkte lederen stoelen (genaamd Confection Bracelet) inclusief verwarming en massagestand in de rug. Hierdoor cruise ik heerlijk ontspannen naar mijn afspraken. Het is zeer aangenaam vertoeven in het stylische binnen van de DS5 BlueHDI. Het interieur zelf lijkt net op een cockpit: knopjes op het middenconsole voor de elektrische ramen en bediening van het infotainment systeem en knopjes boven het hoofd voor bediening van het head up display en de zonneschermpjes van het driedelige panorama dak. En mocht ik snel assistentie nodig hebben dan is er ook een rode SOS-knop waarmee ik mijn noodkreet aan Citroën kan doorgeven.

DS5_rijdend_femmefrontaal

Vorm over functie
Op de snelheidsmeters na, zijn de tellers digitaal en het dashboard huge. Ik zie de neus van de auto niet eens als ik achter het stuur zit. Het dasboard kastje is daardoor wel weer lekker ruim, ik kan daar zelfs een handtas in kwijt. De kofferbak is glansrijk door de kofferbaktest gegaan, veel ruimte en inclusief ski-luik. Dit laatste is erg handig als je op de achterbank zit en snel wat nodig hebt uit de kofferbak. Het zicht schuin voor is prima door de opengewerkte A stijlen (voorste dakstijl van een auto, tussen de motorkap en het voorportier) maar doordat de DS5 een aflopende daklijn heeft is het zicht naar achteren wat minder. En over een aflopende daklijn gesproken, ik zit prima achterin maar ga lekker voorin zitten als je langer bent dan 1.75m, hoofdruimte is er niet. Vorm over functie zullen we maar zeggen. De DS5 BlueHDI is geen kleine jongen, meer dan 4,5 m lang en bijna 1,90m breed. Hier komt de achteruitrijcamera dus van pas, alleen wel teleurstellend dat er geen night vision op zit. Zo zie ik na zonsondergang nog niet of ik met de DS5 BlueHDI bijna een paaltje bumper.

DS5_achterbank_femmefrontaal

DS5_belijning_femmefrontaal

Zwerkbal
Glijd je in een Citroën als het ware als een zwevend tapijt over de weg en is de stuurrespons soms wat trager, dan is het bij de DS5 BlueHDI meer alsof je op de bezem van Harry Potter zwerkbal aan het spelen bent. Het onderstel is veel straffer en de stuurrespons veel directer. Er is veel meer feeling met de weg. De motor waarmee ik rijd, de 1,6 liter turbo diesel met 120 pk, voelt toch wel een beetje gek bij dit model. Het is net een schildpad met hazenpoten. Het onderstel wil snel maar de rest van de auto volgt niet helemaal. Schakelen door de zes versnellingen is een moetje, want een automaat is in deze versie niet leverbaar. Let wel, dit is het instapmodel. Ik zou gaan voor de hybride versie van de DS5 (165 pk en 4WD), die is zuiniger en met automaat leverbaar, dat is de knappe modebewuste Fransoos met sprankelende ogen en een eigenzinnigheid waardoor ik de Duitse auto’s doe vergeten.

DS5_waterkant_femmenfrontaal

Signature Song
“Our hearts alive, firestones
And when they strike,
we feel the love Sparks will fly,
they ignite our bones
But when they strike,
we light up the world”
Kygo – Firestone ft. Conrad

DS5_kofferbak_femmefrontaal

Nice to know
DS staat voor Different Spirit en de toevoeging BlueHDI zorgt voor een optimaal luchtbrandstofmengsel wat dus weer resulteert in een lager brandstofverbruik en minder CO2 uitstoot. De DS5 BlueHDI is aan te kleden met de Chic, So Chic en Sport Chick pakketten en te verkrijgen met motoren van 150 pk (vanaf €37.490), 180 pk (vanaf €43.590) en een Hybride (vanaf €43.440). Ook zijn er twee benzine smaken met respectievelijk 165 pk (vanaf €34.990) en 200 pk (vanaf €39.190). De DS5 BlueHDI 120 die ik reed valt voor de lease in de 20% bijtellingsklasse met een uitstoot van 102 g/km en heeft een vanaf prijs van €32.490. Maar met opties als nappaleer op stuur, stoelen en deurpaneel, Denon HiFi system en comfort stoelen maakt de prijs een stijgende lijn naar €41.025. Wat concurrentie betreft komt de Mercedes-Benz GLA het dichtste bij . Dit, is ook een crossover maar met een beginprijs van €36.995 wel wat hoger geprijsd.

Comments

comments

More from Evelin Dorssers
Maserati Ghibli S Q4: Italiaanse verleider
Ah, ik zie weer een tunnel aan komen. Raampje naar beneden, sportstand...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *