Advocate Kim Troeijen over de kick van autoracen

In 2012 werd ze 2e op het legendarische circuit van Spa Franchorchamps in Belgie. Racende advocate Kim Troeijen is ook in 2014 weer te bewonderen op het circuit. Ze is verslaafd aan snelheid, adrenaline, sporten én chocolade. FemmeFrontaal is nieuwsgierig! Tien vragen aan deze powervrouw.

In 2012 werd ze 2e op het legendarische circuit van Spa Franchorchamps in Belgie. Racende advocate Kim Troeijen is ook in 2014 weer te bewonderen op het circuit. Ze is verslaafd aan snelheid, adrenaline, sporten én chocolade. FemmeFrontaal is nieuwsgierig! Tien vragen aan deze powervrouw.

Kim Troeijen (30)
Advocaat & ondernemer met mijn eigen kantoor: Kim Troeijen bedrijfsjuridisch advies.

GEVOEL. “De liefde voor racen geeft mij drive en euforie.”

INSPIRATIE. “Belangrijkste inspiratie is mijn vader. Hij heeft zelf vroeger – voordat ik geboren werd – geracet; niet in een auto, maar motor en zijspan. Dus daar heb ik zeker genetisch gezien de affiniteit met competitie en hard rijden vandaan. En hij is eigenaar van het team waarvoor ik rijd, dus ook in praktische zin maakt hij het racen voor mij mogelijk.”

Kim Troeijen met helm header

WINNEN. “Het beste resultaat was een 2e plaats op het legendarische F1-circuit van Spa Franchorchamps. Aangezien er altijd gezegd wordt dat je ballen moet hebben om de befaamde Eau Rouge bocht door te gaan, is dat als vrouw toch een hele prestatie.“

KICK. “De start van een race blijft een absoluut uniek gevoel; de spanning die er dan door je lijf gaat is, vanaf de opwarmronde totdat de lichten uitgaan, onbeschrijfelijk. Daarnaast blijft het bumper aan bumper strijden voor een positie of met een enorm snelheidsverschil ingehaald worden door een auto uit een snellere klasse super spannend. “

“De spanning die door je lijf gaat is onbeschrijfelijk”
Kim Troeijen femmefrontaal

GLITTER & GLAMOUR. “Het niet-getailleerde model van mijn toga en het douchen op de circuits is zeker niet erg glitter & glamour. Natuurlijk leid ik – door de combinatie van zelfstandig ondernemerschap en het kunnen beoefenen van zo’n geweldige hobby – écht wel een leven om heel blij van te worden. De hoge hakken heb ik juist onder mijn mantelpakje aan hoor, dat laat ik op het circuit graag aan de pitspoezen over.”

MANNEN. “In 2012 ben ik 3e in mijn klasse van de Supercar Challenge geworden, door erg constant te scoren en vrijwel elke race in de punten te finishen. Aan de reacties rondom het circuit kun je duidelijk merken dat vrouwen in de autosport nog steeds zeldzaam zijn. Maar als het om de prijzen gaat en we op de baan zijn, word ik als ‘one of the guys’ behandeld en geldt ‘ladies first’ echt niet. Misschien zijn ze ten opzichte van mij zelfs nog wel fanatieker. Erg grappig is ook altijd de eerste schrikreactie als we een event organiseren en de mannen erachter komen dat ze een rondje met mij mee mogen over het circuit. Maar daardoor is de verbazing en bewondering achteraf alleen maar leuker!“

FOCUS. “Wat ik vooral heb geleerd is dat je echt maar met één ding bezig kunt houden om optimaal te presteren. De volledige focus dient daarop gericht te zijn. Dat geldt vooral als je het hele weekend in de auto rijdt op het circuit. Ik denk dat dit veel parallellen heeft met succesvol zijn in je dagelijkse werk: je niet laten afleiden door alles wat om je heen gebeurt en je doel voor ogen houden.”

“De hoge hakken heb ik juist onder mijn mantelpakje aan.”

BLUNDER. “In de eerste jaren maak je de nodige beginnersfouten. Genoeg grind verzameld om mijn tuin opnieuw mee aan te leggen, pitstraat inkomen voor een wissel naar regenbanden terwijl er net drie druppels regen zijn gevallen, zodat je meteen daarna weer naar binnen kunt voor slicks. Daarnaast ben ik – in tegenstelling tot wat mensen wellicht denken – alles behalve technisch, dus qua opmerkingen en vragen kan ik af en toe ook nog wel eens een beetje onhandig uit de hoek komen.”

TIPS. “Het is een mannenwereld, maar juist dat maakt het ook erg bijzonder en geeft je als vrouw de kans om op te vallen. En al ga je geen wedstrijden rijden, dan nog is een racecursus ontzettend goed voor je rijervaring, reactievermogen en omgang met de auto in het gewone verkeer. Als je de kans krijgt, zeker doen!”

Kim Troeijen ford focus femmefrontaal

DROOMAUTO. “Helemaal gek ben ik van het jaren ‘60/’70 model Corvette Stingray en ook de Shelby AC Cobra vind ik erg mooi. Bij de nieuwere modellen staan Audi R8, Porsche 911 en Alfa Romeo Giulietta hoog op het lijstje.”

2014. “Ik race nu drie jaar en dankzij onze trouwe sponsoren kan ik nu al bevestigen dat ik er weer bij ben in de Supercar Challenge in seizoen 2014. Ik zal wederom alleen in mijn groene Ford Focus silhouette rijden in de Sport klasse. De volledige kalender met acht raceweekenden, met onder andere wedstrijden op de Nurburgring (DU) en Brands Hatch (UK) staat online op: www.supercarchallenge.nl. Kan niet wachten tot de winter voorbij is, dus kom allemaal komen kijken volgend jaar! Op tv is het te zien op zowel MotorsTV als RTL7, waar ik nog eens zal vragen of ze de slogan ‘Meer voor mannen’ dan niet eens kunnen aanpassen”

Kim Troeijen – Supercar Challenge 2012 from Kim Troeijen on Vimeo.

Ken jij (of ben jij) een echte autolady, carmeisje en racechick en heb je een bijzonder verhaal? Mail dan naar odielmennink@gmail.com.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Mazda CX-5: de relatietest
Als je na vier maanden de auto moet uitmesten, dan weet je:...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *