Een iconische bak: de Stingray! Bij de Chevrolet Corvette Stingray heb ik dus geen dure opsmuk meer nodig. Alleen een flinke dosis ‘attitude’, zoals de Amerikanen zouden zeggen. FemmeFrontaal test de knapste schurk onder de sportauto’s, de Chevrolet Corvette Stingray nummertje zeven.
Nummer één kwam uit in 1953 en sindsdien is de Chevrolet Corvette een legende. Noest, Amerikaans, porno en primitief. Althans, dat geldt voor veel van de vintage versies. De C7, de allernieuwste versie, van de Chevrolet Corvette is alles behalve dat. Met een snufje porna is hij noest als het moet en comfortabel omdat het kan!
Ingetogen is hij wat betreft uiterlijk allerminst. Maar met bescheidenheid maak je niet de blits op snelweg. Alles aan deze auto is gewoon ‘dik’: zijn immense neus (neem de bocht niet te krap), wulpse bips (een ware uitdaging met parkeren), strakke stevige dijen (hij is breder dan je denkt) en vette wielen (denk aan de velgen bij een stoeprandje). De diep zwarte lak, het cappuccino bruine stoffen dakje en de kenmerkende dubbele achterlichten maken het geheel van mijn waanzinnige testauto helemaal af. Vanwaar de naam Stingray? Geïnspireerd door de pijlstaartrog werd in de jaren zestig de Chevrolet Corvette, ook wel ‘Sting Ray’ genoemd. En als je goed kijkt naar de belijning van de Chevrolet Corvette Stingray zie je de kieuwen van de pijlstaartrog terug in de sleuven van de carrosserie. Vet, dit beest haalt het dierlijke in me naar boven!
Ook binnenin de Chevrolet Corvette Stingray voel je dat je in een speciale auto zit. Niets primitiefs aan overigens. De sportieve – elektrisch verstelbare – lederen bestuurdersstoel, in de kleur van het bruine stoffen dakje, omhelst me als een geliefde en een moderne cockpit kijkt me amoureus aan. De cockpit is voorzien van een goed navigatiesysteem, prima mediaplayer, handige cruise control, praktische usb-poorten en een mooie pook met maar liefst zeven(!) versnellingen aan boord. Dit laatste om wat lager in de toeren te rijden op hoge snelheid als je dat wil, dat bespaart dan weer brandstof. Iets waar Amerikanen natuurlijk niet om malen, maar wij Europeanen wel. De Chevrolet Corvette Stingray geeft me vier smaken om in te rijden: van eco mode (voor de benzinebewuste geldsmijter ), touring mode (voor de relaxte rijder) tot aan de sport mode: heaven on earth! Is er ergens nog een leeg vliegveld waar ik de Chevrolet Corvette kan uitlaten? In deze laatste mode reageert het stuur onwijs direct, voelt het onderstel lekker stug aan en voel ik zelf een bochtenobsessie aankomen. Afhankelijk van het wegdek dat ik rijd, past hij ook nog zijn eens per rijsmaak de schokdempers aan en stabiliseert hij de boel wanneer het nodig is. De head-up display dat als een bioscoopschermpje rij-informatie projecteert op de voorruit, is écht fab! Vooral de vormgeving van de toerenteller in deze projectie is een technologische hoogstandje waar ik mijn ogen maar niet van af kan houden!
Hoe rijdt de bastard verder? I am hooked! De Chevrolet Corvette Stingray is verrassend comfortabel en primitief als het moet! En dan dat geluid dat uit die vier waanzinnige uitlaten komt; dat is niet beschaafd te noemen, eerder brutaal, hard, sexy en rauw. Evenzo verslavend is de acceleratie in sport- en track mode. Onder de motorkap herbergt deze knappe Amerikaan dikke een 6,2L V8 met 466 pk. En. Dat. Wil. Wel! In slechts vier seconden raast hij me naar de 100 km p/u. En ondertussen mantra ik: ‘Mijn rijbewijs is geen racelicentie, mijn rijbewijs is geen racelicentie’. Met zoveel power op de achterwielen tot mijn beschikking verlang ik naar een lege Route 66. Niet één of ander verlaten polderweggetje in de omgeving van Lelystad.
Is de Chevrolet Corvette Stingray nog een beetje praktisch? Op een kleine kofferbak en een paar praktische vakjes voor na – voor je flesje water of lipgloss – is ‘travel light’ het credo. Wat betreft de hoge hakken test scoort de Chevrolet Corvette Stingray wel hoog, hij beschikt namelijk over een staand en stroef gaspedaal. Geen moment is mijn hak dan ook blijven haken achter het matje.
Hoort de Chevrolet Corvette Stingray is mijn ‘schoenenkastje’ aan auto’s? Een dagje rijden met de Chevrolette Corvette Stingray is écht een ware traktatie, soort van Coca-Cola light break, dus als je me nu voor de keuze stelt: Porsche 911 , Jaguar F-Type of Chevrolet Corvette Stingray? Damn. Dan moet ik hier toch serieus even over nadenken, ongeacht het imago van deze Amerikaanse sportauto: ‘A poor man’s Porsche’. Stiekem houd ik wel van pornabakken. Als ik in de ‘Land of Dreams’ zou wonen zou ik allicht gaan voor een Chevrolet Corvette Stingray. Alleen al om het feit dat deze droomauto daar nog geen 60.000 euro kost en een volle tank benzine bij twee blikjes Cola-light wordt uitgedeeld. In Nederland daarentegen (tromgeroffel) mag je ruim 135.000 euro op de toonbank leggen voor deze brute bak. De pretbedervers? Drie keer raden…(knipoog).
Signature song
“I’m a flame, You’re a fire
I’m the dark in need of light, When we touch, you inspire
Feel the change in me tonight, So take me up, take me higher
There’s a world not far from here, We can dance in desire
Or we can burn in love tonight”
Firestone, Kygo
Nice to know:
In de nog nieuwere versie van de Corvette Stingray (2015) zit een speciale camera met datarecorder die alle data van jouw rit op het circuit of op de openbare weg verzameld. Direct na een bijvoorbeeld een sprint kun je deze data in HD kwaliteit terugkijken in de auto zelf. Je kunt hiermee digitaal zelf je capaciteiten als ‘coureur’ of wel bestuurder van de Stingray bijhouden.
Fab fotografie door Jacco van de Kuilen!